12
1396
بررسی احکام و فلسفه حج در قرآن
چرا حج؟
«…وَ لِلَّهِ عَلَی النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطاعَ اِلَیْهِ سَبیلاً وَ مَنْ کَفَرَ فَاِنَّ الله غَنِی عَنِ الْعالَمینَ.» (۱)
این عید را عید الکبیر میگویند و اجتماع حج بزرگترین تظاهر دسته جمعی مردم است. نه تنها در اسلام و بری مسلمین ، بلکه در دنیا و بری انسانها.
یقیناً بدتان نمیآید بدانید که این مراسم و قربانی چه معنی دارد، منشأ تاریخی و اجتماعی آن چیست، چگونه برقرار شده است، چه منظوری در کار بوده است و حالا چه فایدهی دارد… و اگر دوراندیش باشید، نقش آن در آینده چه خواهد بود و چه آثاری میتواند داشته باشد؟…
شاید کنجکاویتان از این جهت بیشتر تحریک شده باشد که آنچه راجع به مناسک و اعمال حج شنیدهاید به نظرتان، عجیب و بدوی بیاید و غیر قابل هضم باشد. مانند سر تراشیدن، لنگبستن، دور یک چهار دیواری گردیدن، لِیلِی دویدن، ریگ به شیطان پراندن،
چنین استفهام و تعجب بری بسیاری از اشخاص پیش میآید.از سی چهل سال قبل به این طرف عناوینی مانند اجتماع سالیانه مسلمین، کنگره بزرگ اسلامی یانمونه صحری محشر و غیره در زبانها و قلمها وارد شدهاست.
بنده شخصاً، خیلی متقاعد و مطمئن از این نوع توجیهات و فلسفهبافیها نمیشدم و به دلم نمیچسبید. آثار زنده و عملی که بر اجتماعات ملی و بین المللی مترتب میشود و تشکیلات و ترتیبات و نتایجی را که از یک کنگره انتظار میرود در مراسم حج نه میدیدم و نه میشنیدم. درست است که فوج فوج، از اقصی بلاد اسلام، عرب و فارس و ترک و سیاه و سرخ در ذیحجه هر سال آهنگ کعبه را میکنند و در هم میشوند اما بیگانه و بی خبر از یکدیگر به آنجا میروند و بیگانه و بیخبر برمیگردند (یابرمیگشتند) بدون آنکه حتی یک سلام علیک ساده ما بین یک حاجی جوشقانی ایرانی با یک کاکاسیاه زنگباری یا عرب حجازی ردو بدل شود.
میپرسیدم آیا از زمان و زبان حضرت پیغمبر و ائمه اطهار سراغ داریم که آنها استفاده کنگرهی و ایجاد تشکیلات و تبلیغات بین الامم اسلامی از این مراسم نموده باشند؟ …
در هشت نه سال قبل استطاعت سفر فراهم و افتخار زیارت نصیبم شد. البته در آن تلاقی و تجمع عظیم و در آن محیط تقارب و تقریب ملل مختلف مسلمان امکان آشنائی و تفاهم افراد و تبادل اطلاعات و نظریات وجود داشت و در میان زائرین غیر ایرانی عرب زبان فی الجمله جلسات و حضور در سخنرانیها انجام میگرفت. اما از آنچه بتوان نامش را کنگره اسلامی یا تجمع و توحید بین امتهی مسلمان گذاشت، خیلی دور بود(۲).
آنچه که بیشتر برای بنده مشهود و محسوس شد و در مراجعت به ایران برای دوستان ارمغان آوردم و تشریح نمودم این بود که فریضه حج در مجموعه خود یک وسیله واقعاً ممتاز و مؤثر بری احیاءِ و تذکار سنت حضرت ابراهیم در جهت خداپرستی و اصلاح قلوب است.
حضرت ابراهیمی که پدر پیغمبران مورد پیروی اکثریت مردم روی زمین و پایه گذار مذاهب توحیدی امروزی است و قرآن به طرز بینظیری او را شناسانده و تجلیل کرده و اسلام را به او نسبت دادهاست.
البته همین هم چیز کمی نیست. با فرض وجود خدا و اعتقاد به او بسیار کار بزرگی است!
برگرفته از سخنرانی مرحوم مهدی بازرگان در عید قربان ۱۳۳۸
گاهشمار تاریخ خورشیدی
ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
---|---|---|---|---|---|---|
« فروردین | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 |
آخرین دیدگاه
نوشته های تازه
- منتظر ظهور ولی عصر شهریور ۱۲, ۱۳۹۶
- خداوند متعال، قرآن را مثل حبل و طنابِ مستحکم به زمین آویخت شهریور ۱۲, ۱۳۹۶
- غربت امام حسن علیه السلام میان یارانشان شهریور ۱۲, ۱۳۹۶
- سجده شکر شهریور ۱۲, ۱۳۹۶
- مسابقه رنگ آمیزی به مناسبت میلاد حضرت ولی عصر شهریور ۱۲, ۱۳۹۶