22
1388
مناسبت های روز ۲۸ صفر
مناسیت های روز ۲۸ صفر را می توانید در اینجا بیابید
12
1388
باورهای غلط از احکام
استخارههای بیجا
استخاره،
در لغت به معنای طلب خیر است که در هر شرایطی مناسب است انسان از خداوند طلب خیر
کند اما استخاره مفهوم دیگری نیز دارد که بین مردم مرسوم است که بوسیله قرآن یا
تسبیح برای رفع تحیر انجام میشود و بعد از استمداد از نیروی عقل و فکر و مشورت با
افراد مطلع و ذیصلاح، برای انجام کار خیر صورت میگیرد. ولی برخی از مردم برای هر
چیزی حتی برای انجام کار منفی خود استخاره می کنند؛ مثلا برای سقط جنین، طرد پدر و
مادر، طلاق گرفتن و … استخاره میگیرند و یا انتظار غیب گویی از قرآن دارند و به
قرآن تفأل میزنند؛ در حلی که امام صادق (ع) از تفأل زدن به قرآن نهی فرمودهاند.
برخی
از مردم تصور میکنند که عمل به استخاره واجب است در حالی که بیشتر مراجع فرمودهاند
که عمل به استخاره واجب نیست و یا این که بعضی از مردم بارها استخاره میگیرند تا
جواب استخاره، خوب باشد و آنها کار مورد نظر خود را انجام دهند در حالی که مراجع
میفرمایند: تجدید استخاره (دوباره استخاره گرفتن) درست نیست؛ مگر اینکه مدت قابل
ملاحظهای بگذرد و یا شرایط استخاره تغییر کند.
یکی
از مواردی که مردم بسیار در مورد آن به استخاره مراجعه میکنند، سنت حسنه ازدواج
است که چه بسا دختران و پسرانی که بهخاطر استخاره خانه نشین شدهاند در حالی که
در مورد ازدواج مشورت و تحقیق بهتر از استخاره است.
در
ضمن از قدیم معروف بوده و خواجه شیراز نیز به آن اشاره دارد که ئدر کار خیر نیازی
به استخاره نیست:
راهیست
راه عشق که هیچش کناره نیست آنجا
که جان بسپارند چاره نیست
هر
گه که دل به عشقدهی خوش دمی بود در
کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست
4
1388
باورهای غلط از احکام
گم شدن مهر در نماز
هنگامی که از مردم سؤال شود اگر بچه ای مهر نماز را از جلوی نمازگزار بردارد و برود و یا کسی مهر نماز را با پایش از جلوی نماز گزار به فاصله دوری پرت کند وظیفه نماز گزار چیست؟
گاه پاسخ می دهند : باید برپشت دست یا ناخن های انگشتان دست به ویژه ناخن شصت خود سجده کند و حال آن که بسیاری از مراجع تقلید مانند امام خمینی می فرمایند ک نمازگزار در چنین شرایطی باید به ترتیب زیر عمل کند :
۱) اگر چیزی که سجده برآن صحیح است داشته باشد؛ مثلا تکه کاغذی در جیب خود دارد باید برآن سجده کند.
۲) چنانچه چیزی که سجده برآن صحیح است، نداشته باشد و وقت نماز نیز تنگ نباشد باید نماز را بشکند و دوباره نماز خود را با مهر یا چیزی که سجده بر آن صحیح است بخواند.
۳) اگر وقت نماز تنگ است به طوری که فراهم کردن مهر موجب قضای نمازش می شود باید نمازگزار بر لباسش سجده کند اگر از جنس پنبه یا کتان باشد.
۴) اگر لباسش از جنس دیگری غیر از پنبه و کتان است باید برهمان چیز سجده کند.
۵) چنانچه آن هم ممکن نباشد باید بر پشت دست خود سجده کند.
۶) اگر آن هم امکان ندارد باید بر چیز معدنی مانند انگشتر عقیق سجده کند.
نکته قابل توجه این که در صورتی که وقت نماز وسعت دارد و نمازگزار چیزی را که سجده بر آن صحیح است ندارد ولی مهر نماز در فاصله نزدیکی در حدود یک یا دو قدمی نمازگزار وجود داشته باشد باید با رعایت جهت قبله و نگفتن ذکرهای نماز به طرف مهر نماز حرکت کند و سپس نمازش را ادامه دهد.
آخرین دیدگاه
نوشته های تازه
- منتظر ظهور ولی عصر بهمن ۴, ۱۳۸۸
- خداوند متعال، قرآن را مثل حبل و طنابِ مستحکم به زمین آویخت بهمن ۴, ۱۳۸۸
- غربت امام حسن علیه السلام میان یارانشان بهمن ۴, ۱۳۸۸
- سجده شکر بهمن ۴, ۱۳۸۸
- مسابقه رنگ آمیزی به مناسبت میلاد حضرت ولی عصر بهمن ۴, ۱۳۸۸