19
1395
ازدواج ، سدی محکم در برابر گناه
پیامبر اکرم فرمود : «ای گروه جوان! کسی از شما توانایی بر ازدواج داشته باشد، ازدواج کند؛ زیرا ازدواج باعث می شود که انسان از نوامیس مردم چشم فرو بندد و دامان خویش را از آلودگی به بی عفتی خفظ کند و کسی که توانایی بر ازدواج ندارد ، روزه بگیرد » .
فضیلت عفت و پاکدامنی
عفت نقطه مقابل (شکم پرستی و شهوت پرستی) است که از مهمترین فضایل انسانی محسوب می شود .
عفت به گفته راغب در المفردات به معنای پدید آمدن حالتی در نفس است که آدمی را از غلبه بر شهوت باز می دارد و عفیف به کسی گفته می شود که دارای این وصف و حالت باشد .
آنچه از آیات قرآن و روایات اهل بیت علیه السلام بدست می آید ، این است که : اسلام اهتمام فوق العاده به مسأله پرهیزکاری در برابر شهوت شکم و بی بند و باری جنسی دارد تا جایی که آنرا نشانه شخصیت ، غیرت ، ایمان و پیروی از مکتب اهل بیت علیه السلام معرفی می کند .
تاریخ نیز سرچشمه بسیاری از گزفتاریها انسان را همین دو امر شهوت شکم و شهوت جنسی می داند . زیرا شهوت شکم ، به انسان اجازه تفکر مشروع را نمی دهد تا بوسیله آن، حقوق انسانها را رعایت کند و در مسیر عدالت گام بردارد . به همین علت انسان را به ارتکاب انواع گناهان وا می دارد .
علاوه بر اینها شهوت شکم ، سرچشمه بسیاری از بیماریهای جسمانی و اخلاقی است تا آنجا که گاهی شکم به بت خطر ناکی مبدل شده و انیان را به پرستش و اطاعت خویش در همه زمینه ها وا دار می سازد .
پیامبر در باره مردم آخر الزمان می فرماید :
«زمانی بر مردم فرا می رسد که شکمهای آنان بتهای آنان است و زنهای آنان قبله آنان است و دینارهایشان دینشان و شرفشان متاعشان است .در آن زمان از ایمان جز نامی و از اسلام جز رسمی و از قرآن ، جزء درسی باقی نمی ماند . مساجدشان از نظر ساختمان ، آباد و دلشهایشان از نظر هدایت خراب است » .
در ذیل این حدیث آمده است : «خداوند در چنان شرایطی ، آنان را به چهار بلا مبتلا می کند ، جور سلطان قحطی زمان ظلم والیان و حاکمان» .
پیامبر اکرم علیه السلام نیز فرمود:
«هر کس از سر شکم و زبان و آلت جنسی خود در امان بماند ، از همه بدیها محفوظ مانده است » .
راههای کنترل شهوت جنسی و شهوت شکم
برای کنترل شهوات مخصوصا” شهوت جنسی و شهوت شکم ، راههای بسیاری وجود دارد که بخشی از آنها جنبه کلی و عمومی دارد . یعنی در تمام مفاسد اخلاقی ، ساری و جاری است ؛ مانند پاک بودن محیط ، نقش معاشران ودوستان ، تربیت خانوادگی ، علم و آگاهی به پیامدهای رذایل اخلاقی ، مسائل فرهنگی و مانند آن .
بخش دیگر ، جنبه خصوصی دارد ، یعنی مربوط به عفت در مسائل جنسی و سایر خواستهای نفسانی است که امور زیر را می توان عمده ترین راه کنترل در این خصوص ذکر کرد .
- حجاب و ترک آرایش در انظار عمومی
بی شک ، یکی از اموری که به شهوت جنسی دامن مزند « برهنگی و خود آرایی زنان و مردان» برای یکدیگر است که تأثیر آن ، به خصوص در میان جوانان مجرد، قابل انکار نیست ، به گونه ای که می توان گفت: آلودگی به بی عفتی ، رابطه مستقیمی با بی حجابی ، برهنگی و خود آرایی در انتظار عموم دارد؛حتی طبق بعضی از آمارها مستند ، هر قدر این مسأله تشدید شود ، به همان نسبت آلودگی به بی عفتی بیشتر می شود ، مثلا” در تابستان که به خاطر گرمی هوا ، بی حجابی بیشتر می شود ، همان نسبت مزاحمتهای جنسی افزایش می یابد و به عکس ، در زمستان که زنان ، پوشش بیشتر دارند ، این گونه مزاحمتها کمتر کی شود .
