شهریور
20
1399

اقسام بلا – پیوند انبیاء با امام حسین

انبیاء علیهم السلام با پیوند با امام حسین بر سر سفره حضرت نشستند:

همۀ انبیاء اولوالعزم از ادامۀ سفی الله گرفته تا عیسی روح الله(علیه السلام) بر سر سفرۀ سیدالشهدا(علیه السلام) میهمانند. مقامی که در اثر مصیبت زدگی بر سیدالشهدا(علیه السلام) رسیده بالاتر از مقامی است که حضرت ابراهیم(علیه السلام) با ذبح اسماعیل (علیه السلام) رسیده است. در باب بقیۀ انبیاء هم همین طور است. تمام ملائکۀ مقرب خدا از جبرائیل و مکائیل و همه و همه بر سر این سفره میهمان هستند و بهره مند می شوند.

یکی از وسیله های پیوند تألم و گریه و حتی تباکی است:
تألم آن ها بر سیدالشهدا(علیه السلام) باعث ترفیع درجۀ آن هاست و همین پیوند عاطفی ملائکۀ مقرب، باعث ترفیع درجۀ آن هاست. روایات فراوانی هست که از تألم، تأثر، گریه و بی تابی ملائکه، حکایت می کند؛ گریه ای که باعث ترفیع درجه بر آن هاست. همچنین جن، حیوان، نبات و جماد همه بر سر سفرۀ عاشورا میهمانند؛ چون سیدالشهدا(علیه السلام) همۀ هستی را پوشش دارد و رحمتی که بر او نازل می شود بر همه جا می بارد که یک جلوه از آن نسبت به خاکی ها، انسان ها و شیعه ها است. هر نوع پیوندی با سیدالشهدا(علیه السلام) برای انسان درجه است؛ اگر دل دیگران را به سیدالشهدا(علیه السلام) گره بزنی، اهل بهشتی و اگر دل خودت هم به سیدالشهدا(علیه السلام) گره بخورد اهل بهشت هستی. امام صادق(علیه السلام) فرمود: «اگر تباکی هم کنی اهل بهشتی. «تباکی» یعنی گریه ات نمی آید و به زور از خودت گریه می گیری؛ در این صورت هم اهل بهشت هستی. روایات زیادی در این مورد است که نشان دهندۀ ضعف روایت نیست. آنقدر ماجرای سیدالشهدا(علیه السلام) عظیم و با برکت است که حتی کمترین ارتباط عاطفی هم با او موجب رحمت و مغفرت خداوند است.

آبان
20
1397

باید در حقیقت امام حسین ذوب شد نه در جسم حسین(علیه السلام)

باید در حقیقت اندیشه و مکتب امام حسین حضور داشت نه در زمان و مکان امام حسین(علیه السلام)

حسین حقیقتی است فرا زمان و فرا مکان، اصل این ماجرا جریانی است دائمی در هستی که همنشینی در آخرت را فقط ازین نقطه می توان رسید.

شرط همنشینی و شریک و همراه شدن با امام و کربلا استقامت است که مارا از معیت وارد ثبات قدم می کندخیلی ها به مقام ثبات قدم رسیدند اما چون ثبات قدم نداشتند ازشان گرفته شد.مؤمنی که با عاشورا حرکت می کند می فهمد حتی ممکن است معیت داشته باشد(منا) باشد و سقوط کند.

? سخنرانی حجت الاسلام مهدوی ارفع در هیئت یا فاطمه الزهرا بابل – شهریور۹۷

مرداد
7
1397

❇️ این رأفت و مهربانی شما را جذب می کند!

کسی که به حرم امام حسین (علیه السلام) مشرف می شود، دل تاب نمی آورد که خیلی در حرم بماند، در دلش آشوب می شود. آرام و قرار ندارد می خواهد برود بین الحرمین و حرم حضرت عباس (علیه السلام).
ولی در حرم علی بن موسی الرضا (علیه السلام) که مشرف می شوید این رأفت و مهربانی امام رضا (علیه السلام) شما را جذب می کند.

ایرانی ها اینقدر حضرت علی (علیه السلام) و حضرت فاطمه (سلام الله علیها) را دوست داشتند، خداوند به آنها یک علی و فاطمه عنایت کرد؛

حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) و حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) را قدر بدانید.

امام جواد (علیه السلام) می فرمایند:

با هر حالتی و به هر شکلی به زیارت پدرم ، علی بن موسی الرضا (علیه السلام) بروید ولو به اندازه قطرات باران گناه داشته باشید یا به اندازه برگ درختان یا به اندازه ی ریگ بیان هر چقدر معاصی باشد، وقتی که قصد کنید حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) را #زیارت کنید، هنوز برنگشته همه گناهان شما بخشیده می شود. این است مهربانی آقا امام رضا (علیه السلام).

