دی
3
1397

سقیفه وغدیر – سوال بیست و دوم

مگر نه اینکه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند : لا تجمع امتی علی الخطا؛ امت من بر خطا اجتماع نمیکنند.
?شاید سران امت اسلام بدلیل سن و سال علی علیه السلام، بر خلافت ابوبکر اجماع نموده و ایشان بناچار این مسئولیت خطیر را پذیرفته باشند؟

✍️ پاسخ

?️منظور پیامبر صل الله علیه و آله، از این کلام، تاکید بر اهمیت مشورت کردن و توصیه به این امر بوده است. اما کاری که بر اساس نظر شخصی چند نفر از امت باشد و بقیه مجبور به پذیرفتن آن باشند، دلیل بر درستی کار و اجماع نیست.
بیعت سقیفه به تصدیق خود ابوبکر و عمر، از روی مشورت نبوده است.
ابوبکر احمد بن عبدالعزیز جوهری، در کتاب سقیفه و ابن ابی الحدید در جلد اول شرح نهج البلاغه صفحه ی ١٣٢ این مطلب را آورده اند که ابوبکر در اوایل خلافت، از مردم عذر خواهی کرد و گفت: “ان بیعتی کانت فلته وقی الله شرها و خشیت الفتنه”؛ بیعت با من ناگهانی و بدون فکر صورت گرفت، خداوند شر آن را برطرف ساخت و من از فتنه می ترسیدم.
همچنین طبق گفته ی بخاری در صحیحش، عمر در جمعه آخر خلافتش، این مطلب را بیان کرده است.
او(عمر) در حالی که خشمگین بود گفت: شخصی از شما (زبیر) گفته که اگر عمر بمیرد با علی بیعت میکنم چون بیعت با ابوبکر ناگهانی بود، بله اینطور بود، ولی خدا شر آن را برطرف ساخت. ولی اگر کسی بعد از این خواست اینکار را بکند، لیاقت برگزیده شدن از طرف مردم را ندارد چون مسلمانان را بی ارزش فرض کرده، چنین فردی، از کشته شدن در امان نخواهد ماند.
این مطلب در شرح قسطانی، صفحه ی ٣۵٢ جزء یازدهم و در انساب الاشراف ِبلاذری، به عنوان صحت حدیث بخاری و مسلم بیان شده و همچنین ابن ابی الحدید در صفحه ی ١٢٣، جلد یک، شرح نهج البلاغه آن را آورده است.
?️اما در مورد اینکه ابوبکر خود از جریان سقیفه اطلاع نداشته و جریان سقیفه دفعتا اتفاق افتاده و ایشان براساس اجماع و اصرار سران قبایل امر خلافت را پذیرفته است نیز توصیه می کنم مجدد به پاسخ سوال دوم مراجعه کنید.
?️نکته آخر اینکه ما معتقدیم در مورد امر خطیری همچون خلافت و وصایت پیامبراکرم صلی الله علیه و آله، که خود ایشان بارها در طی ۲۳ سال رسالت خود در مناسبتهای مختلف به معرفی امیرالمومنین علی علیه السلام پرداخته اند، اجماع جایگاهی ندارد. آیا طبق صریح قرآن معتقد نیستیم.؟ که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از روی هوای نفس سخن نمی گویند و کلام ایشان جز وحی نیست؟
وَمَا یَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى ﴿۳ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحَى ﴿۴}- سوره نجم
?نکند اهل سنت مصلحت اندیشی و دلسوزی سران قبایل را نعوذ بالله بلاتر از حکمت و دلسوزی پیامبر می دانند؟!
?آیا شما اهل سنت مصادیق متعدد نافرمانی های ابوبکر و عمر را نسبت به فرمایشات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فراموش کرده اید؟
هر فرد جویای حقیقتی چنانچه به بررسی دقیق وقایع تاریخ چه در زمان حیات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و چه پس از آن بپردازد به روشنی متوجه خواهد شد که آنها همواره رای و نظر خود را بر صریح فرمایشات پیامبر ارجح دانسته و متاسفانه زمینه ساز انحراف در امت اسلام شدند.

ادامه دارد….

      مطالب مرتبط

درباره نویسنده: علي معتمدكيا

فرستادن دیدگاه

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031