شهریور
1
1395
اسحاق معرب کلمهی عبرانی “ایصحاق” به معنای ضاحک و خندان است. ایشان را اسحاق نامیدند بدان جهت که زیاد میخندید، یا به این دلیل که مردم هنگام تولد وی از پدر و مادری مسن، خندیدند.[۱]
ولادت اسحاق نبی در بیان قرآن
اسحاق یکی از پیامبران الهی بود که خدای متعال او را در سن پیری به ابراهیم و همسرش عنایت فرمود و برکات و رحمت خود را بر این خاندان نازل نمود.[۲] حضرت ابراهیم(ع) در سن پیری صاحب دو فرزند شد که اسماعیل نبی فرزند بزرگ ایشان است و اسحاق نبی فرزند کوچک.[۳]
هنگامی که فرشتگان الهی برای مجازات قوم لوط نازل شدند، نزد حضرت ابراهیم رفتند و او را به ولادت اسحاق بشارت دادند:[۴]
«وَامْرَأَتُهُ قَائِمَهٌ فَضَحِکَتْ فَبَشَّرْنَاهَا بِإِسْحَاقَ…»[۵]
«و همسرش ایستاده بود، (از خوشحالی) خندید؛ پس او را بشارت به اسحاق دادیم…»
نام مادر اسحاق را ساره ذکر کردهاند. [۶] بعد از بشارت ملائکه، همسر ابراهیم با تعجب به پیری خودش و شوهرش اشاره نموده و این مسئله را چیز عجیبی دانست؛ زیرا فرد مسن شرایط و توانایی بچهدار شدن را ندارد![۷] اما ملائکه در پاسخ وی به رحمت و برکات خدا بر خانوادهی ابراهیم اشاره نمودند؛ چراکه قدرت و ارادهی خدای متعال چنین است که میگوید: باش؛ موجود میشود.[۸]
نبوت اسحاق نبی در آیینه ی قرآن
حضرت اسحاق از جمله انبیاء الهی است که خداوند عنایت ویژه ای به وی داشت. نام ایشان هفده مرتبه در قرآن ذکر شده که در برخی موارد به نبوت وی تصریح نموده و میفرماید:
«وَ بَشَّرْنَاهُ بِإِسْحَاقَ نَبِیّاً مِنَ الصَّالِحِینَ»[۹]
«ما او را به اسحاق -پیامبری از شایستگان- بشارت دادیم!»
حضرت اسحاق علاوه بر اینکه به عنوان نبی مثل سایر پیامبران به ایشان وحی میشد،[۱۰] دارای صحف نیز بود؛[۱۱] و خدای تبارک خطاب به پیامبر اسلام -صلیالله علیه و آله- میفرماید:
«قُلْ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ مَاأُنْزِلَ عَلَینَا وَ مَاأُنْزِلَ عَلَى إِبْرَاهِیمَ وَ إِسْمَاعِیلَ وَ إِسْحَاقَ…»[۱۲]
«بگو: به خدا ایمان آوردیم؛ و (همچنین) به آنچه بر ما و بر ابراهیم و اسماعیل و اسحاق… نازل گردیده»
“مَا أُنْزِلَ” به معنای صحف معنا شده که بر پیامبران الهی از جمله حضرت اسحاق نازل میشد.[۱۳]
دین و آیین اسحاق نبی(علیه السلام)
دین و شریعت اسحاق نبی همان دین حضرت ابراهیم یعنی اسلام ذکر شده که قرآن میفرماید:
«وَ وَصَّى بِهَا إِبْرَاهِیمُ بَنِیهِ وَ یعْقُوبُ یابَنِی إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَى لَکُمُ الدِّینَ فَلَاتَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ»[۱۴]
«و ابراهیم و یعقوب (در واپسین لحظات عمر،) فرزندان خود را به این آیین، وصیت کردند؛ (و هر کدام به فرزندان خویش گفتند:) فرزندان من! خداوند این آیین پاک را برای شما برگزیده است؛ و شما، جز به آیین اسلام [=تسلیم در برابر فرمان خدا] از دنیا نروید!»
