بهمن
10
1395

عاقبت خلوت کردن در دل شب با خدا

 

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:

چون بنده ای در نیمه شب با مولایش خلوت کند و به مناجات بپردازد خداوند نوری در دلش قرار دهد و به فرشتگانش گوید:

بنده ام را ببینید که در نیمه شب تاریک با من خلوت کرده است در حالی که انسانهای تنبل سرگرم کارهای بیهوده اند و غافلان در خوابند، شما شاهد باشید که من او را آمرزیده ام .

در حالات مرحوم شیخ جعفر کبیر کاشف الغطاء آمده است :

در یکی از شبها که برای (تهجّد) برخاست ، فرزند جوانش را از خواب بیدار کرده و فرمود: برخیز به حرم مطهّر مشرّف شده و در آنجا نماز بخوانیم.

آقا زاده ، بناچار از جا برخاست و وضو ساخت و با هم راه افتادند. کنار درِ صحنِ مطهّر که رسیدند، آن جا مرد فقیری را دیدند که نشسته و دست نیاز به طرف مردم دراز کرده است.

آن عالم بزرگوار ایستاد و به فرزندش فرمود:
این شخص در این وقتِ شب برای چه این جا نشسته است ؟
گفت : برای تکّدی از مردم .

فرمود: آیا چه مقدار ممکن است از رهگذران، عاید او گردد؟
گفت : احتمالاً یک تومان (به پول آن زمان ).

مرحوم کاشف الغطاء فرمود: فرزندم ! درست فکر کن و ببین این آدم برای مبلغ بسیار اندک و کم ارزش دنیا (آن هم محتمل)، در این وقت شب از خواب و آسایش خود دست برداشت و آمد در این گوشه نشست و دست تذلّل به سوی مردم دراز کرد!

آیا تو، به اندازه این شخص ، به وعده های خدا درباره شب خیزان و متهجّدان اعتماد نداری که فرموده است:
هیچ کس نمی داند چه پاداشهای مهمّی که مایه روشنی چشمهاست برای آنها نهفته شده …

گفته اند آن فرزند جوان از شنیدن این گفتار پدرِ زنده دل خود چنان تکان خورد و تنبّه یافت که تا آخر عمر از شرف وسعادت بیداری آخر شب برخوردار بود و نماز شبش ترک نشد

شب مردان خدا،ص۴۴،۴۵

خرداد
29
1392

نمازهای نافله

 نافله به کار مستحبی، کار نیکو، که بر انسان واجب نیست. اطلاق می شود. هم چنین به معنی نوه، غنیمت و عطاء نیز آمده است و در اصطلاح فقهاء: به نمازهای مستحبی در شرع مقدس اسلام نافله می گویند. بیشترین استعمال نافله در نمازهای مستحبّی است.
معنای اصطلاحی نافله اخصّ است و فقط شامل نماز مستحبّی می شود. ولی معنای لغوی اعّم است. هم شامل نماز مستحبّی و هم شامل غنیمت و عطاء می شود.  بین معنای لغوی و اصطلاحی عموم و خصوص من وجه است.

اهمیّت نافله

در دین اسلام تأکید فراوانی بر انجام نمازهای مستحبّی شده و ثوابهای فراوان برای آن منظور گردیده است. و در میان نمازهای مستحبّی نماز شب از فضیلت بیشتری برخوردار است. و در روایات رسیده از معصومین (ع) که نماز شب به خاطر عظمت شأن آن خداوند ثوابش را آشکار نکرده است.
روایات در مورد اهمیّت نافله فراوان از معصومین (ع) است که برای تبرّک چند نمونه ذکر می‌شود.
محمّد بن علی بن محبوب عن ابی عبدالله (ع):« إِیّاکم والکسل. إِنَّ رَبّکُم رحیمٌ یشکُر القلیل. إِنَّ الرَجُل لیصّلی رکعتین تطوّعاً یرید بِهما وجهُ اللهِ فیدخِله اللهُ بِهما الجَنّه»
امام صادق (ع) می‌فرمایند: بر شما باد دوری از تنبلی و کسلی! همانا پروردگار شما مهربان است. که چیز کم را سپاس و شکر می‌گوید. همانا مردی برای رضا و خشنودی خدا دو رکعت نماز مستحبّی بجا آورد خداوند به خاطر خواندن این دو رکعت مستحبّی او را داخل بهشت می‌کند.

