آبان
19
1395

ازدواج ، سدی محکم در برابر گناه

پیامبر اکرم فرمود : «ای گروه جوان! کسی از شما توانایی بر ازدواج داشته باشد، ازدواج کند؛ زیرا ازدواج باعث می شود که انسان از نوامیس مردم چشم فرو بندد و دامان خویش را از آلودگی به بی عفتی خفظ کند و کسی که توانایی بر ازدواج ندارد ، روزه بگیرد » .

فضیلت عفت و پاکدامنی

عفت نقطه مقابل (شکم پرستی و شهوت پرستی) است که از مهمترین فضایل انسانی محسوب می شود .

              عفت به گفته راغب در المفردات به معنای پدید آمدن حالتی در نفس است که آدمی را از غلبه بر شهوت باز می دارد و عفیف به کسی گفته می شود که دارای این وصف و حالت باشد .

  آنچه از آیات قرآن و روایات اهل بیت علیه السلام بدست می آید ، این است که : اسلام اهتمام فوق العاده به مسأله پرهیزکاری در برابر شهوت شکم و بی بند و باری جنسی دارد تا جایی که آنرا نشانه شخصیت ، غیرت ، ایمان و پیروی از مکتب اهل بیت علیه السلام معرفی می کند .

   تاریخ نیز سرچشمه بسیاری از گزفتاریها انسان را همین دو امر شهوت شکم و شهوت جنسی می داند . زیرا شهوت شکم ، به انسان اجازه تفکر مشروع را نمی دهد تا بوسیله آن، حقوق انسانها را رعایت کند و در مسیر عدالت گام بردارد . به همین علت انسان را به ارتکاب انواع گناهان وا می دارد .

  علاوه بر اینها شهوت شکم ، سرچشمه بسیاری از بیماریهای جسمانی و اخلاقی است تا آنجا که گاهی شکم به بت خطر ناکی مبدل شده و انیان را به پرستش و اطاعت خویش در همه زمینه ها وا دار می سازد .

  پیامبر در باره مردم آخر الزمان می فرماید :

   «زمانی بر مردم فرا می رسد که شکمهای آنان بتهای آنان است و زنهای آنان قبله آنان است و دینارهایشان  دینشان و شرفشان متاعشان است .در آن زمان از ایمان جز نامی و از اسلام جز رسمی و از قرآن ، جزء درسی باقی نمی ماند . مساجدشان از نظر ساختمان ، آباد و دلشهایشان از نظر هدایت خراب است » .

در ذیل این حدیث آمده است : «خداوند در چنان شرایطی ، آنان را به چهار بلا مبتلا می کند ، جور سلطان قحطی زمان ظلم والیان و حاکمان» .

پیامبر اکرم علیه السلام نیز فرمود:

      «هر کس از سر شکم و زبان و آلت جنسی خود در امان بماند ، از همه بدیها محفوظ مانده است » .

راههای کنترل شهوت جنسی و شهوت شکم

  برای کنترل شهوات مخصوصا” شهوت جنسی و شهوت شکم ، راههای بسیاری وجود دارد که بخشی از آنها جنبه کلی و عمومی دارد . یعنی در تمام مفاسد اخلاقی ، ساری و جاری است ؛ مانند پاک بودن محیط ، نقش معاشران ودوستان ، تربیت خانوادگی ، علم و آگاهی به پیامدهای رذایل اخلاقی ، مسائل فرهنگی و مانند آن .

بخش دیگر ، جنبه خصوصی دارد ، یعنی مربوط به عفت در مسائل جنسی و سایر خواستهای نفسانی است که امور زیر را می توان عمده ترین راه کنترل در این خصوص ذکر کرد .

  • حجاب و ترک آرایش در انظار عمومی

بی شک ، یکی از اموری که به شهوت جنسی دامن مزند « برهنگی و خود آرایی زنان و مردان» برای یکدیگر است که تأثیر آن ، به خصوص در میان جوانان مجرد، قابل انکار نیست ، به گونه ای که می توان گفت: آلودگی به بی عفتی ، رابطه مستقیمی با بی حجابی ، برهنگی و خود آرایی در انتظار عموم دارد؛حتی طبق بعضی از آمارها مستند ، هر قدر این مسأله تشدید شود ، به همان نسبت آلودگی به بی عفتی بیشتر می شود ، مثلا” در تابستان که به خاطر گرمی هوا ، بی حجابی بیشتر می شود ، همان نسبت مزاحمتهای جنسی افزایش می یابد و به عکس ، در زمستان که زنان ، پوشش بیشتر دارند ، این گونه مزاحمتها کمتر کی شود .

