27
1402
پنج روش ناپسند از دیدگاه حضرت علی عایه السلام – روش پنجم
۵- علاقه به دنیا:
علاقه به دنیا برای ذخیرهی آخرت کاری است با ارزش و پسندیده اما علاقه به دنیا برای افزودن بر آن کاری ناشایسته است و کمترین ضرری که دارد سلب آسایش در اثر حرص، آرزو و سرانجام غصههای فراوان است. خدا نسبت به اینگونه افراد که ثروت را از آنان می گیرد و می گویند: خدا به ما اهانت کرده می فرماید:
اشتباه می کنید شما به یتیمان کمک نمی کردید، به غذای فقیر عنایتی نداشتید میراث را بدون ملاحظهی حقوق دیگران می خورید و نسبت به مال دنیا خیلی علاقهمندید…۱
نهج البلاغه – سید رضی – مصطفی زمانی، ص ۲۰۹
وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَیْهِ رِزْقَهُ فَیَقُولُ رَبِّی أَهَانَنِ کَلَّا ۖ بَلْ لَا تُکْرِمُونَ الْیَتِیمَ وَلَا تَحَاضُّونَ عَلَىٰ طَعَامِ الْمِسْکِینِ وَتَأْکُلُونَ التُّرَاثَ أَکْلًا لَمًّا وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا – سوره فجر آیات ۱۶ و ۱۷ و ۱۸ و ۱۹ و ۲۰
26
1402
پنج روش ناپسند از دیدگاه حضرت علی عایه السلام – روش چهارم
۴- قرائت قرآن:
تلاوت قرآن یکی از مستحبات اسلام است. هدف از تلاوت قرآن دقت در مطالب قرآن و پند گرفتن از آن است. وقتی قرآن بخوانیم و به دستوراتش عمل نکنیم آن را عملاً مسخره کردهایم و در قیامت این گونه قاریان قرآن در آتش خواهند بود.
از آنجا که نوای قرآن و تلاوت آن از شخص شایسته قابل توجه است خدا می فرماید:
وَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنَا بَیْنَکَ وَبَیْنَ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَهِ حِجَابًا مَسْتُورًا وَجَعَلْنَا عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ أَکِنَّهً أَنْ یَفْقَهُوهُ وَفِی آذَانِهِمْ وَقْرًا ۚ وَإِذَا ذَکَرْتَ رَبَّکَ فِی الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْا عَلَىٰ أَدْبَارِهِمْ نُفُورًا
وقتی فرآن می خوانی ما میان تو و کسانی که ایمان نیاورده اند حجابی قرار می دهیم و بر قلب های آنان سرپوش قرار می دهیم و گوش های آنان را سنگین می کنیم… تا از قرآن بهرهمند نگردند.
سوره اسراء آیه ۴۵ و ۴۶
نهج البلاغه – سید رضی – مصطفی زمانی، ص ۲۰۹
23
1402
پنج روش ناپسند از دیدگاه حضرت علی عایه السلام – روش اول
۱- اندوه برای از دست رفته:
وقتی مسلمان خدا را حاکم علیالاطلاق بداند؛ رزق بدهد، حوادث را به وجود آورد، عزت و ذلت بدهد و … هیچگاه در امور شخصی نسبت به خدا و کارهای او چون و چرا نمیکند، زیرا میداند که قرآن صریحاً میگوید:
وَ إِذا قَضى أَمْراً فَإِنَّما یَقُولُ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ
وقتی خدا نسبت به امری تصمیم گرفت میگوید به وجود بیا به وجود میآید
و چون و چرا کردن دلیل براظهار عصبانیت نسبت به خداست.
سوره بقره آیه ۱۱۷
نهج البلاغه – سید رضی – مصطفی زمانی، ص ۲۰۸
گاهشمار تاریخ خورشیدی
ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
---|---|---|---|---|---|---|
« فروردین | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 |
آخرین دیدگاه
نوشته های تازه
- منتظر ظهور ولی عصر فروردین ۲۳, ۱۴۰۲
- خداوند متعال، قرآن را مثل حبل و طنابِ مستحکم به زمین آویخت فروردین ۲۳, ۱۴۰۲
- غربت امام حسن علیه السلام میان یارانشان فروردین ۲۳, ۱۴۰۲
- سجده شکر فروردین ۲۳, ۱۴۰۲
- مسابقه رنگ آمیزی به مناسبت میلاد حضرت ولی عصر فروردین ۲۳, ۱۴۰۲