مراد از “بَنِیهِ” چهار نفر هستند که عبارتند از: اسماعیل، اسحاق، مدین و مداین؛[۱۵] و منظور از “وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ” همان اخلاص در توحید، عبادت و خضوع قلب و جوارح برای خداوند است؛[۱۶] چنانکه وقتی حضرت یعقوب در آخرین لحظات عمر شریفش از فرزندان خود پرسید: «پس از من، چه چیز را میپرستید؟ گفتند: خدای تو و خدای پدرانت، ابراهیم و اسماعیل و اسحاق، خداوند یکتا را، و ما در برابر او تسلیم هستیم.»[۱۷]
پس دین اسحاق همان دین پدرش ابراهیم بود که به دین حنیف تفسیر شده است؛[۱۸] دینی که اساس آن بر توحید بنا شده و به هرگونه شرک و عبادت غیر خدا دست رد میزند و برای بشریت واجب و نعمت بزرگ الهی لحاظ میشود.[۱۹]
برخی از تکالیف و مسئولیتهای حضرت اسحاق(علیه السلام)
در قرآن کریم برخی از تکالیف شخصی و مسولیتهای اجتماعی آن حضرت اینگونه بیان شده است:
۱٫ اقامهی نماز و پرداخت زکات
خداوند برای هدایت بشر انبیائی را به عنوان ائمه و الگو فرستاد، تا پیروانشان به آنها اقتدا کرده و در مسیر حق گام بردارند؛[۲۰] لذا اعمال و رفتار آنها بهترین الگوی عملی برای پیروانشان به شمار میرود:
«وَ وَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَ یعْقُوبَ… وَ أَوْحَینَا إِلَیهِمْ… و إِقَامَ الصَّلَاهِ وَ إِیتَاءَ الزَّکَاهِ…»[۲۱]
«و اسحاق، و علاوه بر او، یعقوب را به وی [ابراهیم]بخشیدیم… و بر پا داشتن نماز و ادای زکات را به آنها وحی کردیم…»
اقامهی نماز یعنی نماز را با حدود و شرایط آن انجام دادن و آن را در وقت معین بجای آوردن و بر آن مداومت داشتن است،[۲۲] و مراد از اداء زکات همان چیزی است که خداوند بر آنها واجب نموده، تا آن را به فقراء، مساکین و مستحقین بپردازند.[۲۳] پرداخت زکات از افضل عبادات در امور مالی است، همانگونه که نماز از افضل عبادات بدنی است و از اینجا دانسته میشود این دو امر واجبی است که تمام امم پیشین به آن مامور شده بودند.[۲۴]
۲٫ انذار و تبشیر قوم
از جمله وظایف انبیاء الهی، انذار و تبشیر امت است. پیامبران مامور شدند، در صورتی که مردم ایمان آورده و از رسولان الهی پیروی کردند، آنها را به مغفرت و رضوان خداوند بشارت دهند؛ اما اگر راه کفر را پیشه کردند و در صدد تکذیب انبیاء بر آمدند، آنها را از سخط و عقاب الهی بترسانند.[۲۵]
«…وَ أَوْحَینَا إِلَى… إِسْحَاقَ وَیعْقُوب.. رُسُلًا مُبَشِّرِینَ وَمُنْذِرِینَ…» [۲۶]
«ما به… اسحاق و یعقوب… وحی نمودیم؛ پیامبرانی که بشارتدهنده و بیمدهنده بودند…»
پس از جمله وظایف حضرت اسحاق و دیگر پیامبران این بود که مردم مؤمن را به بهشت و ثواب بشارت داده و کافران را از عقاب و آتش جهنم بیم دهند.[۲۷]
۳٫ انجام کارهای خیر
خداوند به پیامبران خود وحی کرد که کارهای خیر را انجام داده و در برپاداشتن شرایع دین اعم از عبادات و معاملات در میان مردم، تلاش کنند:[۲۸]
«وَ وَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَ یعْقُوبَ… وَ أَوْحَینَا إِلَیهِمْ فِعْلَ الْخَیرَاتِ…»[۲۹]
«و اسحاق، و علاوه بر او، یعقوب را به وی [ابراهیم] بخشیدیم… و انجام کارهای نیک… را به آنها وحی کردیم…»
مراد از “فِعْلَ الْخَیرَاتِ” همان عمل به شرایع نبوت بود،[۳۰] که انجام این خیرات به وحی باطنی صورت میگرفت.[۳۱] بنابراین رسولان الهی که به وسیلهی روحالقدس تایید میشدند، مأموریت یافتند که کارهای خیر از جمله اقامهی نماز، و اداء زکات که همان انفاق مالی است، بجای آورند.[۳۲]
صفات و ویژگیهای حضرت اسحاق در قرآن
قرآن کریم برای اسحاق برخی ویژگیهایی را ذکر کرده که میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
۱٫ قدرت و بصیرت
قرآن خطاب به نبی مکرم اسلام میفرماید:
«وَاذْکُرْ عِبَادَنَا إِبْرَاهِیمَ وَ إِسْحَاقَ وَ یعْقُوبَ أُولِی الْأَیدِی وَالْأَبْصَارِ»[۳۳]
«و به خاطر بیاور بندگان ما ابراهیم و اسحاق و یعقوب را، صاحبان دستها(ی نیرومند) و چشمها(ی بینا)!»