مشروعیت نافله
ادله متعدّدی بر مشروعیّت آن دلالت دارد. روایات موجود در مورد نمازهای نافله که در کتب حدیثی فراوان است که به چند نمونه از آن اشاره می‌شود.
۱)بالاسناد عن فضیل بن یسار عن ابی عبدالله (ع) قال:
«الفریضهُ والنافلهُ احدی و خمسون رکعهً. منها رکعتان بعد العتدیهِ جالساً تعدّان برکعهٍ وهو قائمٌ الفریضهُ منها سبع عشره رکعهً والنافلهُ اربعُ و ثلاثون رکعهً»
«نمازهای واجب و نافله پنجاه و یک رکعت هستند. از نافله دو رکعت بعد از عشاء نشسته خوانده می‌شود و ایستاده بخواند یک رکعت محسوب می‌شود نمازهای واجب هفده رکعت می‌باشد. و نمازهای نافله سی و چهار رکعت می‌باشند».

۲)خود پیامبر (ص) و معصومین (ع) که در تاریخ نقل شده است.  نمازهای مستحبّی فراوان می‌خواندند و قول و فعل آنان برای ما حجّت است و این نافله خواندن آنان دلیل بر مشروعیّت نافله است.
محمد بن حسن از امام صادق (ع) نقل کرده‌اند. که امام فرمودند:
«حضرت علی (ع) در آخر عمرش در هر روز و شب هزار رکعت نماز می‌خواندند»

در روایات وارد گشته که نمازهای نافله مانند سدی هستند که از نمازهای واجب محافظت می کنند یا موجب جبران نقائص نماز می گردند.
امام سجاد(ع) فرمودند: «حق تعالی تدارک خواهد فرمود نقصان نمازهایتان را به نمازهای نافله» (منتهی الامال، تاریخ امام سجاد(ع«
البته برخی از نمازهای مستحبی اثرات مخصوص به خودی نیز دارند مانند نماز شب که خواص متعددی در روایات برای آن بیان شده مانند تقویت ایمان و انس به خداوند، زیادی روزی، زیبایی چهره و… .
یا نماز جعفر طیار که برای برآورده شدن حاجت یا رفع مشکل خوانده می شود یا نماز شکر که موجب ازدیاد نعمت می گردد و طریقه بهره برداری کامل از نوافل همان شیوه ای است که خود معصومین(ع) به نسبت به انجام نوافل دستور داده اند، یعنی به هیچ وجه کمترین تغییری در آن ایجاد نکنیم.
تمام نمازهاى یومیه براى خود نماز نافلهاى دارند که به صورت دو رکعتى همانند نماز صبح خوانده مىشود .

 

 

نماز های نافله روزانه
نافله صبح: دو رکعت قبل از نماز صبح.
نافله ظهر : ۴ تا دو رکعتى قبل از نماز ظهر.
نافله عصر: ۴ تا دو رکعتى قبل از نماز عصر.
نافله مغرب: ۲ تا دو رکعتى بعد از نماز مغرب.
نافله عشا: یک دو رکعتى به صورت نشسته.

نافله شب : هشت رکعت است و وقت آن بعد از نیمه شب شرعی تا اذان صبح است .

 

طریقه خواندن نافله
نمازهای نافله مثل نماز صبح به صورت دو رکعتی خوانده می‌شوند همراه با تشهد و سلام . و می‌توان آن را هم نشسته و هم ایستاده خواند. ولی بهتر است نماز گزار دو رکعت نافله نشسته را یک رکعت حساب کند. مثلاً کسی که می‌خواهد نافله ظهر را که هشت رکعت است نشسته بخواند شانزده رکعت بخواند.

