مهر
9
1395

۲۸ ذی الحجه :عزیب الهجانات

عزیب الهجانات نام یکی از منزلگاه ها نزدیک کوفه، که سیدالشهداء از آن گذشت و چون آب داشته، عذیب گفته می شد. معنای آن آب خوشگوار است. موقعیت آن میان قادسیه و فعیثه از منازل راه کوفه است که تعلق به بنی تمیم دارد. آب و برکه و چاه و خانه ها و قصر و مسجدی داشته و پاسگاهی هم در آنجا بوده که محل نگهبانی برای ایرانیان بوده است.

حسین بن علی علیه السلام در این منزل، با چهار نفر که از کوفه می آمدند برخورد کرد. نافع بن هلال نیز همراه جمع بود. پس از گفتگوهایی که بین امام و آنان انجام گرفت، آنان به حسین علیه السلام پیوستند و به فداکاری در رکابش پرداختند. حرّ نیز همراه کاروان حسینی حرکت می کرد. در همین جا بود که نامه ابن زیاد به حرّ رسید که فرمان به سختگیری داده بود و حرّ نیز مانع حرکت امام شد

مهر
7
1395

۲۶ ذی الحجه منزل شراف

شراف به معنای بلندی است. نام منزلی از منزلگاه های میان مکه تا کوفه که امام حسین علیه السلام آنجا هم فرود آمد. منطقه ای پرآب و درخت که تا واقصه (یکی دیگر از منزلگاه ها) ۵/۷ کیلومتر فاصله دارد. حرّ در اینجا راه را بر حسین علیه السلام بست. امام و همراهان شب را آنجا ماندند. سحرگاهان حضرت به جوانان کاروان دستور داد تا می توانند آب بسیاری ذخیره بردارند. همه مشک ها و ظرف ها را پر از آب کردند. پس از حرکت از آنجا بود که با سپاه حرّ برخورد کردند که همه تشنه بودند. حضرت فرمود تا سپاه حر، حتی اسب های آنان را آب های ذخیره سیراب کنند. شراف، نام مردی بوده که در این محل چشمه و چاه های پرآبی احداث کرده بود.

دی
29
1387

تأتر حر بن یزید ریاحی

بخش نمایش گروه فرهنگی هیئت ابراهیم در تاریخ ۱۶/۱۲/۸۶ تأتر حر بن یزید ریاحی را به روی صحنه برد. این تأتر فرازی از واقعه کربلاست. از آن جاییکه حر راه را بر امام حسین (ع) و یارانش می‌بندد و سپس توبه کرده و در آخر از امام رخصت گرفته و در راه حق و برای امامش شهید می‌شود.

نویسنده و کارگردان : سید احمدرضا لواسانی

بازیگردان : سید امیرحسین لواسانی

صداگذاری و افکت : علی معتمدکیا

بازیگران : سید توحید لواسانی ، امیرحسین صفری‌پارسا ، سید مهدی لواسانی ، محمد‌مهدی قارونی ، علی دلالزاده ، محمدحسین قارونی ، محمدحسین کاتوزیان

hor01

بازیگران تأتر حر

hor02

امیرحسین لواسانی (بازیگردان)

hor03

سید احمدرضا لواسانی (کارگردان و علی معتمدکیا (جلوه‌های ویژه)

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031