مراد آیه صاحب قوه بودن این بزرگواران در عبادت،[۳۴] بصیرت داشتن و فقیه بودن در دین[۳۵] و صاحب اعمال دینی و فکر علمی است.[۳۶] بنابراین انبیاء مذکور در آیه مدح شدهاند؛ چون کلمهی “ید و بصر” هنگامی قابل مدحند که دست و چشم انسان باشند و در راهی بکار گرفته شود که خداوند برای همان هدف آنها را خلق کرده است. پس شخص با دست خود اعمال صالح را انجام داده و با آن به بندگان خدا خیر میرساند، و با چشم خود راههای عافیت و سلامت را از موارد هلاکت تشخیص داده و به حق میرساند. لذا آیهی شریفه با کنایه میفهماند که نامبردگان از جمله حضرت اسحاق(ع) در اطاعت خدا و رساندن خیر به خلق خدا، همچنین بیناییشان در تشخیص اعتقاد و عمل حق بسیار قوی هستند.[۳۷]
۲٫ خلوص در ذکر سرای آخرت
اسحاقِ پیامبر از جمله انبیائی بود که دائما ذکر آخرت میکرد؛[۳۸] زیرا آلابراهیم، هم دین را خوب فهمیدند و هم به فهمیدهها خوب عمل میکردند.[۳۹] بنابراین خداوند خطاب به پیامبر اسلام(ص) فرمود:
«وَاذْکُرْ عِبَادَنَا إِبْرَاهِیمَ وَ إِسْحَاقَ… إِنَّا أَخْلَصْنَاهُمْ بِخَالِصَهٍ ذِکْرَى الدَّار».[۴۰]
«و به خاطر بیاور بندگان ما ابراهیم و اسحاق… را ما آنها را با خلوص ویژهای خالص کردیم، و آن یادآوری سرای آخرت بود!»
اخلاص به اخراج هر چیز زاید از شی اطلاق میشود که خداوند با لطف خود پیامبرانی را که در آیه ذکر شده، برای نعیم بهشت خالص نموده است و مراد از “ذِکْرَى الدَّارِ” متذکر شدن سرای آخرت و زیاد به یاد آخرت بودن و زهد پیشه کردن در دنیاست[۴۱] که به سبب همین خصلت، آن بزرگواران نزد خداوند از برگزیدگان و نیکان به شمار آمدند.[۴۲] بنابراین خداوند به آل ابراهیم”ذکری الدار” را جایزه داد؛ چون به یاد سرای اصیل و نهایی بودن جایزهی خالصی است که بهرهی هر کس نمیشود و خدای سبحان بر اثر علم صائب و عمل صالح خاندان ابراهیم، آنان را به چنین فضیلتی مفتخر کرد.[۴۳]
۳٫ اهل عبادت
بعد از آنکه حضرت ابراهیم از بتپرستان و بتهایشان دوری گزید، خداوند اسحاق و یعقوب را به او بخشید و هر یک را به عنوان پیامبری بزرگ برگزید و نسل آن حضرت را اینچنین گسترش داد.[۴۴] عبادت کردن خداوند از جمله خصلتهایی است که در خانوادهی حضرت ابراهیم مورد توجه بود:
«وَ وَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَ یعْقُوبَ… وَکَانُوا لَنَا عَابِدِینَ»[۴۵]
«و اسحاق، و علاوه بر او، یعقوب را به وی[ابراهیم] بخشیدیم… و تنها ما را عبادت میکردند»
“عَابِدِینَ” به کسانی گویند که مخلص در عبادت خداوند باشند؛[۴۶] یعنی گفتار مردم در وجود این پیامبران تاثیری نداشته و آنها را از عبادت خداوند باز نداشت؛ بلکه آنها هر لحظه به یاد خداوند بوده و او را عبادت میکردند.[۴۷]
