فروردین
16
1397

شوخی کردن از دیدگاه اسلام

  اصل شوخی در اسلام مورد قبول است و روح انسان به نشاط نیاز دارد. شوخی یکی از راه های تأمین این نشاط است؛ اما همین روح ،احتیاجات دیگری نیز دارد؛ مانند احتیاج به حیا و عفت.


 دستوراتی هم که در اسلام آمده، نیازهای مختلف روح را تأمین می کند تا انسان به رشد کامل برسد؛ به این خاطر اسلام برای شوخی حد و مرز و سه محور قرار داده و برای هر سه محور، حکم تعیین کرده است.

محور اول محتوای شوخی محور دوم هدف از شوخی محور سوم مخاطب شوخی است.

محتوای شوخی نباید مشتمل بر مصادیق گناه مثل غیبت، تهمت و امثال آن باشد.

 امام باقرعلیه السلام فرمود:

خدای عزوجل آن کس راکه درمیان جمعی شوخی وخوشمزگی کند،دوست دارد درصورتیکه فحشی درمیان نباشد.

الکافی،ج۲،ص۶۶۳



هدف ازشوخی نیز باید جنبه ی رشد داشته باشد؛ یعنی باید به منظور شاد کردن دیگران و رضایت خداوند شوخی کنیم ،نه به قصد آزار و تمسخر و دست انداختن دیگران. 


محور سوم که موضوع اصلی ماست، مخاطب شوخی است.


 ما با کسانی اجازه شوخی داریم که حریم عفاف در ارتباط با آن ها حفظ شود. مثلا با هم جنس خود یا محارم می توانیم شوخی کنیم.


 باید دقت کنیم که تمام خویشاوندان و افرادی که در محل کار و محیط بیرون با آن ها در تماس هستیم محرم نیستند.

درباره نویسنده: زهرا موذن

فرستادن دیدگاه

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031