دی
5
1397

حدیث روز

دانش و بینش – عبادت و دعا
حضرت عیسى علیه السلام

إنَّ الحِکمَهَ نورُ کُلِّ قَلبٍ، وَالتَّقوى‏ رَأسُ کُلِّ حِکمَهٍ، وَالحَقُّ بابُ کِلّ خَیرٍ، ورَحمَهُ اللَّهِ بابُ کلِّ حَقٍّ، ومَفَاتِیحُ ذَلِکَ الدُّعاءُ وَالتَّضَرُّعُ وَالعَمَلُ، وکَیفَ یُفتَحُ بابٌ بِغَیرِ مفتاحٍ؟!
حکمت، روشنگر هر دلى، و خداترسى، سرآمد هر حکمتى است، و حق، درِ هر خیرى و رحمت خدا درِ هر حقّى است، و کلیدهاى آن، دعا و زارى و کردار (نیک) است، و چگونه درى بدون کلید، باز می‌‏شود؟!
تحف العقول: ص ۵۱۲

مرداد
8
1397

? محو شدن کار خیر از دیوان اعمال‏

? در اخبار آمده که روزى عیسى علیه السلام با جمعى از حواریان به راهى مى‏ گذشت، ناگهان گناه‏کارى که در آن زمان به فسق و فجور معروف و مشهور بود ایشان را دید، آتش حسرت در سینه ‏اش افروخته شد و آب ندامت از دیده ‏اش روان گشت، از صفاى وقت عیسى علیه السلام و مصاحبان او بر اندیشید و تیرگى روزگار و تاریکى حال خود را مشاهده نمود.

?با خود اندیشید که هر چند در همه عمر قدمى به خیر برنداشته‏ ام و با این آلودگى قابلیت همراهى پاکان ندارم، اما چون این قوم دوستان خدایند، اگر به موافقت ایشان دو سه گامى بروم ضایع نخواهد بود، پس خود را سگ اصحاب ساخت و بر پى آن جوانمردان فریادکنان مى‏رفت.

? یکى از اصحاب پشت سرش را نگاه کرد و آن شخص را که به بدکارى شهره شهر بود را دید که بر عقب ایشان مى‏آید. گفت: یا روح اللّه! این شخص را چه لایق همراهى ماست و بودن این پلید ناپاک در پشت سر ما در کدام طریق رواست؟ اى عیسى! او را بران تا از قفاى ما بازگردد که مبادا شومى گناهان او در ما رسد.

? عیسى علیه السلام متأمل شد تا به آن شخص چه گوید و به چه نوع عذر او را خواهد که ناگاه وحى الهى در رسید که: یا روح اللّه! یار با عُجب و پندار خود را بگوى تا کار از سر گیرد که هر عمل خیرى که تا امروز از او صادر شده بود به یک نظر حقارت که بدان مفلس بدکار کرد، مجموع را از دیوان او محو کردیم‏.

مهر
2
1396

حدیث روز

برترین مردم

عیسى بن مریم علیه السلام: 

مَن کانَ مَنطِقُهُ ذِکراً، وصَمتُه فِکراً، ونَظَرهُ عِبرَهً؛

[برترینِ مردم] کسى است که سخنش ذکر خدا باشد و سکوتش اندیشیدن و نگاهش عبرت آموختن.

تنبیه الخواطر: ج ۱ ص ۲۵۰ / حکمت‌نامه عیسی بن مریم علیهما السلام، ص۲۶

 

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031