آذر
23
1395

از رحمت خدا ناامید نباش!

نباید انسان بگوید: « چون هنوز نفس من آنطوری نشده که گناه نکند، پس چرا توبه کنم؟ من که هنوز نتوانسته ام نفسم را کنترل کنم و مهارش را در دست بگیرم کہ خطایی از من سر بزند، پس چه فایده ای دارد که توبه کنم؟ توبه کنم، باز دو مرتبه گرفتارم.

▪️این حرف را نزن! توبه کن. از کجا معلوم که باز گناه کنے، شاید نکردی، به علاوه شاید همین امشب از دنیا رفتی، چرا این حرف را مےزنی که چون از خودم خاطر جمع نیستم ، پس توبه نمےکنم. پیر شدم توبه مےکنم.

گفتم که به پیری رسم و توبه کنم
آنقدر جوان مرد و یکی پیر نشد

▪️اصلا خــدا انسان گنهکار را دوست دارد. آیه قـرآن مےفرماید: « إنَّ الله یَحِبُّ التَّوابین» بقره ۲۲۲ ; خداونـد انسان های توبه کننده را دوست دارد. خدا دوست دارد بنده گنهکارش توبه کند و بگوید :

« خــدایـا، بد کردم»

آیت الله مجتهدی تهرانی(ره)

آذر
14
1395

رفتارهایی که شیطان را ضعیف می‌کند

روزى شیطان در گوشه مسجد الحرام ایستاده بود. حضرت رسول صلى الله علیه و آله هم سرگرم طواف خانه کعبه بودند. وقتى آن حضرت از طواف فارغ شد، دید ابلیس ضعیف و نزار و رنگ پریده، کنارى ایستاده است، فرمود: تو را چه مى شود که چنین ضعیف و رنجورى ؟!

گفت : از دست امت تو به جان آمده و گداخته شدم . فرمود: مگر امت من با تو چه کرده اند؟

 گفت : یا رسول الله ! چند خصلت نیکو در ایشان است، من هر چه تلاش مى کنم این خوى را از ایشان بگیرم نمى توانم. فرمود: آن خصلت ها که تو را ناراحت کرده کدام اند؟ گفت:

 اول این که هرگاه به یکدیگر مى رسند سلام مى کنند و سلام یکى از نامهاى خداوند است. پس هر که سلام کند حق تعالى او را از هر بلا و رنجى دور مى کند و هر که جواب سلام دهد، خداوند متعال رحمت خود را شامل حال او مى گرداند.

دوم این که وقتى با هم ملاقات کنند به هم دست مى دهند و آن را چندان ثواب است که هنوز دست از یکدیگر برنداشته حق تعالى هر دو را رحمت مى کند.

 سوم، وقت غذا خوردن و شروع کارها “بسم الله” مى گویند و مرا از خوردن آن طعام و شرکت در آن دور مى کنند.

 چهارم، هر وقت سخن مى گویند: “ان شاءالله” بر زبان مى آورند و به قضاى خداوند راضى مى شوند و من نمى توانم کار آنها را از هم بپاشم، آنان رنج و رحمت مرا ضایع مى کنند.

 پنجم، از صبح تا شام تلاش مى کنم تا اینان را به معصیت بکشانم. باز چون شام مى شود، توبه مى کنند و زحمات مرا از بین مى برند و خداوند به این وسیله گناهان آنان را مى آمرزد.

 ششم، از همه اینها مهمتر این است که وقتى نام تو را مى شنوند با صداى بلند “صلوات”مى فرستند و من چون ثواب صلوات را مى دانم، از ناراحتى فرار مى کنم؛ زیرا طاقت دیدن ثواب آن را ندارم

 هفتم ؛ ایشان وقتى اهل بیت تو را مى بینند، به ایشان مهر مى ورزند و این بهترین اعمال است…

 انوارالمجالس، صفحه ۴۰

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031