به همین دلیل ، دستور حجاب یکی از مؤکدترین دستور های اسلام است . قرآن مجید در آیات متعددی از جمله : آیات ۳۱ و ۶۰ از سوره نور و آیات ۳۳ ، ۳۵ و ۵۹ از سوره احزاب بر مسأله حجاب تأکید کرده است .

ترجمه سوره مبارکه نور آیه ۳۱ :

   ای رسول زنان مؤمن را بگو تا چشمها (از نگاه ناروا بپوشند) و فروج و اندامشان (از عمل زشت) محفوظ دارند و زینت و آرایش خود جز آنچه قهرا” ظاهر می شود بر بیگانه آشکار نسازند و باید سینه و بر و دوش خود را به مقنعه بپوشانند و زینت و جمال خود را آشکار نسازند جز برای شوهران خود و پدران و پدران شوهر و پسران خود و پسران شوهر و برادران خود و پسران برادر و خواهران خود و زنان خود

(یعنی زنان مسلمه ) و کنیزان ملکی خویش و اتباع (خانواده که رغب بزنان ندارند ) از مرد یا طفلی که هنوز بر عورت و محارم زنان آگاه نیستند (و از غیر این اشخاص مذکور احتجاب و احتراز کنند) و آنطور پای بزمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود و ای اهل ایمان همه بدرگاه خدا توبه کنید باشد که رستگار شوید .

سوره مبارکه احزاب آیه ۳۳ :

و در خانه هایتان بنشینید و آرام گیرید (و بی حجاب و ضرورت از منزل بیرون نروید ) و مانند دوره جاهلیت پیشین آرایش و خود آرائی مکنید ونماز بپادارید و زکات مال به فقیران بدهید و از امر خدا و رسول اطاعت کنید خدا چنین می خواهد که رجس هر آلایش را از شما خانواده نبوت ببرد و شما را از هر عیب پاک و منزه گرداند .

گاهی زنان با ایمان را مخاطب قرار می دهد ، گاهی همسران پیامبر را و گاهی با استثناء کردن زنان پیر و از کار افتاده، تکلیف بقیه را روشن می سازند، به این ترتیب با عبارات مختلف ، اهمیت این وظیفه اسلامی را بازگو می کند .

بدیهی است که برداشتن حجاب ، مقدمه برهنگی ، آزادی جنسی و بی بند و باری است که مشکلات و مفاسد ناشی از آن ، در عصر و زمان ما بر کسی پوشیده نیست . بی حجابی سبب می شود که گروهی از زنان ، در یک مسابقه بی پایان ، در نشان دادن اندام خود و تحریک مردان هوسباز شرکت کنند . این امر در عصر و زمان ما که به خاطر گرفتاریهای تحصیلی و اقتصادی ، سن ازدواج بالا رفته و قشر عظیمی از جامعه را جوانان مجرد تشکیل می دهند ، آثار بسیار زیانباری دارد .

بی حجابی علاوه بر این که از نظر اخلاقی ، سبب نا امنی خانواده ها و بروز جنایات می شود ، ضمنا” سبب ایجاد هیجانهای مستمر عصبی و حتی بیماریهای روانی نیز می گردد که ثمره آن سستی پیوند خانواده ها و کاهش ارزش شخصیت زن در جامعه است .

  • عدم اختلاط زن ومرد

بی شک در جامعه مخلوط فعلی نمی توان زندگی زن و مرد نامحرم را بطور کامل از هم جدا کرد ؛ ولی در مواردی که ضرورت نداشته باشد ؛ چنان که از اختلاط پرهیز شود ، به یقین اصوا عفت و پارسایی ، بهتر حفظ خواهد شد . دلیل آن هم مفاسد بسیار وحشتناک و شرم آوری است که از اختلاط پسران و دختران در کشورهای غربی دیده می شود.