مهر
9
1391

مواردی که رزق و روزی را زیاد می‌کند

امام صادق(ع) فرمود: صِلّهُ الأرْحامِ تُحَسّنُ الْخُلْقَ وَ تَسْمَحُ الکَفّ وَ‌ تَطِیبُ النَّفْسَ وَ‌ تَزِیدُ فِی الرِّزقِ وَ تُنْسِی فِی الأجَل.

در حدیث دیگر فرمود:

إِن صِلَّه الرَّحِمِ تُزَکّی الأعْمَالَ وَ تُنْمِی الأَمْوالَ وَ تُیَّسِّرُ الحِسابَ وَ تَدْفَعُ البَلویٰ وَ تَزیدُ فِی الرِّزْقِ.

حضرت علی(ع) طی حدیثی به اصحاب خود فرمود: آیا آگاه نکنم شما را به چیزهایی که روزی را زیاد می‌کند؟

گفتند: بلی یا امیرالمؤمنین! حضرت یکی یکی شمرد اولی را فرمود: ۱. صله رحم بعد ادامه فرمودند:

۲. انسان بین نمازها جمع کند روزیش زیاد می‌شود (مثل جمع بین نماز مغرب و عشا، ظهر و عصر)

۳. اگر انسان صبح و عصر بدنبال کار و تلاش برود روزیش زیاد می‌شود.

۴. خوشرفتاری با برادران دینی به خاطر خدا روزی زیاد می‌شود.

۵. گفتن ذکر أَسْتَغْفِرُ اللهَ رَبّی وَ‌ أتُوبُ إِلَیهِ روزی را زیاد می‌کند.

۶. همیشه انسان حرف راست بزند، روزیش زیاد می‌شود.

۷. امانتداری روزی را زیاد می‌کند.

۸. هنگام اذان مؤذن را اجابت کند و به دنبال نماز برود، روزیش زیاد می‌شود.

۹. در بیت الخلاء حرف نزند، روزیش زیاد می‌شود.

۱۰. در وقت معامله یا… حرص نزدن روزیش زیاد می‌شود.

۱۱. تشکر و سپاسگزاری منعم(نعمت دهنده) روزی را زیاد می‌کند.

۱۲. از قسم دروغ پرهیز کند، روزیش زیاد می‌شود.

۱۳. قبل از غذا خوردن وضو بگیرد، روزیش زیاد می‌شود.

۱۴. خوردن تکه غذاهایی که دور سفره ریخته شده، روزی را زیاد می‌کند.

۱۵. صبح زود به دنبال روزی برود، روزیش زیاد می‌شود.

۱۶. امام باقر(ع) فرمود: دادن زکات روزی را زیاد می‌کند.

۱۷. امام رضا(ع) فرمود: نماز شب روزی را زیاد می‌کند.

۱۸. دادن صدقه روزی را زیاد می‌کند.

۱۹. امام صادق(ع) فرمود: (اگر قبل از غذا یادش رفت، وضو بگیرد) بعد از غذا وضو بگیرد روزی او زیاد می‌شود.

۲۰. پیامبر اکرم (ص) فرمود: حسن خلق روزی را زیاد می‌کند.

۲۱. همسایه خوب بودن روزی را زیاد می‌کند.

۲۲. اذیت و آزار نکردن روزی را زیاد می‌کند.

۲۳. امام صادق(ع) فرمود: شستن ظروف روزی را زیاد می‌کند.

۲۴. جارو کردن منزل روزی را زیاد می‌کند.

۲۵. علی(ع) فرمود: گرفتن ناخن روزی را زیاد می‌کند.

۲۶. ناخن گرفتن در روز جمعه مال و عمر را زیاد می‌کند.

