شهریور
10
1396

اعتقادات ۳۴

در مورد اینکه بهشت و جهنم چطوری درست شده و اونجا چه خبره یا دقیقا زندگی در اونجا چطوره، اطلاعات خیلی دقیقی در دست ما نیست ولی در آیات و روایات زیادی به بعضی از ویژگیهای بهشت و جهنم و شرایط زندگی در اونها اشاره شده. مثلا در آیات زیادی از قرآن اشاره شده به خصوصیات باغهای بهشتی و اهل بهشت و یا در واقعه معراج پیامبر اکرم علیه السلام، اشاراتی شده به کیفیت بهشت و جهنم. برخی افراد ثقه و مطمئن هم مکاشفاتی در این خصوص دارند که ما در این مباحث اعتقادی، ملاک را بر مکاشفات قرار نمیدیم و فقط بر اساس ثقلین (قرآن و روایات معتبر) صحبت می کنیم.

همچنین از مستندات موجود (مثل قضایای معراج پیامبر یا روایاتی از امام رضا علیهم السلام و تفاسیر و …) اینطور مشخصه که بهشت و جهنم در حال حاضر خلق شده هستند و در حال نزدیک شدن به ما هستند تا در روز قیامت، هرگروهی از افراد، به اذن خدا وارد اونها بشند.

 

الشعراء

وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّهُ لِلْمُتَّقِینَ

ﻭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﺑﻬﺸﺖ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻯ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﺍﻥ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺁﻭﺭﻧﺪ ،(۹۰) 

وَبُرِّزَتِ الْجَحِیمُ لِلْغَاوِینَ

ﻭ ﺁﺗﺶ ﺑﺮﺍﻓﺮﻭﺧﺘﻪ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻯ ﮔﻤﺮﺍﻫﺎﻥ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻛﻨﻨﺪ ،(۹۱)

 

نکته ای که در اعتقادات عموم مردم به اشتباه شکل گرفته، اینه که گذرگاه صراط رو برای مردم به شکل یک پل جلوه میدند و فکر میکنند پلی هست باریک که افراد جهنمی از روی اون پرت میشند پایین و می افتند توی جهنم و برای افراد بهشتی پل پهنی هست که از روی اون رد میشند. البته در روایت به پهن یا باریک بودن صراط اشاره شده ولی نه به این مفهوم عمومی که در بین عوام مردم مصطلح و شایع هست.

در اینکه صراط یک گذرگاهه، شکی نیست. اما واقعیت قضیه به این شکله که:

در قیامت، جهنم به شکل یک کمربند آتشین، با فاصله ای معین، در اطراف کره زمین قرار می گیره و همهٔ اطراف کرهٔ زمبن رو مثل یک توپ کُره ای شکلِ آتشین محاصره می کنه. مثل یک تخم مرغ که انگار زردهٔ تخم مرغ همون کرهٔ زمینه و سفیدهٔ اطراف زرده، انگار که جهنمه. بهشت هم در بیرون از این کرهٔ آتشین و به فاصله ای معین از اون، به شکل یک محیطی باصفا قرار میگیره.

شهریور
10
1396

حدیث روز

جهاد، دری رو به بهشت

امام على علیه السلام :

 إنَّ الجِهادَ بابٌ مِن أبوابِ الجَنَّهِ فَتَحَهُ اللّهُ لِخاصَّهِ أولیائِهِ؛

جهاد درى از درهاى بهشت است که خداوند آن را بر روى اولیاى خاص خود گشوده است.

نهج البلاغه ، خطبه ۲۷ / میزان الحکمه: ج ۱۳ ص ۵۴۸

 

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

شهریور ۱۳۹۶
ش ی د س چ پ ج
« مرداد   مهر »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031