اسفند
16
1395

جــامه بـهـشـتـی

از «ابن جوزى» نقل شده است: «در هنگام زفاف فاطمه علیهاالسلام بعد از دادن جامه عروسى خود به فقیر
جبرئیل به محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله آمده، عرض کرد: یا رسول الله! پروردگارت سلام مى‏ رساند، و مرا نیز فرمان داده که به فاطمه علیهاالسلام سلام برسانم و براى فاطمه علیهاالسلام جامه ‏اى از دیباى سبز و از جامه ‏هاى بهشتى فرستاده است. فاطمه علیهاالسلام بعد از پوشیدن لباس نزد پدر آمد، حضرت با عباى خود، و جبرئیل با بالهاى خود آن جامه را پوشاندند تا نور آن باعث آزار دیدگان نشود.»  (۱)

روزى بعضى از یهودیان خدمت پیامبرصلی الله علیه و آله رسیده، عرض کردند: «ما حق همسایگى داریم، درخواست مى ‏کنیم دخترت فاطمه علیهاالسلام را به عروسى ما بفرستى تا مجلس جشن ما به قدوم آن حضرت زینت گیرد.»

پیامبرصلی الله علیه و آله فرمود: «فاطمه علیهاالسلام، زن على بن ابیطالب علیه السلام است و در اطاعت او مى ‏باشد.» اما آنها اصرار کردند که تو شفاعت کن که على علیه السلام به او اجازه دهد. بعد از اجازه، یهودیان خود را به هر آنچه از لباسهاى خوب و فاخر و جواهرات داشتند، آراستند و گمان مى‏ کردند که فاطمه علیهاالسلام با لباس فقیرى مى ‏آید و او را استهزا مى ‏کنند؛

اما جبرئیل نازل شد و لباسی بهشتى با جواهرات بى‏ نظیرى – که چشم روزگار مانند آن را ندیده بود – با خود آورد و فاطمه علیهاالسلام آن را پوشید و به مجلس عروسى رفت و زنان چون این منظره را دیدند، به سجده افتاده، مسلمان شدند و به سبب آن بسیارى دیگر از یهودیان نیز مسلمان شدند. (۲)

مـنابع:
۱-. احقاق الحق، ج‏۱۰، ص‏۴۰۱٫
۲-. بحارالانوار، ج‏۴۳، ص‏۳۰٫

فرستادن دیدگاه

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031