  • مطبوعات و رسانه های تصویری

  مطبوعات و رسانه های تصویری نقش بسیار مؤثری در تحریک مسائل جنسی، مخصوصا” در میان قشر جوان دارد . افراد سودجو و گروه هایی که از این راه به در آمدهای هنگفت نامشروعی می رسند ، دست به انتشار مفتضح ترین فیلمهای ، عکسها رمانهای و داستان های عشقی کثیف می زنند .

و در شرایطی که امواج رسانه ها به آسانی از یک گوشه جهان به گوشه دیگر منتقل می شود . کنترل آنها کار آسانی نیست ؛ ولی در هر حال اگر این امر بطور کامل ، امکان پذیر نباشد ، به طور ناقص امکان پذیر است که غفلت از آن ، موجب گرفتاریهای فراوان اخلاقی و اجتماعی است.

روایاتی چند پیرامون عفت و پاکدامنی

  • امام علی علیه السلام فرمود:

                                 (برترین عبادت ، عفت است)

  • امام باقر علیه السلام فرمود:

                          (عبادتی در پیشگاه خداوند برتر از عفت در برابر شکم و مسائل جنسی نیست )

  • امام علی علیه السلام فرمود:

                    (هنگامی که خداوند خیر و خوبی برای بنده اش بخواهد ، به او توفیق می دهد که در برابر شکم و شهوت پرستی ، عفت پیدا کند) .

  • امام صادق علیه السلام فرمود:

                  (پیروان واقعی جعفربن محمد کسانی هستند که در برابر شکم پرستی و بی بند و باری جنسی ، عفت و در راه بندگی خدا تلاش و کوشش فراوان دارند ، به ثواب او امید وارند و عقاب او بیمناک به همین دلیل پیوسته ، در راه خق حرکت می کنند . هرگاه کسی را با این صفات ببینی ، آنان پیروان و شیعیان جعفربن محمد می باشند ) .

  • امام علی علیه اسلام فرمود:

                   (ارزش هر کس به اندازه همت او و صداقت هر کس به اندازه شخصیت او و شجاعت هر کس به اندازه زهد و بی اعتنایی او به ارزشهای مادی و عفت هر کس به اندازه غیرت اوست) .

تأثیر هوسرانی مادر ، در پستی و رذالت فرزند

حجاج بن یوسف یک فرد غیر طبیعی و در عین حال خطرناک بود، جرایم و جنایات او تا آنجا که در تاریخ آمده وحشتناک است .

قطعا” عوامل متعددی در ساختمان این مرد منحرف مؤثر بوده است که او را تا این حد بی باک و خطر ناک بار آورد . می توان گفت : روح سرکش و متجاوز مادرش در این امر سهمی داشته است .

فارغه، قبل از اینکه با یوسف سقفی پدر حجاج ازدواج کند ، زن مغیره بن شعبه بود . شبی عمر در کوچه های مدینه عبور می کرد، شنید زنی در خانه خود زمزمه می کند واین شعر را می خواند:

«آیا هست که باده ای بدست آورم و بنوشم ، یا آنکه راهی هست به وصل نصربن حجاج برسم؟»

عمر از شنیدن این شعر ناراحت شد چرا که دید در مرکز حکومتش ، زنی در حریم خانواده خود – که باید کانون پاکی باشد – به عشق جوان بیگانه ای ترنم می کند!

نصربن حجاج را – که جوان زیبایی بود- احضارکرد، موی سرش را تراشید و به بصره تبعیدش نمود.

زنی که با داشتن شوهر ، فکر مرد اجنبی در سر می پرورد و آرزوی میگساری و وصل نصربن حجاج می کند، اگر چه از نطفه شوهر قانونی خود باردار شود ، باز افکار پلید و متجاوزش در کودکش اثر خواهد گذارد .

زنی که مقررات الهی و مرزهای قانونی در فکرش احترامی ندارد ، عجیب نیست اگر فرزند قانون شکنی چون حجاج بزاید که جان و مال مردم نزد او احترامی نداشته باشد .

یکی از خوشبختیها و سعادت انسان ، پاکدلی و عفت اخلاق مادر است .

امام صادق علیه السلام فرمود:

     (خوشا به حال کسی که مادرش دارای گوهر عفت و طهارت (فکر) باشد !) .

خلاصه آنجا که هواپرستی است نه پای دین است و نه پای عقل ، در آنجا چیزی جز بدبختی و رنج و بلانیست . در آنجا جز بیچارگی ، شقاوت و فساد نخواهد بود .

