خرداد
2
1397

حمد در زیارت عاشورا به چه معناست؟

ما با سجده زیارت عاشورا را تمام می کنیم. کسی که این عظمت را ببیند و به سجده نیفتد، از این واقعه درک درستی نداشته است.

“اللهم لک الحمد حمد الشاکرین لک علی مصابهم”، یعنی خدایا حمد می کنم تو را بر مصیبت هایی که بر حسین (ع) وارد شد! یعنی خدایا تشکر می کنیم از تو که چه مصیبت هایی بر سر حسین(ع) وارد کردی! مگر باید بخاطر مصیبت های امام حسین (ع)خداوند را حمد کنیم؟! 

هیچ دو واژه ی قرآنی هم معنا نیست. معانی حمد و شکر با هم متفاوت است.

جایی که شما به یک عظمت برخورد می کنید، عرب ها می گویند الحمدالله. حمد به معنای ستایش است آن هم زمان رؤیت عظمت. لذا زمانی که عظمتی مشاهده می شود، می گویند الحمدالله. 

حمد نزدیک ترین صفتی است که انسان ها می توانند به خدا داشته باشند. “اللهم لک الحمد حمد الشاکرین لک علی مصابهم” شما چه چیزی دیده ای که حمد میکنی؟ عظمت، عظمت به چی؟ عظمت مصیبت.

 ما با سجده زیارت عاشورا را تمام می کنیم. کسی که این عظمت را ببیند و به سجده نیفتد، از این واقعه درک درستی نداشته است.

? سخنرانی حجت الاسلام ابوالقاسمی در هیئت عشاق العباس علیه السلام – 28 آبان ۱۳۹۳

دی
13
1387

آتش دل

آتش مهر تو را حافظ عجب در سر گرفت      آتش دل کی به آب دیده بنشانم چو شمع

 

زیارت، توجه با دل است به محبوب، دیداری عاشقانه و عارفانه از روی راستی و درستی. عاشق شیدا که از دیار حبیب است و در دیر خرابات گرفتار؛ هر آن دنبال بهانه‌ای است تا دوست راستین را دیدار کند و در حضور او سخن گوید. …

گزیده مطلب بالا، ابتدای پیشگفتار کتاب آتش دل است. کتابی که شرح کوتاه و گویای زیارت عاشورا نوشته حجت الاسلام و المسلمین سید سعید لواسانی است. این کتاب که در پنج فصل نگاشته شده، پس از ارائه پیش‌گفتار و سرآغاز، شمه‌ای درباره منابع و فضائل زیارت عاشورا توضیح داده و سپس به فصل شرح زیارت پرداخته که مغز اصلی کتاب است. در این فصل محقق و نویسنده کتاب، زیارت عاشورا را جزء به جزء نموده و برای هر جزء ترجمه فارسی و پس از آن شرح کوتاه زیارت را آورده است. در آخر مأخذ و منابع کتاب آورده شده است.

این کتاب در ۷۸ صفحه و در زمستان ۱۳۸۶ منتشر شده است

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031