تیر
20
1399

ختم گروهی و آسان قرآن

با سلام و آرزوی سلامتی برای همه خوانندگان وب سایت مجموعه فرهنگی مذهبی ابراهیم

با استعانت از خداوند متعال مفتخریم که دور هشتم ختم قرآن را شروع مینماییم.

این طرح از روز ۱۰ مرداد ماه ۱۳۹۹ همزمان با عید سعید قربان شروع شده و در هر روز هر فرد یک ربع حزب قرآن به همراه ترجمه را قرائت می نماید و نزدیک به شب میلاد حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف پایان می یابد.

در این مدت هر فرد یک دور کامل قرآن را ختم نموده و در قالب گروه به صورت ۲۴۰ مرتبه ختم قرآن انجام می شود.

چون مدت این طرح طولانی می باشد اگر فردی در پایان روزی موفق به خواندن قرآن روزانه خود نشد مشکلی نداشته و می تواند در روز بعد با جبران قرآن نخوانده خود به همراه قرآن همان روز به ادامه ختم قرآن خود مبادرت ورزد (یعنی روز بعد قرآن روز قبل بعلاوه قرآن همان روز را یکجا بخواند).

در این طرح ۲۴۰ نفر شرکت داشته و به صورت روزانه یک دور ختم قرآن گروهی انجام می گردد.

حضور تمامی افراد این کره خاکی در این طرح آزاد بوده و اختصاص به اعضای مجموعه فرهنگی مذهبی ابراهیم ندارد. جهت اعلام آمادگی میتوانید به آی‌دی @alimkia در تلگرام و یا کامنت‌های همین سایت نام و نام خانوادگی خود را ارسال نمایید

والحمدلله رب العالمین

https://t.me/ebrahim_64

فروردین
24
1398

آیا قرآن کریم به وجود سیاهچاله ها اشاره کرده است؟

?سیاهچاله ها از اسرارآمیزترین اجرام کیهانی هستند. وقتی یک ستاره بسیاربزرگ می میرد ، هسته اش به شدت فشرده و متراکم شده تا جائیکه نوترونها تحت این فشار خرد میشوند و ستاره به یک حفره کوچک ، بسیارفشرده و اسرارآمیز به نام سیاهچاله تبدیل میشود.

?گفته می‌شود که سیاهچاله‌ها در مرکز هر کهکشانی ازجمله کهکشان راه شیری قراردارند وگرانش شدید سیاهچاله ها عامل چرخش ستارگان هرکهکشان حول مرکزآن کهکشان میباشد.

?گرانش سیاهچاله به اندازه ای زیاد است که هیچ چیزی حتی نورهم نمیتواند از آن بگریزد و به همین دلیل است که سیاهچاله ها همیشه تاریک اند و هرگز دیده نمیشوند و وجود آنها را از روی علائم و نشانه هایش تشخیص میدهند.

?بنابراین سیاهچاله ها سه ویژگی مهم دارند :

۱️⃣ هرگزدیده نمیشوند؛ چون به دلیل گرانش بسیارقوی حتی نور هم نمیتواند آنها را ترک کند.
۲️⃣ نیروی گرانش بسیارزیادی دارند؛ به همین دلیل همه چیزدراطراف خود را همانند جاروبرقی به سوی خود میکشند و میبلعند.
۳️⃣ باسرعت بسیارزیادی حرکت میکنند.

?شاید تعجب کنید که قرآن کریم در آیات ۱۶- ۱۵ سوره تکویر به اجرامی با این سه ویژگی اشاره کرده و میفرماید :

❤️ فلَا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ الْجَوَارِ الْکُنَّسِ
❤️پس قسم یاد می کنم به ستارگانی که پنهان میشوند ، درحرکتند و جذب میکنند(می روبند)

✅ الْخُنَّس در زبان عربی به معنای ستارگانی است که پنهان میشوند و دیده نمیشوند(برگرفته از : مفردات الفاظ قرآن – راغب اصفهانی ،عبدالدائم الکحیل – دانشمند و مفسربزرگ قرآن ، فرهنگ معاصرعربی فارسی – عبدالنبی قیم)
✅الْجَوَارنیز در زبان عربی به چیزی اطلاق میشود که حرکت میکند.
✅الْکُنَّس نیز یعنی آنچه که هرچیزی را با مکش قوی به سوی خود جذب میکند و می روبد؛ به همین دلیل عرب زبانان به جارو” المکنسه” و به جاروبرقی ” المکنسه الکهربائیه” میگویند.

