اسفند
27
1396

اعمال شب و روز اول ماه رجب 

۱️⃣ غسل کردن
سیّد بن طاووس مى‌گوید در کتب «عبادات» روایتى از رسول خدا (ص) یافتم که آن حضرت فرمود: هر کس ماه رجب را درک کند و در اول، وسط و آخر آن، غسل کند همانند روزى که از مادر متولد شده، از گناهان خارج شود ( و پاک شود ) .


۲️⃣ روزه گرفتن روز اول

روایت شده که حضرت نوح (ع) در این روز به کشتى سوار شد و به کسانى که همراه او بودند امر فرمود روزه بگیرند که هر کس این روز را روزه بگیرد، آتش جهنم یک سال از او دور شود .


۳️⃣ زیارت امام حسین علیه السلام

از امام جعفر صادق(ع) روایت شده است که هر کس امام حسین(ع) را در روز اول رجب زیارت کند، خداوند او را بیامرزد.


۴️⃣ خواندن نماز دو رکعتی 

بعد از نماز عشاء، دو رکعت نماز به ‌جا آورد ؛ در رکعت اول «حمد» و « الم نشرح » را یک مرتبه و سوره « توحید » را سه مرتبه بخواند و در رکعت دوم، سوره‌هاى «حمد»، «الم نشرح»، «توحید» و «معوّذتین» (سوره‌هاى ناس و فلق) را یک‌ بار بخواند و پس از سلام ۳۰ مرتبه بگوید: « لا اله الاّ الله » و ۳۰ مرتبه «صلوات» بفرستد، رسول اکرم(ص) فرمود: کسى که این عمل را انجام دهد، خداوند گناهانش را مى‌آمرزد و از گناه پاک مى‌شود.


۵️⃣ احیاى شب اول ماه رجب

شیخ طوسى در « مصباح المتهجّد » از امام صادق(ع) از جدش از امیرمؤمنان على (ع) نقل کرده است که آن حضرت دوست داشت که در چهار شب از شب‌هاى سال، فارغ از هر چیز، به عبادت بپردازد: شب اوّل ماه رجب، شب نیمه شعبان، شب عید فطر و شب عید قربان.

در حدیثى دیگر، از امام صادق (ع) نقل شده است که « تا مى‌توانى بر احیاى شب‌هاى عید فطر، عید قربان و… شب اول رجب مراقبت کن.»


۶️⃣ خواندن دعایى که از امام جواد (ع) نقل شده است 

که فرمودند : مستحب است انسان، در شب اول رجب، با این کلمات، دعا کند: « اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ بِاَنَّکَ مَلیکٌ، وَاَنَّکَ عَلى کُلِّ شَىْء مُقْتَدِرٌ، وَاَنَّکَ ما تَشآءُ مِنْ أَمْر یَکُونَ اَللّهُمَّ اِنّى اَتَوَجَّهُ اِلَیْکَ بِنَبِیِّکَ مُحَمَّد نَبِىِّ الرَّحْمَهِ، صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ، یا مُحَمَّدُ یا رَسُولَ اللهِ، اِنّى اَتَوَجَّهُ بِکَ اِلَى اللهِ رَبِّکَ وَرَبِّى لِیُنْجِحَ بِکَ طَلِبَتى »


 اعمال و نمازهای پر فضیلت دیگری هم برای این شب وارد شده که علاقمندان میتوانند به مفاتیح الجنان مراجعه کنند.

اسفند
27
1396

اعمال و دستورات ماه رجب 

 حضرت استاد غفاری(شاگرد برجسته آیت‌الله سعادت‌پرور پهلوانی) :


۱-محاسبه ی رجب تا رجب (شناسایی نقاط ضعف وقوت ، شکر بابت توفیقات و استغفار بابت قصورات) نزدیک غروب ، قبل از رویت هلال ماه رجب


۲-غسل توبه و نماز توبه (وباطهارت وارد بر ماه   می شویم) شیوه نماز توبه در مفاتیح آمده( نماز یکشنبه ذی قعده)


۳-شریک قرار دادن والدین و اموات و ذوی الحقوق در اعمال ماه رجب


۴.گفتن بسیار” استغفرالله و اَسئله‌التّوبه” ۱۰۰ بار و بیشتر


۵-قرائت سوره ی” توحید ” حداقل ۴۰ مرتبه(شب خوانده شود بهتر است ) اگر به کارتان لطمه نمی‌زند ۳۳۳ مرتبه(یعنی ۱۰ هزار مرتبه در کل ماه)


۶-ذکر «لا اله الا الله»  پایه را بر ۲۰۰ به بالا بگیرید ولی اگر نتوانستید از ۱۰۰ کمتر نشود.شب باشه بهتره(ازغروب آفتاب  تاطلوع آفتاب )باتوجه باشد تمام بت های نفس را می شکند. هر چه می‌توانید با این ذکر مأنوس شوید.


۷- قرائت دعای ماه رجب که از ناحیه ی مقدسه آمده است وبا بسم الله الرحمن الرحیم شروع میشود(هر روز )موجود در مفاتیح ( اللهم انی اسئلک بمعانی جمیع ما یدعوک به ….)


