شهریور
17
1396

اعتقادات ۴۱

*****قضا و قدر *****

 

بعد از مبحث جبر و اختیار، نوبت به مبحث قضا و قدر میرسه.

خدای حکیم همزمان با خلقت اشیاء، بر اساس علم و حکمت بالغهٔ خودش برای هر چیزی که مرتبط با اون مخلوق هست، مقداری تعیین کرد.

إِنَّا کُلَّ شَیْءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَرٍ (سوره القمر، آیه ۴۹).

ﻣﺎ ﻫﺮ ﭼﻴﺰﻯ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ (و با مقدار معین) ﺁﻓﺮﻳﺪﻳﻢ .

 

به این تعیینِ مقدار کردن از سوی خدا، قَدَرِ الهی می گند. مثلا دوره زمانی سال و ماه و روز رو تعیین کرده. مدت زمان عمر هر موجودی رو تعیین کرده. اون مقداری از رزق و روزی مخلوقات، که خودش بعهده گرفته رو تعیین کرده.  مقداری از علم که به بشر باید برسه و نحوهٔ رسیدنشو تعیین کرده و غیره و غیره.

وَمَا مِن دَابَّهٍ فِی الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا (سوره هود آیه ۶)

و هیچ جانداری در روی زمین نیست، مگر آنکه روزیش بر عهده خدا است.

 

خدای مهربون مقدّر کرده که همه در رفاه و آسایش زندگی کنند، نه کسی مریض بشه و نه فقیر و نه گرفتار. بلا تشبیه، مثل یک رئیس مهربون و عادل در مملکت که برای افرادی که بصورت عادی درحال زندگی کردن در اون مملکت هستند، امکانات و رفاه و سلامتی و امنیت رو براشون در نظر گرفته.

 

خدا برای بنده هاش، زمین و همه نعمتهاش رو مقدر کرده.

أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ (الانبیاء، ۱۰۵).

زمین را بندگان صالحمان به ارث خواهند برد.

 

خداوند نعمتش رو در قالب قَدَر الهی برای مردم معین کرده ولی این خودِ مردم هستند که با رفتارهاشون خودشونو از قَدَر الهی محروم می کنند. خدا نخواسته که مثلا ما بصورت عمومی عمر کوتاهی داشته باشیم. همونطور که نسلهای قبلی عمری طولانی داشتند. ولی ما با این نحو زندگی کردن، خودمونو از اون مقدار عمری که خدا برامون مقدر کرده، محروم می کنیم. وقتی که مردم، امیرالمومنین علی علیه السلام رو کنار میگذارند، معنیش اینه که اون عدل، اون علم، اون عصمت، اون معدن خیر و رحمت و برکت و امنیت و … که خدا براشون مقدر کرده بوده رو کنار میگذارند، و با دنباله روی از ابوبکر و عمر (لعنت الله علیهم) دنبال کفر و شرک و خونریزی و تجاوز و جهل و گمراهی و…. میرند و خودشونو از قَدَر خدا محروم می کنند و لذا نتیجه اش میشه این همه ظلم و فقر و فساد و غیبت قطب عالم امکان (ارواحنا فداه) و غیره. پس قَدَر و تعیین مقدرات مخلوقات، بر می گرده به خدا. و البته واضحه که با ظهور امام زمان علیه السلام، زندگیهای بیشتری رنگ و بوی خدایی گرفته و مردم عالم بیشتر از پیش از تقدیرات الهی برخوردار میشند.

یادمون باشه که طبق مطالب اعتقادی قبلی، چهارده معصوم علیهم السلام، اراده الله و مجریِ اراده و امر خدا در تمامِ مسائلِ مربوط به عالم خلقت هستند. لذا تعیین و اجرای تقدیرات الهی هم از ناحیهٔ این انوار مقدس به اجرا درمیاد.

خوشبختانه خدای متعال از روی مهربونیش، مثل همیشه، دائم به ما ارفاق میکنه و هرساله برای ما فرصتی دوباره رو قرار میده به نام شب قدر که ما میتونیم با رجوع به خدا و اولیای خدا، با قول و قرارهای واقعی و جدی که با خدا میگذاریم، تقدیرات خوبی برای یکسال آیندهٔ خودمون از خدا درخواست کنیم و خدا هم درصورتی که در گفته های ما صداقت و عزم و جدیتی ببینه، از روی مهربونیش، تقدیرات سال بعدی ما رو بهتر از قبل برامون قرار بده.

      مطالب مرتبط

درباره نویسنده: علي معتمدكيا

فرستادن دیدگاه

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031