اردیبهشت
27
1393

فضایل سلمان و ابوذر و مقداد رضی الله عنه

از حضرت صادق علیه السلام نقل شده که حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام به سلمان گفت:«یا سلمان! برو به خانه حضرت فاطمه و بگو تحفه‌های بهشت که حق سبحانه و تعالی برای او فرستاده به تو عطا فرماید.

سلمان چون پس پرده آمد دید سه سبد نزد حضرت فاطمه سلام الله علیها گذاشته‌اند. گفت: ای دختر رسول صل الله علیه و آله! تحفه به من کرامت فرما!

حضرت فرمود: این سه سبد را سه حوریه از بهشت برای من آوردند اسم ایشان را پرسیدم یکی از ایشان گفت من سلمی نام دارم خدا مرا از جهت سلمان خلق کرده. دیگری گفت من ذره نام دارم خدا مرا جهت ابوذر خلق کرده. سومی گفت من مقدوده نام دارم خدا مرا برای مقداد خلق کرده.

سلمان می‌گوید: حضرت فاطمه سلام الله علیها قدری از آن تحفه به من کرامت فرمود بر هر قومی که می‌گذشتم از بوی خوش آن متعجب می‌شدند.»

بحارالانوار ج۲۲ ص۳۵۲

تیر
1
1390

رفیقان همسفر

پیامبر گرامى صلى الله علیه و آله با گروهى به مسافرت رفته بودند، در بین سفر فرمود: گوسفندى را ذبح کرده از آن غذا تهیه کنند.
یکى از آنها گفت : من ذبح کردن گوسفند را به عهده مى گیرم .
دیگرى گفت : پوست کندن آن را من انجام مى دهم .
سومى قطعه قطعه کردن او را پذیرفت .
و چهارمى پختن و آماده کردن آن را به عهده گرفت .
حضرت فرمود: من هم هیزم جمع مى کنم .
عرض کردند: یا رسول الله ! این کار را نیز ما انجام مى دهیم .
فرمود: مى دانم که شما مى توانید این کار را انجام دهید ولى خداوند از کسى که با رفقاى خویش همسفر بوده و براى خود امتیازى قایل شود، راضى نیست . سپس حضرت برخاست و به جمع آورى هیزم پرداخت .آرى این است اخلاق کریمه .

فروردین
9
1390

عمار

یاسر، پدر عمّار، اهل یمن بود. همراه دو برادرش به مکه آمدند و مقیم آن شهر شدند. یاسر سال ها بعد با سمیّه ازدواج کرد و عمّار، ثمره این ازدواج بود.۱

جهت بهره مندی بیشتر به ادامه مطلب مراجعه فرمایید

(بیشتر…)

اسفند
16
1388

ابوذر غفاری

بنا بگفته برخی از علمای اهل سنت چهارمین نفر و بگفته دیگران پنجمین شخصی است که به رسول خدا (ص) ایمان آورده و مسلمان شده است.

جهت بهره مندی بیشتر به ادامه مطلب مراجعه فرمایید (بیشتر…)

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031