اسفند
18
1392

تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها

یکی از تعقیبات نماز گفتن تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها است که بسیار فضیلت دارد بلکه برتر از سایر تعقیبات نماز محسوب می‌شود. از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمودند:

تسبیح حضرت زهرا سلام الله علیها بعد از هر نماز نزد من از هزار رکعت نماز در هر روز محبوب‌تر است. (۱)

همچنین امام صادق علیه السلام درباره تسبیح حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند: چون به خوابگاه خود رفتی سی و چهار بار الله اکبر، سی و سه بار الحمدلله و سی و سه بار سبحان الله بگو و آیه الکرسی و دو سوره معوذتین را با ده آیه اول سوره صافات و ده آیه از آخرش بخوان.(۲)

و نیز آن امام بزرگوار به یکی از یاران خود به نام ابوهارون فرمودند: ما خردسالان خود را به تسبیح حضرت زهرا سلام الله علیها فرمان می‌دهیم همچنان که آنان را مامور به برگزاری نماز می‌نماییم.(۳)

مستحب است کودکان را به ذکر تسبیح حضرت زهرا سلام الله علیها تشویق نماییم.(۴)

مسئله: در تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها ۳۴ مرتبه الله اکبر ۳۳ مرتبه الحمدلله و ۳۳ مرتبه سبحان الله گفته می‌شود.(۵)

مسئله: جایز است ذکر سبحان الله جلوتر از ذکر الحمدلله گفته شود ولی بهتر آن است که ذکر الحمدلله جلوتر گفته شود.(۶)

مسئله: تسبیح حضرت زهرا سلام الله علیها بعد از هر نماز مستحب است چه نماز واجب و چه نماز مستحب ولی در نماز واجب خصوصا در نماز صبح مستحب مؤکد است. (۷)

مسئله: به هنگام خوابیدن ذکر تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها مستحب است.(۸)

مسئله: به هنگام گرفتاری و داشتن حاجت ذکر تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها مستحب است.(۹)

مسئله: مستحب است ذکر تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها با تسبیح تربت امام حسین علیه السلام باشد.(۱۰)

مسئله: اگر تسبیح گوینده در تعداد تکبیرات و تسبیحات شک کند در صورتی که از محل آن تجاوز نکرده باشد باید بنا را بر مقدار کمتر بگذارد والا باید بنا را بر این بگذارد که به طور کامل انجام شده است و اگر زیادتر هم گفته باشد مانعی ندارد.(۱۱)

مسئله: مستحب است در ذکر تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها موالات را رعایت نموده و آن را قطع نکنیم.(۱۲)

منابع

۱. عروه الوثقی ج۱ ص۷۰۳

۲. فروع کافی ج۶ ص۲۰۷

۳. امالی صدوق ص۵۷۹

۴. مستدرک ج۵ ص۳۶

۵. همان

۶. همان

۷. تحریرالوسیله ج۱ ص۱۸۴ جواهر ج۱۰ ص۳۹۶

۸. مستدرک ج۵ ص۳۹

۹. مستدرک ج۶ ص۳۱۲

۱۰. همان

۱۱. عروه الوثقی ج۱ ص ۷۰۴

۱۲. همان ج۵ ص۶۴

آذر
25
1391

فضیلت تسبیح تربت

نگاه داشتن حساب تمام ذکرها با تسبیح ترتب حضرت حسین علیه السّلام مستحبّ است،و با خود داشتن تربت آن حضرت به طور پیوسته،مستحبّ و نگهدار از بلاها،و باعث ثواب بى‏انتهاست.

نقل شده:حضرت فاطمه علیها السّلام در ابتدا رشته‏اى از پشم تابیده،و بر آن گره‏ها زده بود،که‏ به آن تسبیح مى‏گفتند،تا حضرت حمزه بن عبد المطلّب رضى اللّه عنه شهید شد،پس حضرت فاطمه علیها السّلام از تربت قبر آن شهید بزرگوار،خاک برگرفت، و تسبیح ساخت،و به آن خدا را تسبیح مى‏کرد،مردم نیز چنان کردند.چون حضرت حسین علیه السّلام به شهادت رسید،ساختن تسبیح و ذکر گفتن با آن از تربت آن امام مظلوم مستحبّ شد.

از حضرت صاحب الامر علیه السّلام روایت شده:هرکه تسبیح تربت امام حسین علیه السّلام‏ را در دست داشته باشد،و ذکر را فراموش کند،ثواب ذکر براى او نوشته مى‏شود.

از حضرت صادق علیه السّلام نقل شده:تسبیح تربت‏ آن حضرت خود ذکر مى‏کند،بى‏آنکه آدمى بگوید:و فرمود:یک ذکر،یا استغفار،که با آن گفته مى‏شود،برابر با هفتاد ذکر است،که با چیز دیگرى گفته شود،و اگر بدون ذکر بگرداند،به هر دانه هفت تسبیح براى او نوشته مى‏شود،و به روایت‏ دیگر،اگر با ذکر بگرداند،به ازاى هر دانه چهل حسنه براى او نوشته مى‏شود،

و روایت شده:حوریان بهشت،چون فرشته ‏اى‏ را مى‏ بینند به زمین مى‏ آید،از او درخواست مى‏کنند که تسبیح و تربت حضرت امام حسین علیه السّلام براى ما بیاور.

در حدیث‏ صحیح از حضرت موسى بن جعفر علیهما‌ الاسّلام نقل شده:مؤمن مى‏ باید خالى از پنج چیز نباشد:مسواک،شانه،سجّاده‏اى که بر روى‏ آن نماز بجا آورد،و تسبیحى که در آن سى‏وچهاردانه باشد،و انگشتر عقیق.و ظاهر آن است که تسبیح خام و پخته هر دو خوب‏ است،و خام بهتر است.

از حضرت صادق علیه السّلام نقل شده:هرکه با تسبیح تربت قبر امام حسین علیه السّلام یک تسبیح بگوید،حق‏ تعالى براى او چهارصد حسنه بنویسد،و چهارصد گناه از او محو کند،و چهارصد حاجت او را برآورد،و چهارصد درجه براى او بالا برد.

و نیز روایت شده:مستحب است رشته تسبیح کبود باشد به رنگ آسمان،و از بعضى روایات استفاده مى‏شود،که اگر زنان‏ عدد ذکر را به انگشتان خود بشمارند افضل است،ولى احادیث فضیلت تربت به طور مطلق اکثر و اقوى است.

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031