26
1391
اقسام حدیث و اعتبار آن
اقسام احادیث و اعتبار آنان
احادیثی که در منابع حدیثی وجود دارد یا مسند هستند یا مرسل.
احادیث مسند آنهایی هستند که نام کلیه ناقلان حدیث که در سند حدیث واقع شدهاند ذکر شده باشد.
احادیث مرسل آنهایی را گویند که تمام راویان و ناقلان حدیث که در زنجیره سند حدیث واقع شدهاند یا اصلا ذکر نشده باشند که آن را «مرسل به حذف واسطه» میگویند و یا اگر هم ذکر شدهاند به صورت مبهم باشند که این را «مرسل به ابهام در واسطه» میگویند.
از نظر فن حدیث، روایت مسند هم به چهار قسم کلی قابل تقسیم است:
الف) کلیه ناقلان حدیث که در زنجیره سند قرار گرفتهاند، ذکر میشوند و همه آنان امامی مذهب و عادلاند. چنین خبری را خبر صحیح مینامند.
ب) قسم دیگر همانند قسم اول است، با این تفاوت که در میان راویان حدیث یک نفر یا بیشتر، غیر امامی است، خواه از دیگر فرقههای شیعه، مثل زیدیه باشد و خواه از اهل سنت باشد، مشروط بر اینکه وثاقت او مسلم باشد. به این نوع خبر، خبر موثّق میگویند. از نظر اصولی قسم اول بدون تردید حجت است و بیشتر علما قسم دوم را هم حجت میدانند.
ج) قسم سوم خبرهایی هستند که رجال سند، تماماً امامی مذهب و ممدوح باشند، اما بر عدالت هر یک تنصیص نشده باشد. به این قسم، خبر حسَن گفته میشود.
د) قسم چهارم هم آن دسته از اخباری است که شرایط فوق را نداشته باشند، خواه مسند باشند یا اشخاص سند ذکر نشده باشند. به این دسته، اخبار ضعیف میگویند.
از نظر حدیثشناسان قسم اخیر حجت نیست و نمیتواند مرجع استنباط احکام واقع شود. احادیث مرسل نیز از قبیل قسم اخیرند. یعنی به جهت عدم ذکر نام راوی، از زمره احادیث ضعیف و علیالقاعده فاقد ارزشاند.
از آنجا که تعداد زیادی از روایات منابع حدیثی امامیه مرسل هستند فقها در صدد یافتن راه حلی برای حجت دانستن آنها برآمده و سه راه حل ارائه نمودهاند:
- در صورتی که اصحاب و اعاظم فقهای امامیه، به خصوص آنانی که به عصر معصوم(ع) نزدیکترند، به روایت عمل کرده و بر اساس آن فتوی داده باشند، در چنین فرضی ضعف سند جبران شده و قابل استناد خواهد بود. اصطلاحاً به این وضعیت «جبران ضعف به شهرت عملی» گفته میشود.
- چنانچه اشخاص و راویانی که پس از آنها سایر ناقلان حدیث ذکر نشدهاند، از اشخاصی باشند که مسلمالوثوق بوده و فقها اطمینان داشته باشند که این شخصیتها افراد دقیق و ماهری بوده که از اشخاص ضعیف نقل حدیث نمیکنند، در این صورت مرسلات چنین اشخاصی را در حکم مسند میدانند؛ مانند مراسیل ابن ابی عمیر یا مراسیل شیخ صدوق.
- مضمون و متن حدیث آنقدر متقن و محکم و از سطح بالایی برخوردار باشد که با توجه به اوضاع و احوال و شرایط زمان صدور حدیث انسان مطمئن شود که خبر مزبور جز از امام معصوم(ع) نمیتوانسته صادر شده باشد.
فرستادن دیدگاه
گاهشمار تاریخ خورشیدی
ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
---|---|---|---|---|---|---|
« فروردین | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 |
آخرین دیدگاه
نوشته های تازه
- منتظر ظهور ولی عصر اردیبهشت ۲۶, ۱۳۹۱
- خداوند متعال، قرآن را مثل حبل و طنابِ مستحکم به زمین آویخت اردیبهشت ۲۶, ۱۳۹۱
- غربت امام حسن علیه السلام میان یارانشان اردیبهشت ۲۶, ۱۳۹۱
- سجده شکر اردیبهشت ۲۶, ۱۳۹۱
- مسابقه رنگ آمیزی به مناسبت میلاد حضرت ولی عصر اردیبهشت ۲۶, ۱۳۹۱