افرادی را می بینیم که چوب یک ساعت هوا پرستی را تا آخر عمر می خورند ! جوانانی را سراغ داریم که بر اثر پیروی از هوا چنان در دام اعتیاد خطرناک و انحرافات جنسی و اخلاقی گرفتار شده اند که تبدیل به موجودی زبون ، ناتوان و بی ارزش گردیده و تمام نیروها و سرمایه خویش را از کف داده اند .

در تاریخ به نام  کسانی برخورد می کنیم که بخاطر هوا پرستی شان هزاران و گاه میلیونها انسان بی گناه را به خاک و خون کشیده اند و نام ننگشان تا ابد به زشتی برده می شود .

چرا برخی از انسانها از چهارپایان گمراهترند؟

گرچه گمراه بودن برخی از انسانها اجمالا” روشن است ؛ ولی مفسران با بحثهای جالبی که روی آن کرده اند می توان چنین گفت:

  • اگر چهار پایان چیزی نمی فهمند و گوش شنوا و چشم بینا یی ندارند ، دلیلش عدم استعداد آنهاست ؛ اما از آنها بیچاره تر انسانی است که خمیر مایه همه سعادتها در وجود او نهفته و آنقدر خئا به او استعداد داده که می تواند نماینده و خلیفه وی در زمین گردد ؛ ولی کارش بجایی می رسد که تا سر حد یک چهارپا سقوط می کند . تمام شایستگیهای خود را هدر داده و از اوج مسجود بودن فرشتگان ، به حضیض نکبت بار شیاطین سقوط می کند . به راستی که این دردناک و گمراهی آشکار است .
  • چهارپایان حساب و کتابی ندارند و مشمول مجازاتهای الهی نیستند ، در حالی که آدمیان گمراه ، باید بار تمام خود را بر دوش کشند و کیفر اعمال خویش را بی کم وکاست بینند .
  • چهار پایان برای انشانها خدمات بسیاری دارند و کارهای مختلفی انجام می دهند ؛ اما انسانهای طاغی و یاغی ، نه تنها خدمتی نمی کنند بلکه هزاران بلا و مصیبت نیز می آفرینند .
  • چهار پایان ، خطری برای کسی ندارند و اگر هم داشته باشند ، خطرشان محدود است اما داد و فریاد از انسان بی ایمان مستکبر هوا پرست که گاه آتش جنگی را روشن می کند که میلیون ها نفر در آن خاکستر می شوند .
  • چهار پایان اگر قانون و برنامه ای ندارند ؛ و لی مسیری را که آفرینش در شکل ((غرایز)) برای آنها تعیین کرده است پیروی می کنند و در همان خط حرکت می نماید ؛ اما انسان قلدر و سرکش ، نه قوانین تکوین را به رسمیت می شناسد و نه قوانین تشریع را و هوا و هوسهای خود را حاکم بر همه چیز می شمرد .
  • چهار پایان ، هرگز برای کارهای خود توجیه گری ندارند ، اگر خلافی کنند خلاف است و اگر راه خود را بروند که می روند، همان است که هست ؛ اما یک انسان خودخواه ، خونخوار و هوا پرست بارها پیش آمده که تمام جنایات خود را آنچنان توجیه می کند که گویا مشغول انجام وظایف الهی و انسانی خویش بوده است .

به این ترتیب هیچ موجودی خطر ناک تر و زیانبار تر از یک انسان هواپرست بی ایمان و سرکش نیست و به همین دلیل در آیه ۲۲ سوره انفال عنوان (شرُالدواب ) ، (بدترین جنبندگان) به او داده شده است .

منابع

مراجع:تفسیر مراغی ج۲۲ ، ص۱۰

بحار،ج۲ ،ص ۴۵۳

اصول کافی ج۲ ، ص ۷۹

وسائل ج۱۱ ، ص ۱۹۹

نهج البلاغه ، فیض السلام، حکمت ۴۷

بحار الانوار ج۳۱ ،ص ۲۱ (چاپ بیروت)

گفتار فلسفی ، کودک ، ج۱ ،ص ۱۵۶ ، به نقل از لغتنامه دهخدا

بحار، ج۵ ،ص ۲۸۵  (چاپ بیروت)

مردان علم در میدان عمل، ص۲۴۰

فرقان آیه ۴۴   

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

خرداد ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« اردیبهشت    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031