فروردین
10
1398

چرا خداوند نماز را واجب نموده است؟

✍️برای واجب شدن نماز علت هایی ذکر شده است که به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم:

۱⃣ جلوگیری از تحریف دین

امام صادق علیه السلام : “اگر خداوند در فرستادن دین، تنها به فرستادن کتاب آسمانی اکتفا می‌کرد و عملی برای محافظت و یادآوری روزانۀ آن قرار نمی‏داد، حتما دین تحریف می‏ گردید و به سرنوشتی دچار می‌شدند که ادیان گذشته گرفتار شدند؛ که دینشان از بین رفت و به عاقبتی دچار شدند که نبایست می‌شدند”.

? علل الشرایع، ج‏۲، ص۳۱۷

۲⃣ جلوگیری از فراموشی زحمت های پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله

امام صادق علیه السلام : “یکی از علت‌های واجب شدن نماز این است که خداوند می خواست مسلمانان هرگز یاد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و کوشش‌های او برای اسلام را فراموش نکنند”. چون در اذان واقامه و تشهد نماز نام پیامبر به میان آمده است.

? علل الشرایع ، ج‏۲، ص۳۱۷

فروردین
10
1398

سقیفه و غدیر – سوال صد و دوازدهم (بخش سوم)

آیا نمونه ای در اخبار و روایات وجود دارد که نشان دهد علی علیه السلام آگاه به باطن امور و علم غیب بوده اند؟

پاسخ (بخش سوم)

اگر شما نهج البلاغه را که مجموعه ای از خطب و کلمات آنحضرت است به دقت مطالعه فرمائید از خبرهای غیبی که آنحضرت داده بسیار می بینید از جمله:

۱) ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه از صفحه ۲۰۸ تا صفحه ۲۱۱، به خبر دادن آنحضرت، به غلبه مغولها و سلطنت چنگیز خان و حالات خلفاء جور و طرز برخورد آنها با شیعیان اشاره می کند.

۲) ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه در صفحه ۳۵۶ جلد اول به خبر دادن آنحضرت به اهل کوفه از غلبه معاویه لعنت الله علیه بر آنها و امر کردن بر سب و لعن آنحضرت اشاره نموده است چنانچه بعدها تمام گفته های آن حضرت واقع شد.

۳) در جنگ نهروان قبل از وقوع جنگ خبر قتل خوارج را دادند و فرمودند از خوارج بیش از ده نفر نجات پیدا نخواهند کرد و از مسلمانان بیش از ده نفر کشته نمی شوند که عینا به وقوع پیوست. ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه و خواجه کلان بلخی و دیگران این خبر را نقل کرده اند‌.

آیا اینها اخبار به غیب و آگاه بودن بامور آینده نبوده تا رفع شبهه و اشکال از شما بشود؟

فروردین
10
1398

حدیث روز


آداب


امام صادق علیه السلام

إنَّ البَطنَ لَیَطغى مِن أکلِهِ ، وأقرَبُ ما یَکونُ العَبدُ مِنَ اللّهِ ـ جَلَّ وعَزَّ ـ إذا خَفَّ بَطنُهُ ، وأبغَضُ ما یَکونُ العَبدُ إلَى اللّهِ عز و جل إذَا امتَلَأَ بَطنُهُ .


شکم ، از خوردن طغیان مى کند ، و بنده آن گاه به خداوند عز و جل نزدیک تر است که معده اش سبک باشد ، و زمانى در نزد خداوند عز و جلمنفورتر است که معده اش پر باشد .


. الکافی : ج ۶ ص ۲۶۹ ح ۴

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

فروردین ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« اسفند   اردیبهشت »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
242526272829