? سخنرانی حجت الاسلام شجاعی در مسجد جامع امام حسن مجتبی(علیه السلام)

اسفند
18
1396

فرزندان حضرت فاطمه زهرا علیهم‌السلام

«ذریه بعضها من بعض » ]آل عمران:۳۴[

چنانکه می دانیم و هر آشنا بتاریخ اسلام می داند،دختر پیغمبر را از علی علیه السلام فرزندانی است.دو پسر بنامهای حسن و حسین علیهما السلام.و دو دختر بنام زینب و ام کلثوم.

هیچیک از نویسندگان سیره و مؤلفان تاریخ در وجود این چهار فرزند تردیدی ندارد.حسنعلیه‌السلام در نیمه ماه رمضان سال سوم هجری و حسینعلیه‌السلام در شعبان سال چهارم متولد شده است.

تذکره نویسان شیعه و گروهی از علمای سنت و جماعت فرزند نرینه دیگری را برای دختر پیغمبر بنام محسن نوشته اند.مصعب زبیری نویسنده کتاب نسب قریش که در دویست و سی و شش هجری مرده از محسن نامی نبرده است.اما بلاذری متوفای سال دویست و هفتاد و نه نویسد:فاطمه برای علیعلیه‌السلام حسن و حسین و محسن را زاد.محسن در خردی در گذشت[۱] و نیز نویسد چون محسن متولد شد پیغمبر از فاطمه پرسید او را چه نامیده اید گفت حرب فرمود نام او محسن است.[۲] علی بن احمد بن سعید اندلسی (۳۸۴-۴۵۶) مؤلف کتاب جمهره انساب العرب نیز نویسد:محسن در خردسالی مرد[۳].

شیخ مفید فرزندان علی علیه السلام را از فاطمه چنین می شمارد:حسن و حسین و زینب کبری و زینب صغری که کنیه او ام کلثوم است[۴] و در پایان این باب می افزاید:و از شیعیان گفته اند که فاطمه پس از پیغمبر پسری را سقط کرد،هنگامی که او را در شکم داشت محسن نامید[۵]. طبری نوشته است «گویند فاطمه را از علی پسری دیگر بنام محسن بود که در خردی در گذشت.»در روایات شیعی و نیز بعض کتب اهل سنت و جماعت آمده است که این فرزند بر اثر آسیبی که در روزهای پر گیر و دار پس از رحلت پیغمبرصلوات الله و سلامه علیه و آله بر دختر او وارد آمد سقط گردید[۶].

درباره زندگانی هر یک از آن چهار فرزند کتابها و مقاله ها بزبانهای گوناگون نوشته شده است. خوانندگان محترم این سلسله کتاب،شرح حال مبسوط و مفصل دو فرزند بزرگوار او امام حسن و حسین بن علیعلیهم السلام را خواهند خواند.

 



[۱] انساب الاشراف ص ۴۰۲٫

[۲] همان کتاب ص ۴۰۴٫

[۳] ص ۱۶٫

[۴] ارشاد ج ۱ ص ۳۵۵٫

[۵] همان کتاب ص ۳۵۶ و رجوع شود به کشف الغمه ص ۴۴۰-۴۴۱ ج ۱٫

[۶] رجوع شود به الملل و النحل ج ۱ ص ۷۷٫

اسفند
16
1396

پیوسته به یاد سیدالشهدا علیه السلام باشید

در تمام ساعات و آنات می توانید به امام حسین (علیه السلام) سلام دهید و ایشان را زیارت کنید اما در بعضی شبها فرموده اند باید به طور خاص حضرت را زیارت کرد.

ائمه (علیهم السلام) از ما به خودمان نزدیک تر هستند هر وقت دلتان تنگ شد می توانید به اباعبدالله (علیه السلام) سلام دهید. در روایات ما را تشویق کرده اند که همیشه به یاد حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) باشیم.

در تمام ساعات و آنات می توانید به امام حسین (علیه السلام) سلام دهید و ایشان را زیارت کنید اما در بعضی شبها فرموده اند باید به طور خاص حضرت را زیارت کرد: شب عید غدیر، نیمه شعبان، شب قدر، عید فطر، روز عرفه، عید قربان، نیمه ماه مبارک رجب و شب جمعه فرموده اند به طور مخصوص امام حسین (علیه السلام) را زیارت کنید همه ایام متعلق به خداست اما خداوند اراده فرموده است در این ایام جایزه ویژه ای به زوّار بدهند.

? سخنرانی حجت الاسلام موسوی مطلق در هیئت روضه رضویه – شهریور ۱۳۹۵

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031