مهر
10
1395

سخنان امام حسین علیه السلام هنگام ورود به کربلا

… اَمَّا بَعْدُ فَقَدْ نَزَلَ بِنا مِنَ اْلا مْرِ ما قَدْ تَرَوْنَ وَانَّ الدُّنْیا قَدْ تَغَیَّرَتْ وَتَنَکَّرَتْ وَاَدْبَرَ مَعْرُوفها وَلَمْ یَبْقَ مِنْها اِلاّ صُبابَهٌ کَصُبابَهِ الا ناءِ وَخَسیسُ عَیْشٍ کَالْمَرْعى الْوَبیلِ اَلا تَرَوْنَ اِلَى الْحَقِّ لا یُعْمَلُ بِهِ وَالَى الْباطِلِ لا یُتَناهى عَنْهُ لِیَرْغبَ الْمُؤْمِن فِى لِقاءِا للّهذفَاِنِّى لا اَرَى الْمَوْتَ اِلا سَعادَهً وَالْحَیاهَ مَعَ الظّالِمِینَ اِلا بَرَماً، النّاسُ عَبیدُ الدُّنْیا وَالدِّینُ لَعِقٌ عَلى اَلْسِنَتِهِمْ یَحُوطُونَهُ مادَرَّتْ مَعایِشُهُمْ للّه فَاِذا مُحِّصوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّیّانُونَ))
اما بعد، پیشامد ما همین است که مى بینید؛ واقعا اوضاع زمان دگرگون گردیده ، زشتیها آشکار و نیکیها و فضیلتها از محیط ما رخت بربسته است ، از فضائل انسانى باقى نمانده است مگر اندکى مانند قطرات ته مانده ظرف آب . مردم در زندگى ننگین و ذلت بارى به سر مى برند که نه به حق ، عمل و نه از باطل روگردانى مى شود، شایسته است که در چنین محیط ننگین ، شخص با ایمان و بافضیلت ، فداکارى و جانبازى کند و به سوى فیض دیدار پروردگارش بشتابد، من در چنین محیط ذلت بارى مرگ را جز سعادت و خوشبختى و زندگى با این ستمگران را چیزى جز رنج و نکبت نمى دانم .

امام به سخنانش چنین ادامه داد:این مردم برده هاى دنیا هستند و دین لقلقه زبانشان مى باشد، حمایت و پشتیبانیشان از دین تا آنجاست که زندگیشان در رفاه است و آنگاه که در بوته امتحان قرار گیرند، دینداران ، کم خواهند بود.

منابع:
 تحف العقول ، ص ۱۷۴٫

طبرى ، ج ۷، ص ۳۰۰٫

مثیرالاحزان ، ص ۲۲٫

مهر
10
1395

احساس فقر، هدیه شیطان به اولیایش!!

حضرت آیه الله جوادی آملی: اگر کسی تحت ولایت شیطان بود با اینکه همه امکانات را دارد، با اینکه تا آخرین لحظه عمر هم از مسائل رفاهی برخوردار است ولی احساس فقر می‌کند! همیشه از فقر می‌ترسد! و فحشاء هم بر او تحمیل می‌شود چون این تولّی کرده است شیاطین را که: الشَّیْطَانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَیَأْمُرُکُم بِالْفَحْشَاءِ[شیطان به شما وعده فقر می دهد و شما را امر به فحشا می کند] بقره/۲۶۸.

منبع:اسراء،تفسیر سوره اعراف،جلسه۶۰

مهر
10
1395

نینوا

شهادتگاه امام حسین علیه السلام نام منطقه ای در کوفه و شرق دجله و مشرق کربلا، از روستاهای منطقه طف. در نینوا یکی سری تپه های باستانی است که کشیده شده و تا مصبّ نهر علقمه امتداد می یابد. قریه «یونس بن متی» است و آن حضرت از میان مردم این منطقه بیرون آمده است.

نینوا امروز به «باب طویرج» معروف است که در شرق کربلا قرار گرفته است.