۴٫ الگوی هدایت
حضرت اسحاق از جمله پیامبرانی بود که خداوند وی را الگوی مناسب برای پیامبر اسلام-صلیالله علیه و آله- معرفی کرده و خطاب به ایشان میفرماید:
«وَ وَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَیعْقُوبَ… أُولَئِکَ الَّذِینَ هَدَى اللَّهُ فَبِهُدَاهُمُ اقْتَدِهْ…»[۴۸]
«و اسحاق و یعقوب را به او [=ابراهیم] بخشیدیم؛… آنها کسانی هستند که خداوند هدایتشان کرده؛ پس به هدایت آنان اقتدا کن…»
در تفسیر این گفتهاند که خداوند به پیامبر گرامی اسلام امر نمود که به ادلهای که انبیاء گذشته اقامه کردهاند،[۴۹] و به صبر آنها در برابر آزار و اذیت قوم و یا نوع تبلیغ آنها[۵۰] و به هدایت توحیدی آنها اقتدا نماید.[۵۱] در واقع این جمله تعریضی به مشرکین بود که محمد به پیامبری مبعوث نشد، مگر بر سنت پیامبران قبلی![۵۲]
۵٫ امام و اسوهی دیگران
حضرت اسحاق همانند برخی دیگر از انبیاء که در آیات شریفه نام آنها ذکر شده، در شمار ائمهی هدایت قرار گرفته که قرآن در این مورد میفرماید:
«…وَ جَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّهً یهْدُونَ بِأَمْرِنَا…»[۵۳]
«…و آنان را پیشوایانی قرار دادیم که به فرمان ما، (مردم را) هدایت میکردند…»
واژهی “یهْدُونَ بِأَمْرِنَا” این معنا را دربردارد که آنها صلاحیت اسوه و الگو قرار گرفتن را دارند و در ابتدا خود هدایت شده، سپس امر هدایت امت بر عهدهی آنها گذاشته شد؛[۵۴] همان کسانی که توسط روحالقدس تایید میشدند.[۵۵]
امتیازات ویژهی خداوند به اسحاق نبی(ع)
در قرآن کریم به برخی انبیاء الهی امتیازات ویژهای بیان شده که حضرت اسحاق از جملهی آنهاست و در این نوشتار به نکاتی اشاره میشود:
الف. برکت
خداوند متعال بعد از توصیف حضرت ابراهیم و صبر ایشان بر ذبح فرزند خویش اسماعیل نبی[۵۶] میفرماید:
«وَ بَارَکْنَا عَلَیهِ وَ عَلَى إِسْحَاقَ…»[۵۷]
«ما به او و اسحاق برکت دادیم…»
در تفسیر برکت گفتهاند: خداوند بهوسیلهی کثرت ذریه به آنها برکت داد؛ به این معنا که آن بزرگوارن صاحب فرزند کثیری بودند و انبیاء الهی از نسل و اولاد آنها بود؛[۵۸] بنابراین خداوند برکت دین و دنیا را بر ابراهیم و اسحاق نازل نمود[۵۹] که در آیات دیگر رحمت و برکت الهی را مشمول حال اسحاق و خانوادهاش بیان نموده[۶۰] و اینچنین نعمت خویش را بر این خاندان تمام کرده است.[۶۱]
ب. کتاب آسمانی و مقام قضاوت
بعضی از پیامبران الهی دارای کتاب بودند که در آن احکام و حلال و حرام خدا تبیین شده بود و برخی دیگر دارای حکم قضاوت بودند که بواسطه ی آن اقامه ی عدل میکردند.[۶۲]
