دی
5
1394

دوران حمل حضرت محمد صلی الله علیه و آله

معروف این است که نور وجود آن حضرت در ایام تشریق (یازدهم و دوازدهم و سیزدهم از ماه حج را ایام تشریق می‌نامند) در رحم پاک آمنه قرار گرفت.
ولی این مطلب با آنچه میان عموم مورخان مشهور است که میلاد آن حضرت در ماه ربیع الاول بوده است سازگار نیست زیرا در این صورت باید دوران حمل آمنه را سه ماه و یا یکسال و سه ماه بدانیم و این خود از موازین عادی بیرون است و کسی هم آن را از خصائص پیامبر نشمرده است.
محقق بزرگ شهید ثانی اشکال مزبور را چنین حل کرده است که:« فرزندان اسماعیل به پیروی از نیاکان خود مراسم حج را در ذی‌الحجه انجام می‌دادند ولی بعداً به عللی به این فکر افتادند که مراسم حج را هر دو سال در یک ماه انجام دهند. یعنی دو سال در ذی‌الحجه و دو سال در محرم و به همین ترتیب.
بنابراین با گذشتن بیست و چهار سال دو مرتبه ایام حج به جای خود باز می‌گردد و رسم اعراب بر همین جاری بود تا این که در سال دهم هجرت که برای اولین بار ایام حج با ذی‌الحجه تصادف کرده بود پیامبر گرامی با القاء خطبه‌ای از هر گونه تغییر اکیداً جلوگیری فرمود و ماه ذی‌الحجه را ماه حج معرفی نمود و این آیه در خصوص جلوگیری از تأخیر ماه‌های حرام که رسم عرب جاهلی بود نازل گردیده است:
«إنّما النَّسیء زیادَهٌ فِی الکُفرِ یُضلُّ بِه الذینَ کَفروا یُحِلونَهُ عاماً و یُحرّمونَهُ عاماً»
«تغییر دادن ماه‌های حرام نشانه فزونی کفر است. کسانی که کافرند بوسیله آن گمراه می‌شوند یکسان آن را حلال می‌شمارند و یکسال حرام»
روی این جریان ایام تشریق در هر دو سال در گردش بوده است. اگر روایات می‌گوید که نور آن حضرت در ایام تشریق در رحم مادر قرار گرفته و در هفدهم ربیع الاول از مادر متولد گردیده است این دو مطلب با هم منافات ندارند زیرا در صورتی منافات پیدا می‌کنند که منظور از ایام تشریق همان یازدهم و دوازدهم و سیزدهم ذی‌الحجه باشد. ولی همان‌طوری که توضیح داده شد ایام تشریق پیوسته در تغییر و تبدیل بوده و ما با محاسبات به این مطلب رسیدیم که در سال حمل و ولادت آن حضرت ایام حج مصادف با ماه جمادی الاولی بوده است. و چون آن حضرت در ربیع الاول متولد گردیده در این صورت دوران حمل آمنه تقریبا ده ماه بوده است.»
نتیجه ای را که مرحوم شهید ثانی از این نظر گرفته است صحیح نیست و معنایی که برای نسیء بیان نموده از میان مفسران فقط مجاهد آن را برگزیده و دیگران آن را طور دیگری تفسیر کرده‌اند.
ما تصور می‌کنیم که راه حل مشکل این است که اعراب در دو موقع حج می‌کردند. یکی ذی الحجه و دیگر ماه رجب و تمام اعمال حج را در همین دو موقع انجام می‌دادند. در این صورت ممکن است مقصود از اینکه آمنه در ماه حج یا در ایام تشریق حامل نور رسول خدا شده همان ماه رجب باشد و اگر تولد آن حضرت را در هفدهم ماه ربیع الاول بدانیم در این صورت مدت حمل هشت ماه و اندی خواهد بود.
منابع:
۱- کافی ج۱ ص۴۳۹
۲- بحارالانوار ج۱۵ ص۲۵۲
۳- فروغ ابدیت ج۱ ص ۱۵۳

      مطالب مرتبط

درباره نویسنده: زهرا موذن

فرستادن دیدگاه

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031