آذر
24
1397

سقیفه و غدیر – سوال سیزدهم

چرا حضرت علی علیه السلام برای تعیین جانشین پیامبر به سقیفه نرفتند (تا از حق خود دفاع کنند) ؟

✍ پاسخ:

علتِ عدم شرکت حضرت در سقیفه این بود که اگر شرکت می کردند بر عمل آنها مبنی بر تعیین خلیفه صحه می گذاشتند ؛ شرکتشان در سقیفه به این معنا بود که پیامبر ایشان را برای جانشینی تعیین نکرده اند و لذا ایشان هم بعنوان یکی از گزینه هائی که امکان انتخاب از طرف شرکت کنندگان را در سقیفه دارند شرکت کرده اند
در حالی که عقیده ی حضرت این بود که خلافت پیامبر اکرم یک منصب بشری نیست و کسی جز خدا حق تعیین جانشین پیامبر را ندارد و لذا لازم نبود ایشان منصب امامتشان را با شرکت در سقیفه به رای و نظر بگذارند یا از آن طریق تثبیت کنند.

از طرفی پیامبر اکرم در حدیثی فرموده بودند : یَا عَلی ؛ مَثَلُ الامام مثَل الکعبه اِذ تُوتَی وَ لَا تَاتِی = مثَل امام همانند کعبه است که مردم باید نزد او بروند (مردم باید ولایت او را بپذیرند نه اینکه امام به هرشکلی ولایتش را بر مردم تحمیل کند) اگر مردم به سراغ تو بیایند قبولشان کن.

از طرف دیگر امام به همراه تعدادی انگشت شمار مشغول کفن و دفن پیامبر اکرم بودند و معلوم است که درست نبود جنازه ی حضرت را قبل از مراسم غسل و کفن …تا دفن بر زمین رها می کردند.

از همه گذشته پیامبر اکرم به ایشان وصیت کرده بود که یا علی از خانه بیرون نرو تا قرآن را جمع آوری کنی،
اعم از وحی بیانی و وحی قرآنی؛ این کار از روز دوشنبه که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله رحلت فرمودند تا روز جمعه طول کشید.

پس اگر حضرت شرکت می کردند جای سوال بود چون خلاف دستور پیامبر انجام می شد و همه ی آنچه گفتیم بر زمین می ماند.

ادامه دارد….

      مطالب مرتبط

درباره نویسنده: علي معتمدكيا

فرستادن دیدگاه

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031