☑️کشف سیاهچاله ها در قرن بیستم صورت گرفت ، و این درحالیست که قرآن کریم درسه کلمه (الخنس ، الجوار ، الکنس) به وجود این اجرام و ویژگیهای سه گانه آنها اشاره میکند!

❤️تلْکَ آیَاتُ اللَّهِ نَتْلُوهَا عَلَیْکَ بِالْحَقِّ فَبِأَیِّ حَدِیثٍ بَعْدَ اللَّهِ وَآیَاتِهِ یُؤْمِنُونَ(جاثیه/۶)
❤️این ها آیات خداست که به حقّ و راستی بر تو می خوانیم؛ پس [اگر به این آیات ایمان نیاوردند] به کدام سخن بعد از [سخن] خدا و نشانه هایش ایمان می آورند؟

?به قلم : الف – م

آذر
17
1397

ایمان امری زبانی نیست

سوره عنکبوت آیه ۲:
‏ أَحَسِبَ النَّاسُ أَن یُتْرَکُوا أَن یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ ‏:
‏آیا مردمان گمان برده‌اند همین که بگویند ایمان آورده‌ایم به حال خود رها می‌شوند و آزمایش نمی‌گردند ؟

آذر
20
1396

️ ایابرای فهم قرآن،فقط باید به روایات پیامبر و معصومین مراجعه کرد؟

️قرآن مجید که از سنخ کلام است ازمعنی مراد خود کشف میکند و هرگز در دلالت خود گنگ نیست و از خارج نیز دلیلی وجود ندارد که مراد تحت اللفظی قرآن جز آنست که از لفظ عربیش فهمیده میشود.

برخی گفته‌اند در تفهیم مرادات قرآن به بیان تنها پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) یا به بیان آنحضرت و بیان اهل بیت گرامش باید رجوع کرد

ولی این سخن قابل قبول نیست

زیرا حجیت بیان پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و امامان اهل بیت (علیهم السلام) را از قرآن باید استخراج کرد

و بنابر این چگونه متصور است که حجیت دلالت قرآن به بیان ایشان متوقف باشد؟

بلکه در اثبات اصل رسالت و امامت باید بدامن قرآن که سند نبوت است چنگ زد.

️و البته آنچه گفته شد منافات ندارد با اینکه پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و ائمه اهل بیت (علیهم السلام) عهده دار بیان جزئیات قوانین و تفاصیل احکام شریعت- که از ظواهر قرآن مجید بدست نمیآید- بوده‌اند.”

مرحوم علامه طباطبایی،کتاب قرآن در اسلام

شهریور
24
1396

زشتی نسبت ناروا دادن به انبیاء

«وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِها لَوْ لا أَنْ رَأى‏ بُرْهانَ رَبِّهِ کَذلِکَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُخْلَصِینَ» /یوسف،۲۴

تفسیر آیه «وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِها» دربیان امام رضا(علیه السلام):
عیون أخبار الرضا علیه السلام / ج۱، باب۱۴ (مجلس دیگر آن حضرت در حضور مأمون با علماى ملل و فرق و جواب آن حضرت به علىّ بن محمّد بن جهم در باره عصمت انبیاء(علیهم السلام):

علىّ بن محمّد بن جهم برخاست و گفت: یا ابن رسول اللَّه! آیا شما قائل به عصمت انبیاء هستید؟ حضرت فرمودند: بله قائلم. وى گفت: پس در مورد این آیات چه می‏کنید(چه میگوئید): …و در باره حضرت یوسف: «وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِها» (زلیخا قصد یوسف کرد و یوسف نیز قصد اوسوره یوسف آیه۲۴)
امام فرمودند: از خدا بترس و زشتی ‏ها را به انبیاء خدا نسبت نده! و کتاب خدا را با رأى خودت تأویل و تفسیر نکن، خداوند فرموده است: «وَ ما یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ‏» (تأویل آن را، جز خدا و راسخون در علم نمیدانند آل عمران:۷)
…و اما آیه درباره حضرت یوسف: «لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِها» زلیخا قصد گناه کرد، و یوسف از ناراحتى تصمیم گرفت که اگر زلیخا او را مجبور کند او را بکشد، این بود که خداوند او را از قتل و نیز عمل منافى عفّت دور کرد، و این آیه: «کَذلِکَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشاءَ» (این چنین عمل کردیم تا سوء و فحشاء را از او دور کنیمیوسف: ۲۴) اشاره به همین مطلب دارد و سوء یعنى‏ قتل و فحشاء یعنى زنا.

پس مراد از “هم بها” این است که حضرت یوسف(علیه السلام) قصد داشتند زلیخا را به قتل برساند نه اینکه با او زنا کنند.

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031