به همین دلیل ، دستور حجاب یکی از مؤکدترین دستور های اسلام است . قرآن مجید در آیات متعددی از جمله : آیات ۳۱ و ۶۰ از سوره نور و آیات ۳۳ ، ۳۵ و ۵۹ از سوره احزاب بر مسأله حجاب تأکید کرده است .
ترجمه سوره مبارکه نور آیه ۳۱ :
ای رسول زنان مؤمن را بگو تا چشمها (از نگاه ناروا بپوشند) و فروج و اندامشان (از عمل زشت) محفوظ دارند و زینت و آرایش خود جز آنچه قهرا” ظاهر می شود بر بیگانه آشکار نسازند و باید سینه و بر و دوش خود را به مقنعه بپوشانند و زینت و جمال خود را آشکار نسازند جز برای شوهران خود و پدران و پدران شوهر و پسران خود و پسران شوهر و برادران خود و پسران برادر و خواهران خود و زنان خود
(یعنی زنان مسلمه ) و کنیزان ملکی خویش و اتباع (خانواده که رغب بزنان ندارند ) از مرد یا طفلی که هنوز بر عورت و محارم زنان آگاه نیستند (و از غیر این اشخاص مذکور احتجاب و احتراز کنند) و آنطور پای بزمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود و ای اهل ایمان همه بدرگاه خدا توبه کنید باشد که رستگار شوید .
سوره مبارکه احزاب آیه ۳۳ :
و در خانه هایتان بنشینید و آرام گیرید (و بی حجاب و ضرورت از منزل بیرون نروید ) و مانند دوره جاهلیت پیشین آرایش و خود آرائی مکنید ونماز بپادارید و زکات مال به فقیران بدهید و از امر خدا و رسول اطاعت کنید خدا چنین می خواهد که رجس هر آلایش را از شما خانواده نبوت ببرد و شما را از هر عیب پاک و منزه گرداند .
گاهی زنان با ایمان را مخاطب قرار می دهد ، گاهی همسران پیامبر را و گاهی با استثناء کردن زنان پیر و از کار افتاده، تکلیف بقیه را روشن می سازند، به این ترتیب با عبارات مختلف ، اهمیت این وظیفه اسلامی را بازگو می کند .
بدیهی است که برداشتن حجاب ، مقدمه برهنگی ، آزادی جنسی و بی بند و باری است که مشکلات و مفاسد ناشی از آن ، در عصر و زمان ما بر کسی پوشیده نیست . بی حجابی سبب می شود که گروهی از زنان ، در یک مسابقه بی پایان ، در نشان دادن اندام خود و تحریک مردان هوسباز شرکت کنند . این امر در عصر و زمان ما که به خاطر گرفتاریهای تحصیلی و اقتصادی ، سن ازدواج بالا رفته و قشر عظیمی از جامعه را جوانان مجرد تشکیل می دهند ، آثار بسیار زیانباری دارد .
بی حجابی علاوه بر این که از نظر اخلاقی ، سبب نا امنی خانواده ها و بروز جنایات می شود ، ضمنا” سبب ایجاد هیجانهای مستمر عصبی و حتی بیماریهای روانی نیز می گردد که ثمره آن سستی پیوند خانواده ها و کاهش ارزش شخصیت زن در جامعه است .
- عدم اختلاط زن ومرد
بی شک در جامعه مخلوط فعلی نمی توان زندگی زن و مرد نامحرم را بطور کامل از هم جدا کرد ؛ ولی در مواردی که ضرورت نداشته باشد ؛ چنان که از اختلاط پرهیز شود ، به یقین اصوا عفت و پارسایی ، بهتر حفظ خواهد شد . دلیل آن هم مفاسد بسیار وحشتناک و شرم آوری است که از اختلاط پسران و دختران در کشورهای غربی دیده می شود.
- مطبوعات و رسانه های تصویری
مطبوعات و رسانه های تصویری نقش بسیار مؤثری در تحریک مسائل جنسی، مخصوصا” در میان قشر جوان دارد . افراد سودجو و گروه هایی که از این راه به در آمدهای هنگفت نامشروعی می رسند ، دست به انتشار مفتضح ترین فیلمهای ، عکسها رمانهای و داستان های عشقی کثیف می زنند .