«وَ وَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَ یعْقُوبَ… أُولَئِکَ الَّذِینَ آتَینَاهُمُ الْکِتَابَ وَ الْحُکْمَ وَ النُّبُوَّهَ…»[۶۳]
«و اسحاق و یعقوب را به او [=ابراهیم] بخشیدیم؛… آنها کسانی هستند که کتاب و حکم و نبوت به آنان دادیم…»
این آیه اشاره به انبیائی است که در آیات قبل ذکر شد.[۶۴] مراد از “حُکم” مقام قضاوت در میان مردم است.[۶۵] لذا حکم که همان حکمت باشد، به معنای علم نافع و فقه در دین است که احکام قضاوت نیز بر آن مترتب میشود و بواسطهی آن نزاعها و اختلافات مردم حل و فصل میگردد.[۶۶]
نویسنده : ابراهیم صالحی حاجی آبادی
[۱]. مصطفوی، حسن؛ التحقیق فی کلمات القرآن، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، ۱۳۶۰ش، ج۵، ص۷۰٫
[۲]. هود/۷۲ – ۷۵٫ طوسی، محمد بن حسن؛ التبیان فی تفسیر القرآن، تحقیق احمد قیصر، بیروت، دار احیاء التراث العربی، بیتا، ج۶،ص۳۲٫
[۳]. ابراهیم/۳۹٫ طبرسی، فضلبنحسن؛ مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تحقیق لجنه من العلماء، بیروت، اعلمی، ۱۴۱۵ق، چاپ اول، ج۶، ص۴۹٫
[۴]. ر.ک ابوحمزه ثمالی، ثابت بن دینار؛ تفسیر القرآن الکریم، تحقیق محمدحسین حرزالدین، قم، الهادی، ۱۳۷۸ش، چاپ اول، ص۲۲۷٫
[۶]. ابوحمزه ثمالی، ثابت بن دینار؛ تفسیر القرآن الکریم، ص۲۲۷ و عیاشی، محمد بن مسعود؛ کتاب التفسیر، تحقیق هاشم رسولی محلاتی، تهران، العلمیه، ۱۳۸۰ق، ج۲، ص۱۵۲٫
[۷]. زحیلی، وهبه بن مصطفی؛ التفسیر المنیر فی العقیده و الشریعه و المنهج، بیروت، دارالفکر المعاصر، ۱۴۱۸ق، چاپ دوم، ج۱۲، ص۱۰۸٫
[۸]. هود/۷۲ و ۷۳٫ مراغی، احمد بن مصطفی؛ تفسیر المراغی، بیروت، دار احیاء التراث العربی، بیتا، ج۱۲، ص۶۰٫
[۱۳]. فیض کاشانی، ملامحسن؛ تفسیر الصافی، تهران، صدر، ۱۴۱۵ق، چاپ دوم، ج۱، ص۱۹۲٫
[۱۵]. بلخی مقاتل بن سلیمان؛ تفسیر مقاتل بن سلیمان، تحقیق احمد فرید، بیروت، دارالکتب العلمیه، ۱۴۲۴ق، چاپ اول، ج۱، ص۷۹ و سمرقندی، ابواللیث؛ تفسیر سمرقندی؛ بیروت، دارالفکر، بیتا، ج۱، ص۱۲۱٫
[۱۶]. ر.ک طبرى ابوجعفر، محمدبنجریر؛ جامع البیان فى تفسیر القرآن، بیروت، دارالمعرفه، ۱۴۱۲ق، چاپ اول، ج۱۶، ص۵۷ و تفسیر مقاتل بن سلیمان، ج۱، ص۷۹٫
[۱۸]. یوسف/۳۸٫ واحدی؛ تفسیر الواحدی، تحقیق، صفوان عدنان، بیروت، دار القلم، ۱۴۱۵، ج۱، ص۱۳۳٫
[۱۹]. مدرسی، سید محمدتقی؛ من هدى القرآن، تهران، دار محبی الحسین، ۱۴۱۹ق، چاپ اول، ج۵، ص۲۰۱٫
[۲۰]. التبیان فى تفسیر القرآن، ج۷، ص۲۶۵٫
[۲۲]. التبیان فى تفسیر القرآن، ج۷، ص۲۶۵ و آلغازی عبدالقادر، ملا حویش؛ بیان المعانی، دمشق، ترقی، ۱۳۸۲ق، چاپ اول، ج۴، ص۳۱۷٫
[۲۳]. التبیان فى تفسیر القرآن، ج۷، ص۲۶۵٫
