بهمن
16
1395

شیطان بر سر راه مستقیم

شیطان بعضی‌ها را برای عبادت شب بیدار می‌کند؛ چون عبادتشان در مسیر ولایت نیست…

«شیطان با خداوند متعال از اول قرار بسته و گفته: «لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَکَ الْمُسْتَقیم»؛ یعنی من سر راه مستقیم می‌نشینم. در روایات ما صراط مستقیم به صراط امیرالمؤمنین(علیه السلام) تفسیر شده که همان راه خداست و بقیه راه‌ها بن‌بست است و چیزی در آخرش در نیست.
شیطان این یک راه را می‌شناخته و گفته که من همین راه را می بندم و کاری با بقیه راه‌ها ندارم. به تعبیر دیگر اگر من دیگران را از مسیر امیرالمؤمنین(علیه السلام) جدا کردم، دیگر کاری ندارم که چه می‌کنند! رهایش می‌کنم! کسانی که از مسیر جدا شدند جزء جنود من و جزء لشگریان من هستند.

لذا آنهایی که از مسیر امیرالمؤمنین(علیه السلام) و اهل بیت(علیه السلام) جدا می‌شوند، آن انسان‌هایی که اهل بدعت هستند، شیطان در دلشان حالت خشوع ایجاد می‌کند و حتی شاید برای عبادت و ریاضت بیدارشان می‌کند! به خاطر اینکه آن ریاضت، ریاضتی نیست که مزاحم شیطان باشد؛ مثل خیلی از این جریان‌های باطلی که در دنیا وجود دارد و گاهی سران‌شان بسیار ریاضت و زحمت می‌کشند و عبادت می‌کنند.
بنابراین راهی را که شیطان سر آن راه نشسته، راه امیرالمؤمنین(علیه السلام) است و اگر کسی از این راه بیرون رفت با او کاری ندارد و تقویت و تأییدش هم می‌کند؛ حتی گاهی اشک هم برایش ایجاد می‌کند و حالت خشوعی که نفاق است و خشوع [حقیقی] نیست [به او القا می‌کند]. خداوند متعال این اذن‌ها را به او داده است…».

 استاد سیدمحمدمهدی میرباقری، ۸۸/۱۲/۴

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031