بهمن
28
1397

سقیفه و غدیر – سوال هفتاد و هفتم

شاید مراد از حدیثی که عرض کردم این باشد که هر کدام از صحابه که پاک تر و گفتارشان مستدل تر است از آنها پیروی کنید تا هدایت شوید؟

✍️ پاسخ:

بنا بر این بیان شما اگر ما غور کردیم و تحقیق نمودیم و یکی از دو را پاک و اهل حق شناختیم قطعا آن دسته دیگر از اصحاب ناپاک و بر باطل خواهند بود؟ پس این حدیث به خودی خود عقلا از درجه اعتبار ساقط میگردد چراکه نمی شود به هر یک از صحابه اقتداء نمود و هدایت یافت!
علاوه بر موارد نقضی که بنده در پاسخ های قبلی عرض کردم اخبار زیادی از معاصی بعضی از صحابه وجود دارد که اجازه دهید به آنها اشاره نکنم اما بد نیست بدانید که بسیاری از علماء خودتان در سلسه اسناد این حدیث خدشه نموده اند.
قاضی عیاض در صفحه ۹۱ جلد دوم شرح الشفاء نقل نموده که به اسناد این حدیث حجتی نمی باشد. همینطور ابن عدی در کامل، بیهقی و ابن حزم، با استناد به افرادی همچون حارث ابن غضین و حمزه ابن ابی حمزه در سلسله اسناد این حدیث که متهم به کذب و دروغ گوئی بوده اند، این حدیث را مکذوب و باطل دانسته اند.
پس اگر به موضوع اصلی باز گردیم با این مقدماتی که عرض شد اگر نقد و انتقادی از بعضی از صحابه بشود مورد مذمت نخواهد بود.

درباره نویسنده: علي معتمدكيا

فرستادن دیدگاه

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031