اردیبهشت
28
1392

حسد

۱- امام باقرعلیه‌السلام  فرمود: مرد هر گونه سخن شتاب‏زدگى (هنگام خشم) از خود نشان می‌‏دهد و جبران می‌شود (و کافر می‌شود خ ل)، و به راستى حسد است که ایمان را می‌خورد چنانچه آتش هیزم را می‌خورد.

۲- از امام صادق علیه‌السلام فرمود: به راستى حسد ایمان را می ‏خورد چنانچه آتش هیزم را می‌خورد.

 ۳- از داود رقّى، گوید: شنیدم امام صادق علیه‌السلام  می‌فرمود:  از خدا بترسید و بهم‌دیگر حسد نبرید، راستى عیسى بن مریم را شریعت بر پایه گردش در جهان بود، در یکى از گردشهاى خود بیرون شد و مرد کوتاه قدى از یارانش به همراهش بود و بسیار ملازم خدمت آن حضرت بود، و چون عیسى به دریا رسید از روى یقین درست، نام خدا برد و روى آب به راه افتاد، و چون آن مرد کوتاه به عیسى نگاه کرد که به روى آب راه رفت، او هم با یقین کامل نام خدا برد و بر روى آب به راه افتاد تا به عیسى علیه‌السلام  رسید و خود بینى، او را فرا گرفت و با خود گفت: این عیسى روح اللَّه است که به روى آب راه می‌رود و من هم به روى آب راه می‌روم، او را بر من چه برترى است؟

فرمود: به محض این اندیشه به زیر آب رفت و عیسى را بفریادِ خود طلبید و آن حضرت او را از زیر آب بیرون آورد. سپس به او فرمود: اى قدّ کوتوله! چه گفتى که زیر آب رفتى؟ در پاسخ گفت که: گفتم این روح اللَّه است که روى آب راه می‌‏رود و من هم روى آب راه می‌‏روم و عجب مرا گرفت، عیسىعلیه‌السلام  به او گفت: خود را به جایى واداشتى جز آنجا که خدایت واداشته در آن، و خدا بر این گفته تو از تو بدش آمد، از آنچه گفتى به درگاه خدا عز و جل توبه کن. فرمود: آن مرد توبه کرد و به مقامى که خدا به او داده بازگشت، از خدا بترسید و به یک دیگر حسد نبرید.

۴- از امام صادق علیه‌السلام  که رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌و‌اله  فرمود: چه بسیار نزدیک است که فقر، کفر باشد و چه بسیار نزدیک است که حسد بر قَدَر چیره شود.

 ۵- امام صادق علیه‌السلام  فرمود: آفتِ دین حسد است و خود بینى و بالیدن.

۶- رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌و‌اله فرمود: خدا عز و جل به موسى بن عمران علیه‌السلام  فرمود: اى پسر عمران! مبادا به مردم حسد برى در باره آنچه من به آنها داده ام از فضل خودم، چشمانت را به دنبال آن دراز مکن و دل خود را به دنبال آن روانه مکن، زیرا آنکه حسد برد، نعمت مرا بد داشته و از آن قسمتى که من میان بنده‏‌هایم کردم جلو گرفته و هر که چنین باشد، من از او نیستم و او هم از من نیست.

۷- از امام صادق علیه‌السلام  که فرمود: راستى مؤمن رشک می‌‏برد و حسادت ندارد، و منافق حسد می‌ورزد و رشک ندارد.

أصول الکافی / ترجمه کمره‏اى، ج‏۵، ص: ۲۰۹

أصول الکافی / ترجمه کمره‏اى، ج‏۵، ص: ۲۱۱

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031