اردیبهشت
9
1393

لیله الرغائب را از دست ندهیم

پنجشنبه این هفته اول ماه رجب و شب لیله الرغائب است. برای اولین پنجشنبه ماه رجب که به لیله الرغائب یعنی شب عطا و بخشش بسیار نام گرفته اعمالی آمده است که فضیلت بسیار دارد. فضیلت این شب را از دست ندهیم.

فضیلت نماز لیله الرغائب:

پیامبر اکرم(صلوات‌الله‌علیه) در فضیلت این نماز می‌فرماید: کسی که این نماز را بخواند، شب اول قبرش خدای متعال ثواب این نماز را با زیباترین صورت و با روی گشاده و درخشان و با زبان فصیح به سویش می‌فرستد. پس او به آن فرد می‌گوید: ای حبیب من، بشارت بر تو باد که از هر شدّت و سختی نجات یافتی.

میّت می‌پرسد تو کیستی؟ به خدا سوگند که من صورتی زیباتر از تو ندیده‌ام و کلامی شیرینتر از کلام تو نشنیده‌ام و بویی، بهتر از بوی تو نبوئیده‌ام.

آن زیباروی پاسخ می‌دهد: من ثواب آن نمازی هستم که در فلان شب از فلان ماه از فلان سال به جا آوردی. امشب به نزد تو آمده‌ام تا حق تو را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود و قیامت بر پا شود، من سایه بر سر تو خواهم افکند.

آن عمل بدین گونه است:

اولین پنجشنبه ماه رجب -در صورت امکان و نبودن مانع- روزه گرفته شود. آنگاه شب جمعه که شد، بین نماز مغرب و عشاء؛ دوازده رکعت نماز بخواند که هر دو رکعت به یک سلام ختم می‌شود.

در هر رکعت؛ «یک مرتبه سوره حمد»، «سه مرتبه سوره قدر» و «دوازده مرتبه سوره توحید» خوانده شود. وقتی دوازده رکعت به اتمام رسید، هفتاد بار ذکر «اللّهمّ صَلّ عَلی محمدٍ النّبیِّ الاُمّی و عَلی آلِه» گفته شود.

پس از آن در سجده هفتاد بار ذکر «سُبّوحٌ قُدّوسٌ رَبُّ المَلائکهِ و الرّوح» گفته شود.

پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذکر «رَبِّ اغفِر وَ ارحَم و تَجاوَز عَمّا تَعلَم إنَّک أنتَ العَلِیُّ الاَعظم» گفته شود.

سپس در سجده هفتاد بار ذکر «سُبّوحٌ قُدّوسٌ رَبُّ المَلائکهِ و الرّوح» گفته شود.

در اینجا می‌توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست نمود. إن‌شاءالله به استجابت می‌رسد.

برای توضیحات بیشتر به کتاب «مفاتیح الجنان» مراجعه شود.

اردیبهشت
22
1392

روزه و کفارهای آن

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ﴿۱۸۳﴾

اى کسانى که ایمان آورده‏‌اید روزه بر شما مقرر شده است همان گونه که بر کسانى که پیش از شما [بودند] مقرر شده بود باشد که پرهیزگارى کنید (۱۸۳)

أَیَّامًا مَّعْدُودَاتٍ فَمَن کَانَ مِنکُم مَّرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِّنْ أَیَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِینَ یُطِیقُونَهُ فِدْیَهٌ طَعَامُ مِسْکِینٍ فَمَن تَطَوَّعَ خَیْرًا فَهُوَ خَیْرٌ لَّهُ وَأَن تَصُومُواْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿۱۸۴﴾

[روزه در] روزهاى معدودى [بر شما مقرر شده است] [ولى] هر کس از شما بیمار یا در سفر باشد [به همان شماره] تعدادى از روزهاى دیگر [را روزه بدارد] و بر کسانى که [روزه] طاقت‏ فرساست کفاره‏اى است که خوراک دادن به بینوایى است و هر کس به میل خود بیشتر نیکى کند پس آن براى او بهتر است و اگر بدانید روزه گرفتن براى شما بهتر است (۱۸۴)

(قرآن کریم،سوره بقره،آیه ۱۸۳.۱۸۴)

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031