شهریور
24
1395

عاق والدین

امام صادق(علیه السلام ) می فرماید:
نگاه تند به پدر و مادر کردن از اقسام عاق شدن است.

امام باقر(علیه السلام ) می فرماید:
بنده ای درحال حیات پدر و مادرش به آن ها نیکوکار است،ولی پس از مرگ آن ها را فراموش می کند و و برای آن ها طلب رحمت نمی کند.خداوند او را عاق والدین ثبت می نماید اما بنده دیگری در حال حیات عاق والدین است ولی پس از مرگ با دعا و استغفار آن ها را یاد می کند،خداوند او را نیکی کننده به والدین ثبت خواهد فرمود.

 

منابع:

مرآت العقول/ج۱۰ص۳۷۵

اصول کافی/ج ۳‌ص۲۳۸

دی
13
1394

وظایف فرزندان در برابر پدر و مادر

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) : کسی که دوست دارد عمرش طولانی و روزیش زیاد شود، نسبت‏ به پدر و مادرش نیکی کند و صله رحم بجای آورد.
کنز العمال، ج ۱۶، ص ۴۷۵٫

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) : به پدرانتان نیکی کنید تا فرزندانتان به شما نیکی کنند، از زنان مردم چشم‏ پوشی کنید تا دیگران نسبت‏ به زنهای شما چشم‏ پوشی کنند.
کنز العمال، ج ۱۶، ص ۴۶۶٫

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) : نگاه محبت‏ آمیز فرزند به پدر و مادرش عبادت است.
بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۸۰٫

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) : کسی که قبر پدر و مادر یا یکی از آن دو را در هر جمعه یکبار زیارت کند خداوند او را می‏ بخشد و او را نیکوکار می‏ نویسد.
کنز العمال، ج ۱۶، ص ۴۶۸٫

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) : از عاق والدین شدن بپرهیزید، زیرا با اینکه بوی بهشت از مسافت هزار سال به مشام می‏رسد، عاق والدین و کسی که قطع رحم کند آن بو را احساس نخواهد کرد. (یعنی بیش از هزار سال از بهشت فاصله دارد.)
بحار الانوار، ج ۷۴، ص۶۲٫

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) : کسی که دستور الهی را در مورد پدر و مادر اطاعت کند، دو درب از بهشت‏ برویش باز خواهد شد، اگر فرمان خدا را در مورد یکی از آنها انجام دهد یک درب گشوده می‏ شود.
کنز العمال، ج ۱۶، ص ۴۶۷

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) : بنده‏ ای که مطیع پدر و مادر و پروردگارش باشد، روز قیامت در بالاترین جایگاه است.
کنز العمال، ج ۱۶، ص ۴۶۷

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) : کسی که به نیت پدر و مادرش حج انجام دهد یا بدهکاری آنها را بپردازد خداوند او را در روز قیامت‏ با نیکان بر می‏ انگیزد.
کنز العمال، ج ۱۶، ص ۴۶۸٫

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) : آنکه پدر و مادرش را خشنود کند، خدا را خشنود کرده و کسی که پدر و مادر خود را به خشم آورد، خدا را به خشم آورده است.
کنز العمال، ج ۱۶، ص ۴۷۰

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031