مهر
8
1391

استغفار چیست؟

مردی در حضور امیر مؤمنان امام علی(ع) گفت:« استغفرالله» امام علی(ع) به او فرمودند:« مادرت به عزایت بنشیند.آیا تو می‌دانی استغفار چیست؟ استغفار درجه و مرتبه والایان و علیین است و شش شرط دارد:

اول اینکه از گذشته‌ات پشیمان شوی.

دوم تصمیم بگیری که هرگز گناه نکنی.

سوم اگر حقی از مردم بر گردن توست آن را ادا کنی تا خدا را در حالتی پاک و پاکیزه و بی‌هیچ گناه ملاقات کنی.

چهارم تمام واجباتی را که تباه ساخته‌ای ادا کنی.

پنجم با حزن و اندوه گوشت‌های حرامی را که بر بدنت روییده آب کنی تا پوست به استخوانت بچسبد و از بین آنها گوشت نویی بروید.

ششم همان‌گونه که طعم شیرینی معصیت و گناه را به بدن خود چشاندی، طعم اطاعت و فرمانبرداری از خدا را به او بچشانی، آنگاه که تمامی این کارها را انجام دادی، بگو:«استغفرالله».

منبع: کتاب المراقبات میرزا جواد آقا ملکی تبریزی
شهریور
12
1391

قبولی توبه

قالَ رَسولُ اللهِ (ص):« مَنْ‌ تَابَ قَبلَ مَوتِهِ بِسَنَهٍ قَبِلَ اللهُ تَوبَتهُ ثُمَّ قَالَ: إِنَّ السَّنَهَ لَکَثیرٌ، مَن تابَ قَبلَ مَوتِهِ بَشَهرٍ قَبِلَ اللهُ تَوبَتَهُ ثُمَّ قالَ: إِنَّ الشَّهرَ لَکَثیرٌ مَن تابَ قَبلَ مَوتِهِ بِجُمُعَهٍ قَبِلَ اللهُ تَوبَتَهُ ثُمَّ قالَ: إِنَّ الْجُمُعَهَ لَکَثیرٌ مَن تابَ قَبلَ مَوتِهِ بِیَومٍ قَبِلَ اللهُ تَوبَتَهُ ثُمَّ قالَ: إِنَّ یَوماً لَکَثیرٌ مَن تابَ قَبلَ أَنْ‌ یُعایِنَ مَلَکَ المَوتِ قَبِلَ اللهُ‌ تَوبَتَهُ»

رسول خدا(ص) فرمود:« کسی که یک سال قبل از مرگ خود توبه کند، خداوند توبه او را قبول می‌کند. بعد فرمود: یک سال زیاد است، پس کسی که یک ماه قبل از مردن توبه کند خداوند توبه او را قبول می‌کند. بعد فرمود: یک ماه زیاد است پس کسی که یک هفته قبل از مردن توبه کند توبه او مورد قبول واقع می‌شود، بعد فرمود: یک هفته نیز زیاد است، پس اگر یک روز قبل از مردن توبه کند، توبه‌اش قبول درگاه حق قرار خواهد گرفت. بعد فرمود: یک روز هم زیاد است، پس کسی که قبل از دیدن ملک الموت (اشاره به این است که آثار مرگ آشکار و یقینی شود) توبه کند، خداوند توبه او را قبول می‌کند.»

جامع السعادات نراقی ج۳ ص ۶۷

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031