آبان
6
1397

ثروتی که ما داریم هیچ کس در عالم ندارد.

خدا را شکر میکنیم که ما حسینی هستیم، ثروتی که ما داریم هیچ کس در عالم ندارد، ما علی اکبر و علی اصغر و رقیه و امام حسین “علیهم السلام” را داریم . این نعمت بزرگی است که ما را از همان ابتدا، حتی زمانی که در شکم مادرمان بودیم، ما را به مجالس اهل بیت میبردند. حضرت علی اکبر مظهر مشیّت مطلقه خدا است و همه جا حضور دارد ولی در محضر آنان گناه میکنیم.

امشب تمام حاجات ما این است که دیگر در محضر اهل بیت گناه و معصیت مرتکب نشویم، روز قیامت چطور رویمان میشود در محضر حضرت زهرا “سلام الله علیها” سرمان را بالا بیاوریم و در چشمان حضرت نگاه کنیم.

هرچه شود ما از در خانه ای اهل بیت “علیهم السلام” نمیرویم و آنان را رها نمیکنیم، اگر جذام و سرطان هم بگیریم هیَئات امام حسین “علیه السلام” را رها نمیکنیم، ما دستمان را از دامان اهل بیت “علیهم السلام” نمیکشیم.

? سخنرانی آیت الله تقوایی در مسجد باب الحوائج – اذر۹۵

اسفند
18
1396

فرزندان حضرت فاطمه زهرا علیهم‌السلام

«ذریه بعضها من بعض » ]آل عمران:۳۴[

چنانکه می دانیم و هر آشنا بتاریخ اسلام می داند،دختر پیغمبر را از علی علیه السلام فرزندانی است.دو پسر بنامهای حسن و حسین علیهما السلام.و دو دختر بنام زینب و ام کلثوم.

هیچیک از نویسندگان سیره و مؤلفان تاریخ در وجود این چهار فرزند تردیدی ندارد.حسنعلیه‌السلام در نیمه ماه رمضان سال سوم هجری و حسینعلیه‌السلام در شعبان سال چهارم متولد شده است.

تذکره نویسان شیعه و گروهی از علمای سنت و جماعت فرزند نرینه دیگری را برای دختر پیغمبر بنام محسن نوشته اند.مصعب زبیری نویسنده کتاب نسب قریش که در دویست و سی و شش هجری مرده از محسن نامی نبرده است.اما بلاذری متوفای سال دویست و هفتاد و نه نویسد:فاطمه برای علیعلیه‌السلام حسن و حسین و محسن را زاد.محسن در خردی در گذشت[۱] و نیز نویسد چون محسن متولد شد پیغمبر از فاطمه پرسید او را چه نامیده اید گفت حرب فرمود نام او محسن است.[۲] علی بن احمد بن سعید اندلسی (۳۸۴-۴۵۶) مؤلف کتاب جمهره انساب العرب نیز نویسد:محسن در خردسالی مرد[۳].

شیخ مفید فرزندان علی علیه السلام را از فاطمه چنین می شمارد:حسن و حسین و زینب کبری و زینب صغری که کنیه او ام کلثوم است[۴] و در پایان این باب می افزاید:و از شیعیان گفته اند که فاطمه پس از پیغمبر پسری را سقط کرد،هنگامی که او را در شکم داشت محسن نامید[۵]. طبری نوشته است «گویند فاطمه را از علی پسری دیگر بنام محسن بود که در خردی در گذشت.»در روایات شیعی و نیز بعض کتب اهل سنت و جماعت آمده است که این فرزند بر اثر آسیبی که در روزهای پر گیر و دار پس از رحلت پیغمبرصلوات الله و سلامه علیه و آله بر دختر او وارد آمد سقط گردید[۶].

درباره زندگانی هر یک از آن چهار فرزند کتابها و مقاله ها بزبانهای گوناگون نوشته شده است. خوانندگان محترم این سلسله کتاب،شرح حال مبسوط و مفصل دو فرزند بزرگوار او امام حسن و حسین بن علیعلیهم السلام را خواهند خواند.

 



[۱] انساب الاشراف ص ۴۰۲٫

[۲] همان کتاب ص ۴۰۴٫

[۳] ص ۱۶٫

[۴] ارشاد ج ۱ ص ۳۵۵٫

[۵] همان کتاب ص ۳۵۶ و رجوع شود به کشف الغمه ص ۴۴۰-۴۴۱ ج ۱٫

[۶] رجوع شود به الملل و النحل ج ۱ ص ۷۷٫

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031