۲۷. پیامبر اکرم(ص) فرمود: سحرخیزی بدن را از بیماری دور می‌کند، محبت دیگران را زیاد می‌کند و روزی را زیاد می‌کند.

۲۸. با لباس و بدن پاک و تمیز در بستر خواب برود روزی را زیاد می‌کند.

منابع:
۱. کافی ج۲ ص ۱۵۱
۲. وسایل الشیعه ج۱۵ ص۳۴۷
۳. بحار ج۸۴ ص۱۶۳
۴. کلید‌های وسعت رزق و روزی، میراشرفی

اسفند
12
1389

کیفیت نماز شب

نماز
شب یازده‌ رکعت است: چهار تا دو رکعت (مثل نماز صبح) به نیت نماز شب و یک نماز دو رکعت به نیت نماز شَفْعْ و یک نماز یک رکعتی به نیت نماز وَتْر

نیت: دو رکعت نماز شب می‌خوانم قُربه اِلی الله

در رکعت اول: یک بار سوره حمد + یک بار سوره قول هو الله احد + رکوع + سجده

در رکعت دوم: یک بار سوره حمد + یک بار سوره قول هو الله احد + قنوت + رکوع + سجده + تشهد + سلام.

(نماز شبی که در قست بالا آمده است را چهار بار تکرار کنید که جمعاً هشت رکعت نماز شب می‌شود).

نیت: دو رکعت نماز شَفْعْ می‌خوانم قُربه اِلی الله

در رکعت اول: یک بار سوره حمد + یک بار سوره قول هو‌ الله احد + یک بار سوره قول اعوذ برب الناس + رکوع + سجده.

در رکعت دوم: یک بار سوره حمد + یک بار سوره قول‌ هو الله احد + یک بار سوره قول اعوذ برب الفلق + قنوت + رکوع + سجده + تشهد + سلام.

نیت: یک رکعت نماز وَتْر می‌خوانم قُربه اِلی الله

در رکعت اول: یک بار سوره حمد + سه بار سوره قول هو الله احد + یک بار سوره قول اعوذ برب الفلق + یک بار سوره قول اعوذ به رب الناس

در قنوت: خواندن کامل قنوت + در حالیکه دستهایتان در حالت قنوت است، (با انگشتان دست راست یا با تسبیح)

چهل بار بگویید ( اَللّهُمَّ اِغْفِر لِلْمومِنینَ وَ اَلْمومِناتْ وَ اَلْمُسلِمینَ وَ اَلْمُسلِماتْ ) «خدایا ببخش جمیع مؤمنین مرد و مؤمنین زن را».

و بعد از آن هفتاد بار بگویید ( اَسْتَغْفِرُ اللهَ رَبی وَ اَتُوبُ اِلَیه) «آمرزش می‌طلبم از خدایی که پروردگارم است و بسویش باز می‌گردم».

سپس هفتاد بار بگویید (هذا مَقامُ الْعائِذِ بِکَ مِنَ اَلْنار) «این است مقام کسی که از آتش قیامت به تو پناه می‌برد».

سپس سیصد مرتبه بگویید ( اَلْعَفو ) «ببخش».

و سپس یک بار بگویید (رَبّ اغْفِرْلى وَ ارْحَمْنى وَ تُبْ عَلىَّ اِنَّکَ اَنْتَ التّوابُ اَلْغَفُورُ الرّحیم
) «پروردگارا ببخش مرا و رحم کن به من و توبه مرا بپذیر به راستی که تو،
توبه پذیرنده، بخشنده و مهربانی».

+ رکوع + سجد + تشهد + سلام

بعد از پایان نماز ذکر تسبیحات فاطمه زهرا (س)

(تسبیحات حضرت زهرا (سلام الله علیها): (۳۴ مرتبه الله اکبر، ۳۳ مرتبه الحمد لله و ۳۳ مرتبه سبحان الله) در حدیثی آمده: خواندن تسبیحات فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از هزار رکعت نماز مستحب، نزد خداوند بهتر است).


التماس دعا

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031