ناحیه ای در سواد کوفه که کربلا از آن ناحیه است. نام قصه موصل و نام شهری که یونس علیه السلام به آنجا جهت دعوت گردن مردم آن شهر رفته بود. وقتی حسین بن علی علیه السلام به این منطقه رسید به سوادی برخورد که نامه ابن زیاد را برای حرّ آورده بود.

مضمون نامه این بود: حسین را محاصره کن و در سرزمین بی آب و علفی فروآر. کمی بیشتر رفتند تا به زمین کربلا رسیدند و فرود آمدند.

مهر
10
1395

آخرین روز سال قمری و اعمال آن

۳۰ ذی الحجه آخر سال عرب است . بروایت (سید) دو رکعت نماز وارد است در هر رکعت (حمد) یکمرتبه و (توحید) و (آیه الکرسى) هر یک ده مرتبه و بعد از سلام بخواند:
اللهم ماعملت فى هذه السنه من عمل نهتینى عنه و لم ترضه و نسیته و لم تنسته ودعوتنى الى التوبه بعد اجترائى علیک اللهم فانى استغفرک منه فاغفرلى و ماعملت منعمل یقربنى الیک فاقبله منى و لا تقطع رجائى منک یا کریم .
(شیخ کفعمى) این نماز را باین نحو روایت کرده که در رکعت اول بعد از (حمد) ده مرتبه (توحید) و در دوم بعد از (حمد) ده مرتبه (آیهالکرسى) بخواند و بعد از نماز همان دعا را بخواند.
 
در مفاتیح الجنان آمده است:
روز آخر ذو الحجه: آخرین روز سال عربها است، سیّد در کتاب» اقبال «براساس یک روایت ذکر کرده است‏ که دو رکعت نماز بجا آورد، و در هر رکعت سوره «حمد» یک مرتبه و ده مرتبه قل هو الله احد و ده مرتبه ایه الکرسىّ را بخواند و پس از نماز بگوید:
اللهُمَّ مَا عَمِلْتُ فِی هَذِهِ السَّنَهِ مِنْ عَمَلٍ نَهَیْتَنِی عَنْهُ وَ لَمْ تَرْضَهُ وَ نَسِیتُهُ وَ لَمْ تَنْسَهُ وَ دَعَوْتَنِی إِلَى التَّوْبَهِ بَعْدَ اجْتِرَائِی عَلَیْکَ اللهُمَّ فَإِنِّی أَسْتَغْفِرُکَ مِنْهُ فَاغْفِرْ لِی وَ مَا عَمِلْتُ مِنْ عَمَلٍ یُقَرِّبُنِی إِلَیْکَ فَاقْبَلْهُ مِنِّی وَ لا تَقْطَعْ رَجَائِی مِنْکَ یَا کَرِیمُ
خدایا آنچه در این سال انجام دادم، از عملى که مرا از آن نهى کردى، و به آن راضى نبودم، و من آن را فراموش کردم، ولى تو فراموشش ننمودى، و پس از گستاخى‏ام بر تو، مرا به توبه دعوت کردى، خدایا من از تو آمرزش مى‏خواهم، پس مرا بیامرز، و آنچه‏ انجام دادم از عملى که به تو نزدیکم کند، از من قبول کن، و امیدم را از خودت قطع مکن اى کریم
چون این را بگوید، شیطان‏ فراید مى‏زند: واى بر من، آنچه در این سال علیه او رنج بردم، همه را خراب کرد، و سالى که گذشت براى او گواى مى‏دهد، که‏ سالش را ختم به خیر نمود.
وقایع الأیّام مرحوم شیخ عبّاس قمی
مهر
10
1395

۲۹ ذی الحجه: القَطقَطانیه

القَطقَطانیه نام محلی نزدیک کوفه که از راه بیابان به طفّ می رسد. یکی از منزلگاه های میان راه قادسیه به طرف شام، که زندان نعمان در این محل بوده است. پیش از ورود امام حسین علیه السلام به کربلا، منطقه میان قادسیه و قطقطانیه پر از نیروهای گشت و شناسایی ابن زیاد بود، تا رفت و آمدها را کنترل کنند.

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

مهر ۱۳۹۵
ش ی د س چ پ ج
« شهریور   آبان »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31