[۲۴]. عبدالقادر، ملا حویش؛بیان المعانی، ج۴، ص۳۱۷٫
[۲۵]. خطیب، عبدالکریم؛ التفسیر القرآنی للقرآن، بیتا، ج۳، ص۱۰۱۲٫
[۲۷]. مجمع البیان فى تفسیر القرآن، ج۳، ص۲۴۳٫
[۲۸] . ابن عاشور، محمد بن طاهر؛ التحریر و التنویر، بیتا، ج۱۷، ص۸۰٫
[۳۰]. مجمع البیان فى تفسیر القرآن، ج۷، ص۱۰۱٫
[۳۱]. طباطبائی(علامه)، سیدمحمدحسین؛ المیزان فى تفسیر القرآن، قم، اسماعیلیان، ۱۴۱۲ق، چاپ پنجم، ج۱، ص۲۴۷٫
[۳۲]. المیزان فى تفسیر القرآن، ج۱۴، ص۳۰۵٫
[۳۴]. قمی، علی بن ابراهیم؛ تفسیر القمی، تحقیق طیب موسوی، قم، دارالکتب، چاپ سوم، ۱۴۰۴ق، ج۲، ص۲۴۲٫
[۳۵]. التبیان فى تفسیر القرآن، ج۸، ص۵۷۱٫
[۳۶]. طبرسى، فضلبنحسن؛ تفسیر جوامع الجامع، تهران، دانشگاه تهران و مدیریت حوزه علمیه قم، ۱۳۷۷ش، چاپ اول، ج۳، ص۱۹۹٫
[۳۷]. المیزان فى تفسیر القرآن، ج۱۷، ص۲۱۱٫
[۳۸]. تفسیر صافی، ج۴، ص۳۰۵٫
[۳۹]. جوادی آملی، عبدالله؛ تسنیم، قم، اسراء، ۱۳۸۳ش، ج۶، ص۴۹۴٫
[۴۱]. التبیان فى تفسیر القرآن، ج۸، ص۵۷۱٫
[۴۳]. جوادی آملی، عبدالله؛ تسنیم، ج۶، ص۴۹۴٫
[۴۴]. خطیب، عبدالکریم؛ التفسیر القرآنی للقرآن، ج۹، ص۹۱٫
[۴۶]. مجمع البیان فى تفسیر القرآن، ج۷، ص۱۰۱٫
[۴۷]. خطیب، عبدالکریم؛ التفسیر القرآنی للقرآن، ج۹، ص۹۲۰٫
[۴۹]. التبیان فى تفسیر القرآن، ج۴، ص۱۸۹٫
[۵۰]. مجمع البیان فى تفسیر القرآن، ج۴، ص۱۰۷٫
[۵۱]. المیزان فى تفسیر القرآن، ج۶، ص۲۶۰٫
[۵۲]. ابن عاشور، محمد بن طاهر؛ التحریر و التنویر، ج۶، ص۲۰۶٫
[۵۴]. زمخشرى، محمود؛ الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، بیروت، دارالکتاب العربی، ۱۴۰۷ق، چاپ سوم، ج۲، ص۵۸۷٫
[۵۵]. ر.ک المیزان فى تفسیر القرآن، ج۱۴، ص۶۲٫
[۵۶]. ر.ک صافات/۱۰۴ – ۱۱۲٫
[۵۸]. ابن جوزی؛ زادالمسیر، تحقیق محمد بن عبدالرحمن، ۱۴۰۷ق، چاپ اول، ج۶، ص۳۰۶٫ سمعانی، منصور؛ تفسیر سمعانی، تحقیق یاسر بن ابراهیم، ریاض، دارالوطن، ۱۴۱۸ق، ج۴، ص۴۱۰٫
[۵۹]. نفسی؛ تفسیر النفسی، بیتا، ج۶، ص۲۶٫
[۶۲]. خطیب، عبدالکریم؛ التفسیر القرآنی للقرآن، ج۴، ص۲۳۳٫
[۶۴]. مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج۴، ص۱۹۵٫
[۶۵]. تفسیر صافی، ج۲، ص۱۳۷٫
[۶۶]. زحیلی، وهبه بن مصطفی؛ التفسیر المنیر فی العقیده، ج۷، ص۲۸۱٫
برچسب ها: اقامهی نماز و پرداخت زکات,
امتیازات ویژهی خداوند به اسحاق نبی(ع),
انذار و تبشیر قوم,
ایصحاق" به معنای ضاحك و خندان,
تكالیف و مسئولیتهای حضرت اسحاق(ع),
خلوص در ذکر سرای آخرت,
دین و آیین اسحاق نبی(ع),
قدرت و بصیرت,
مراد از "بَنِیهِ",
نام مادر اسحاق,
نبوت اسحاق نبی در آیینه ی قرآن,
ولادت اسحاق نبی در بیان قرآن,
ولادت حضرت اسحاق علیه السلام,
ویژگیهای حضرت اسحاق در قرآن