شهریور
1
1392

نگاه داشتن چشم از محرمات و مکروهات

از چشم مفاسد عظیم در نفس آدمی راه می‌یابد، بلکه دریچه اکثر معاصی چشم است. از آن جا خیال بسیاری از معاصی در نفس حاصل می‌شود. نظرکردن به زنان نامحرم و به فرج غیر زن و متعه و اطفال خرد حرام است و همچنین نظر کردن به پسران ساده مزلّف با لذت و شهوت؛ و موجب عشق مجاز که در حقیقت کفر است می‌گردد زیرا بت پرست می‌شود و در جمیع احوال آن معشوق در نظرش می‌باشد و از خدا دور می‌شود و از هر فسق یا کفری که معشوقش او را مأمور سازد اطاعت می‌کند.

 به سند معتبر نقل شده است که: از حضرت صادق علیه السلام در مورد عشق پرسیدند حضرت فرمود: دل‌هایی که از یاد الهی خالی است حق‌تعالی محبت غیر خود را به آن دل‌ها می‌چسباند.(۱)

به سند معتبر از حضرت رسول صل الله علیه و آله نقل شده است که :«زنهار! از نظر کردن و صحبت داشتن با فرزندان ساده اغنیا و پادشاهان حذر نمایید و بپرهیزید زیرا فتنه ایشان بدتر از فتنه دخترانی است که در پرده می‌باشند.»

از حضرت صادق علیه السلام نقل شده است که:«نظر تیری است از تیرهای به زهر آلوده شیطان. هر کس نظر حرامی را برای خدا نه برای غیر او ترک کند. حق تعالی ایمانی را به او کرامت می‌فرماید که طعم و لذت آن را بیابد.»

و در حدیث دیگر فرمود:«مکرر نظر کردن شهوت را در دل آدمی می‌کارد. برای فتنه آدمی و فریفته شدن او همین نظر کردن کافی است.» و در حدیث دیگر فرمود:« ایمن نباشد آن جماعت که نظر بر پشت زنان مردم می‌افکنند از اینکه مردم نیز نظر به عقب زنان ایشان کنند.» از جمله نظرهایی که بد است و مورث مفاسد می‌شود از روی خواهش نظر کردن به زینت‌های دنیا و اهل دنیاست که باعث میل به دنیا و مرتکب شدن محرمات می‌گردد.

عین الحیاه /علامه محمد باقر مجلسی

۱. بحارالانوار ۷۳/ ۱۵۸، ح۱

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031