14
1393
حضرت فاطمه علیهاالسلام و توبه حضرت آدم علیه السلام
مىدانیم که اندیشه جاودانگى به قدمت حیات بشر است. نخستین وسوسه شیطان نیز از همین روزنه و بدین شکل صورت مىپذیرد که ابتدا شیطان با سوگند خود را خیرخواه آدم و حوا مى نمایاند و سپس سبب نهى پروردگار را از نزدیک شدن به شجره خلد، فرشته شدن یا جاودانگى آن دو القا مىکند چون آن دو مبتلا به ترک مندوب شدند توبه کردند و نداى «ربنا ظلمنا» از جان برآوردند تا رحمت حق در کسوت «کلمات» و تماثیل نور متجلى شد.
در این باب صاحب تفسیر عظیم روضالجنان چنین آورده است: «چون خداى تعالى آدم را بیافرید و حیات در او آفرید… بر ساق عرش اشباحى و تماثیلى از نور دید که بر بالاى سر هر یک نوشته بود: محمد و على و فاطمه و الحسن و الحسین.
آدم گفت: بار خدایا پیش از من بر صورت من خلقى آفریدى؟
گفت: نه.
گفت: اینان که اند؟
گفت: فرزندان تواند ولولاهم لما خلقتک و اگر نه ایشانندى تو را خود نیافریدى.
گفت: بار خدایا گرامى بندگانند بر تو. گفت: اى آدم این نامها یاد گیر تا در وقت درماندگى مرا به این نامها بخوانى تا فریادت رسم. آدم این نامها یاد گرفت. چون این ترک مندوب کرد و خواست تا از آن توبه کند، گفت: بار خدایا به حق محمدصلى الله علیه وآله و على علیه السلام و فاطمه علیهاالسلام والحسن علیه السلام والحسین علیه السلام به حق این بزرگان که توبه من قبول کنى. خداى تعالى توبه آدم قبول کرد فهذه هى الکلمات».
علماى اهل سنت همانند علماى شیعه به دوستى اهل بیت مباهات کرده و در این خصوص به روایات متعدد استناد کرده اند. زمخشرى در تفسیر کشاف ذیل آیه اى که مودت ذوى القربى را اجر رسالت شمرده، (شورى /۲۳) حدیث مفصلى از پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله نقل مىکند که مطلع آن چنین است: «من مات على حب آل محمد مات شهیدا». از پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله نیز سؤال شد محبت چه کسانى به موجب آیه «قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فى القربى» (شورى /۲۳) بر ما واجب شده؟ حضرت بیان فرمودند: «على علیه السلام و فاطمه علیهاالسلام و ابناهما».
14
1393
نورانی شدن عالم توسط نور حضرت زهرا سلام الله علیها
در حدیثی رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) خطاب به ابن مسعود فرمودند:
خداوند من و على[ علیه السلام] را از نور عظمت و بزرگى خود خلق کرد: هزار سال قبل از آنکه سایر خلائق را بیافریند. زمانى که هیچ تسبیح و تقدیسى وجود نداشت.پس نور مرا شکافت و از نور من آسمانها و زمین را آفرید به خداى تبارک و تعالى قسم که من از آسمانها و زمین برترم.و چون نور على [علیه السلام] را منتشر ساخت عرش و کرسى از نور او خلق گردید؛ به پروردگار قسم که على[ علیه السلام] از عرش و کرسى افضل است.سپس نور حسن[ علیه السلام ]را باز کرد و لوح و قلم از نور حسن[ علیه السلام ] به وجود آمد و به خدا قسم که حسن [علیه السلام] از لوح و قلم نیز برتر است.و چون هستى را از نور حسین [علیه السلام] معطر کرد، بهشت و حوریان زیباروى از نور او پدیدار گشتند؛ واللَّه حسین[علیه السلام] از حورالعین برتر است.سپس همه ى هستى از شرق تا به غرب تاریک ماند. ملائکه بر پروردگار از آن همه تاریکى و ظلمت شکایت کردند و خواستند که پروردگار تاریکى را از ایشان برطرف کند. پروردگار در اجابت خواسته ى آنان کلمه اى فرمود، از آن کلمه روحى خلق گردید، سپس کلمه اى دیگر فرمود و از آن کلمه نورى خلق شد پس آن نور را به آن روح اضافه کرد و آن را در بلندترین مکان عرش قرار داد. همه ى عالم از شرق تا به غرب نورانى شد. آن روح آمیخته به نور خلق شده از لطف پروردگار کسى نیست، جز فاطمه زهرا[علیها السلام] و به همین دلیل او را زهرا[ علیها السلام] نامیدند زیرا نورش آسمانها را روشن ساخت.
بحارالانوار، ج ۴۰، ص ۴۳،نویسنده، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى،ناشر، دار إحیاء التراث العربی،سال چاپ، ۱۴۰۳ ق،نوبت چاپ، دوم.
آخرین دیدگاه
نوشته های تازه
- منتظر ظهور ولی عصر اسفند ۱۴, ۱۳۹۳
- خداوند متعال، قرآن را مثل حبل و طنابِ مستحکم به زمین آویخت اسفند ۱۴, ۱۳۹۳
- غربت امام حسن علیه السلام میان یارانشان اسفند ۱۴, ۱۳۹۳
- سجده شکر اسفند ۱۴, ۱۳۹۳
- مسابقه رنگ آمیزی به مناسبت میلاد حضرت ولی عصر اسفند ۱۴, ۱۳۹۳