۸- تأکید بر روزه هم بسیار است(به شرط رعایت توان جسمی و عدم لطمه به کارها و وظایف روزانه)

در صورت عدم توان برای روزه گرفتن یا عدم توفیق روزه  ، ذکر زیر ۱۰۰ مرتبه  قرائت شود:

سُبْحَانَ الْإِلَهِ الْجَلِیلِ ، سُبْحَانَ مَنْ لا یَنْبَغِی التَّسْبِیحُ إِلا لَهُ  ، سُبْحَانَ الْأَعَزِّ الْأَکْرَمِ  ، سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ


۹-تأکید بر اعتکاف (اگر به کار و درس لطمه نمی‌زند)


۱۰-مهمتر از همه توجه بیشتر به محاسبه و مراقبه (درحقیقت مراقبت از خدا و ائمه اطهار “علیهم السلام”) (هرکس دراین ماه گناه نکند ، گناه نکردن برایش ملکه میشود و گناه غلط میکند دور و برش بیاد..)

اسفند
27
1396

فضیلت شهادت در راه خدا

 

 

پیامبر اکرم (ص) :فَوقَ کُلِّ ذِی بِرٍّ بِرٌّ حتّى یُقتَلَ الرجُلُ فی سبیلِ اللّهِ ، فإذا قُتِلَ فی سبیلِ اللّهِ فلیسَ فَوقَهُ بِرٌّ .

بالاى هر نیکوکارى، نیکوکار [دیگرى] است تا آن گاه که مرد در راه خدا کشته شود . پس ، چون در راه خدا کشته شد، بالاتر از آن نیکى (ارزشى) وجود ندارد .

▫️کافی ج ۴ ص ۳۴۸ ح ۲

 

پیامبر اکرم (ص) :أشرَفُ المَوتِ قَتلُ الشهادَهِ .

شرافتمندانه ترین مرگ ، شهادت است .

▫️ بحار الأنوار  ج ۴ ص ۸ ح ۱۰۰

 

 

امام علی علیه السلام : اللّهُمّ رَبَّ السَّـقفِ المَرفوعِ …… إن أظهَرتَنا على عَدُوِّنا فَجَنِّبْنَا البَغیَ و سَدِّدْنا لِلحَقِّ، و إن أظهَرتَهُم علَینا فَارزُقْنَا الشهادَهَ و اعصِمْنا مِنَ الفِتنَهِ .

 

امام على علیه السلامـ در بخشى از دعاى خود هنگامى که آهنگ رویارویى با سپاه معاویه را در صفین کرد ـ گفت : بار خدایا! اى پروردگارِ آسمانِ بر افراشته . . . اگر ما را بر دشمنمان چیره کردى، از ستمگرى دورمان بدار و ما را به سوى حق، راهنمایى فرما ، و اگر آنان را بر ما چیرگى دادى ، شهادت را روزى ما کن و از فتنه نگاهمان دار .

▫️ نهج البلاغه : خطبه ۱۷۱ .

 

امام علی علیه السلام : و أنا أسألُ اللّهَ بسَعَهِ رَحمَتِهِ و عَظیمِ قُدرَتِهِ على إعطاءِ کُلِّ رَغبَهٍ ،……… أن یَختِمَ لی و لکَ بالسَّعادَهِ و الشَّهادَهِ .

 

امام على علیه السلام در پایان عهدنامه خود به مالک اشتر نوشت : من از خداوند ، به [حقّ ]رحمت گسترده و قدرت عظیمش بر برآوردن هر خواهشى ، مسألت دارم که . . . عاقبت من و تو را به سعادت و شهادت ختم فرماید .

▫نهج البلاغه : نامه ۵۳ .

اسفند
27
1396

حدیث روز

امام صادق علیه السلام : المُرُوَّهُ فی السَّفَرِ کَثرَهُ الزادِ و طِیبُهُ و بَذلُهُ لِمَن کانَ مَعَکَ ، و کِتمانُکَ على القَومِ أمرَهُم بَعدَ مُفارَقَتِکَ إیّاهُم ، و کَثرَهُ المِزاحِ فی غَیرِ ما یُسخِطُ اللّهَ عزّ و جلّ .

▫️«جوانمردى در سفر عبارت است از : ره توشه زیاد و خوب و بخشش آن به همسفرانت، و کتمان اسرار آنان بعد از جدا شدن از آنها، و شوخى فراوان در آنچه که خداوند عزّ و جلّ را به خشم نیاورد .»

? مکارم الأخلاق ج ۱ ص ۵۴۱ ح ۱۸۷۶

اسفند
27
1396

 بهشتیان، بى نقص و کامل‌اند.

پیامبر اکرم (ص) ، خطاب به پیرزنى از قبیله اشجع فرمود:

▫️ «اى زن اشجعى! پیرزنان، داخل بهشت نمى‏شوند».

بلال، او را گریان دید و به پیامبر(ص) گزارش داد. 

پیامبر(ص) فرمود: 

▫️«و سیاهان هم وارد بهشت نمى‏شوند».

آنگاه، بلال هم به همراه زن به گریه کردن پرداختند. 

عبّاس، آن دو را دید و براى پیامبر(ص) بازگو کرد.

 پیامبر(ص) فرمود:

▫️ «پیرمرد هم».

سپس، آنان را خواست و دلدارى داد و فرمود:

▫️ «خداوند، آنان را در بهترین هیئت، وارد بهشت مى‏گرداند» و فرمود: «آنان، به صورت جوانانى نورانى، وارد بهشت مى‏شوند». 

و فرمود:

▫️ «بهشتیان، بى نقص و کامل، جوانِ نو خط و سرمه‏کشیده‏اند».

 

? حکمت نامه جوان ص۱۳۰

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اسفند ۱۳۹۶
ش ی د س چ پ ج
« بهمن   فروردین »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930