و در شرایطی که امواج رسانه ها به آسانی از یک گوشه جهان به گوشه دیگر منتقل می شود . کنترل آنها کار آسانی نیست ؛ ولی در هر حال اگر این امر بطور کامل ، امکان پذیر نباشد ، به طور ناقص امکان پذیر است که غفلت از آن ، موجب گرفتاریهای فراوان اخلاقی و اجتماعی است.
روایاتی چند پیرامون عفت و پاکدامنی
- امام علی علیه السلام فرمود:
(برترین عبادت ، عفت است)
- امام باقر علیه السلام فرمود:
(عبادتی در پیشگاه خداوند برتر از عفت در برابر شکم و مسائل جنسی نیست )
- امام علی علیه السلام فرمود:
(هنگامی که خداوند خیر و خوبی برای بنده اش بخواهد ، به او توفیق می دهد که در برابر شکم و شهوت پرستی ، عفت پیدا کند) .
- امام صادق علیه السلام فرمود:
(پیروان واقعی جعفربن محمد کسانی هستند که در برابر شکم پرستی و بی بند و باری جنسی ، عفت و در راه بندگی خدا تلاش و کوشش فراوان دارند ، به ثواب او امید وارند و عقاب او بیمناک به همین دلیل پیوسته ، در راه خق حرکت می کنند . هرگاه کسی را با این صفات ببینی ، آنان پیروان و شیعیان جعفربن محمد می باشند ) .
- امام علی علیه اسلام فرمود:
(ارزش هر کس به اندازه همت او و صداقت هر کس به اندازه شخصیت او و شجاعت هر کس به اندازه زهد و بی اعتنایی او به ارزشهای مادی و عفت هر کس به اندازه غیرت اوست) .
تأثیر هوسرانی مادر ، در پستی و رذالت فرزند
حجاج بن یوسف یک فرد غیر طبیعی و در عین حال خطرناک بود، جرایم و جنایات او تا آنجا که در تاریخ آمده وحشتناک است .
قطعا” عوامل متعددی در ساختمان این مرد منحرف مؤثر بوده است که او را تا این حد بی باک و خطر ناک بار آورد . می توان گفت : روح سرکش و متجاوز مادرش در این امر سهمی داشته است .
فارغه، قبل از اینکه با یوسف سقفی پدر حجاج ازدواج کند ، زن مغیره بن شعبه بود . شبی عمر در کوچه های مدینه عبور می کرد، شنید زنی در خانه خود زمزمه می کند واین شعر را می خواند:
«آیا هست که باده ای بدست آورم و بنوشم ، یا آنکه راهی هست به وصل نصربن حجاج برسم؟»
عمر از شنیدن این شعر ناراحت شد چرا که دید در مرکز حکومتش ، زنی در حریم خانواده خود – که باید کانون پاکی باشد – به عشق جوان بیگانه ای ترنم می کند!
نصربن حجاج را – که جوان زیبایی بود- احضارکرد، موی سرش را تراشید و به بصره تبعیدش نمود.
زنی که با داشتن شوهر ، فکر مرد اجنبی در سر می پرورد و آرزوی میگساری و وصل نصربن حجاج می کند، اگر چه از نطفه شوهر قانونی خود باردار شود ، باز افکار پلید و متجاوزش در کودکش اثر خواهد گذارد .
زنی که مقررات الهی و مرزهای قانونی در فکرش احترامی ندارد ، عجیب نیست اگر فرزند قانون شکنی چون حجاج بزاید که جان و مال مردم نزد او احترامی نداشته باشد .
یکی از خوشبختیها و سعادت انسان ، پاکدلی و عفت اخلاق مادر است .
امام صادق علیه السلام فرمود:
(خوشا به حال کسی که مادرش دارای گوهر عفت و طهارت (فکر) باشد !) .
خلاصه آنجا که هواپرستی است نه پای دین است و نه پای عقل ، در آنجا چیزی جز بدبختی و رنج و بلانیست . در آنجا جز بیچارگی ، شقاوت و فساد نخواهد بود .
افرادی را می بینیم که چوب یک ساعت هوا پرستی را تا آخر عمر می خورند ! جوانانی را سراغ داریم که بر اثر پیروی از هوا چنان در دام اعتیاد خطرناک و انحرافات جنسی و اخلاقی گرفتار شده اند که تبدیل به موجودی زبون ، ناتوان و بی ارزش گردیده و تمام نیروها و سرمایه خویش را از کف داده اند .
