آبان
11
1392

عدم ورود قاطع رحم به بهشت

شیخ صدوق در کتاب خصال از رسول خدا صل الله علیه و آله روایت کرده که فرمود:

«ثَلاثَهٌ لا یَدخُلونَ الجَنّه: مُدْمِنُ خَمْرٍ وَ مُدْمِنُ سِحْرٍ وَ قاطِعُ رَحِم»

«سه دسته هستند که به بهشت نخواهند رفت: کسی که پیوسته شراب می‌خورد کسی که کارش پیوسته سحر و جادو است و کسی که قطع رحم کند»

از پیامبر خدا صل الله علیه و آله نقل شده است که فرمود:

«أخْبَرَنی جَبرَئیلُ أنْ ریحَ الجَنَّه یوجَدُ مِنْ مَسیرَهِ ألْفِ عامٍ وَ ما یَجِدُها عَاقٌ وَ لاقَاطِعُ رَحِمٍ و لا شَیخٌ زانٍ»

«جبرئیل به من خبر داد که بوی بهشت را که از مسیر هزار سال راه استشمام شود شخص نفرین شده پدر و مادر، قطع کننده رحم و پیرمرد زناکار استشمام نکنند»

قالَ الصادِق علیه السلام :« إِنَّ اللهَ خَلَقَ الجَنَّهَ فَطَیَّبَها وَ طَیِّبَ رِیحَها وَ إنَّ رِیحها لَیُوجَدُ مِنْ مَسیرَهِ ألْفَیْ عَامٍ وَ لا یَجِدُ رِیحها عَاقٌ وَ لا قاطِعُ رَحِمٍ»

«به راستی که خدا بهشت را آفریده پاکیزه‌اش کرده و خوشبویش نموده و به راستی که بوی آن از مسیر دو هزار سال استشمام شود ولی نفرین شده پدر و مادر و قطع کننده رحم بوی آن را استشمام نکنند»

و در بعضی از روایات وارد شده که پل صراط عقبه‌های مختلفی دارد در عقبه اول از سه چیز سوال می‌شود: ۱. امانتداری ۲. صله رحم  ۳. ولایت اهل بیت علیه السلام

از حضرت باقر علیه السلام روایت شده که ابوذر گفت: « از پیامبر صل الله علیه و اله شنیدم که فرمود: صراط پلی است که روی جهنم قرار دارد و روز قیامت همه باید از روی آن عبور نمایند. دو طرفش رحم و امانت خواهد بود هرگاه کسی که صله رحم می‌کرده و امانت را هم رد می‌کرده از آن بگذرد به سلامت گذشته به بهشت خواهد رفت و هر گاه خیانت کننده به امانت و قطع کننده رحم از روی آن بگذرد او را با این دو گناه هیچ عملی سودی نمی‌رساند و صراط او را میان آتش خواهد انداخت.»

منابع:

۱- خصال ج۱ ص ۷۹

۲- معانی الاخبار ص ۳۳۰

۳- غیبت شیخ طوسی ص ۱۲۸

۴- کافی ج ۲ ص ۱۲۲ باب صله رحم

۵- گنج‌های بهشتی نراقی ص ۶۱۶

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031