در تاریخ به نام کسانی برخورد می کنیم که بخاطر هوا پرستی شان هزاران و گاه میلیونها انسان بی گناه را به خاک و خون کشیده اند و نام ننگشان تا ابد به زشتی برده می شود .
چرا برخی از انسانها از چهارپایان گمراهترند؟
گرچه گمراه بودن برخی از انسانها اجمالا” روشن است ؛ ولی مفسران با بحثهای جالبی که روی آن کرده اند می توان چنین گفت:
- اگر چهار پایان چیزی نمی فهمند و گوش شنوا و چشم بینا یی ندارند ، دلیلش عدم استعداد آنهاست ؛ اما از آنها بیچاره تر انسانی است که خمیر مایه همه سعادتها در وجود او نهفته و آنقدر خئا به او استعداد داده که می تواند نماینده و خلیفه وی در زمین گردد ؛ ولی کارش بجایی می رسد که تا سر حد یک چهارپا سقوط می کند . تمام شایستگیهای خود را هدر داده و از اوج مسجود بودن فرشتگان ، به حضیض نکبت بار شیاطین سقوط می کند . به راستی که این دردناک و گمراهی آشکار است .
- چهارپایان حساب و کتابی ندارند و مشمول مجازاتهای الهی نیستند ، در حالی که آدمیان گمراه ، باید بار تمام خود را بر دوش کشند و کیفر اعمال خویش را بی کم وکاست بینند .
- چهار پایان برای انشانها خدمات بسیاری دارند و کارهای مختلفی انجام می دهند ؛ اما انسانهای طاغی و یاغی ، نه تنها خدمتی نمی کنند بلکه هزاران بلا و مصیبت نیز می آفرینند .
- چهار پایان ، خطری برای کسی ندارند و اگر هم داشته باشند ، خطرشان محدود است اما داد و فریاد از انسان بی ایمان مستکبر هوا پرست که گاه آتش جنگی را روشن می کند که میلیون ها نفر در آن خاکستر می شوند .
- چهار پایان اگر قانون و برنامه ای ندارند ؛ و لی مسیری را که آفرینش در شکل ((غرایز)) برای آنها تعیین کرده است پیروی می کنند و در همان خط حرکت می نماید ؛ اما انسان قلدر و سرکش ، نه قوانین تکوین را به رسمیت می شناسد و نه قوانین تشریع را و هوا و هوسهای خود را حاکم بر همه چیز می شمرد .
- چهار پایان ، هرگز برای کارهای خود توجیه گری ندارند ، اگر خلافی کنند خلاف است و اگر راه خود را بروند که می روند، همان است که هست ؛ اما یک انسان خودخواه ، خونخوار و هوا پرست بارها پیش آمده که تمام جنایات خود را آنچنان توجیه می کند که گویا مشغول انجام وظایف الهی و انسانی خویش بوده است .
به این ترتیب هیچ موجودی خطر ناک تر و زیانبار تر از یک انسان هواپرست بی ایمان و سرکش نیست و به همین دلیل در آیه ۲۲ سوره انفال عنوان (شرُالدواب ) ، (بدترین جنبندگان) به او داده شده است .
منابع
مراجع:تفسیر مراغی ج۲۲ ، ص۱۰
بحار،ج۲ ،ص ۴۵۳
اصول کافی ج۲ ، ص ۷۹
وسائل ج۱۱ ، ص ۱۹۹
نهج البلاغه ، فیض السلام، حکمت ۴۷
بحار الانوار ج۳۱ ،ص ۲۱ (چاپ بیروت)
گفتار فلسفی ، کودک ، ج۱ ،ص ۱۵۶ ، به نقل از لغتنامه دهخدا
بحار، ج۵ ،ص ۲۸۵ (چاپ بیروت)
مردان علم در میدان عمل، ص۲۴۰
فرقان آیه ۴۴
گاهشمار تاریخ خورشیدی
ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
---|---|---|---|---|---|---|
« اردیبهشت | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
آخرین دیدگاه
نوشته های تازه
- منتظر ظهور ولی عصر آبان ۱۹, ۱۳۹۵
- خداوند متعال، قرآن را مثل حبل و طنابِ مستحکم به زمین آویخت آبان ۱۹, ۱۳۹۵
- غربت امام حسن علیه السلام میان یارانشان آبان ۱۹, ۱۳۹۵
- سجده شکر آبان ۱۹, ۱۳۹۵
- مسابقه رنگ آمیزی به مناسبت میلاد حضرت ولی عصر آبان ۱۹, ۱۳۹۵