اردیبهشت
13
1393

گرداندن تسبیح

در زمان اسارت اهل بیت علیهم السلام یزید دید در دست امام سجاد علیه السلام تسبیحی است که حضرت آن را می‌چرخاند، لذا به امام علیه السلام اعتراض کرد که چرا کار بیهوده انجام می‌دهی؟

امام سجاد علیه السلام فرمود: از پدرم شنیدم که جدم صل الله علیه و آله «کانَ إذا أصبَحَ وَ أمْسی یَقُولُ: أللهُمَّ أنَّی أَصْبَحتُ وَ أَمسَیْتُ أُسَبِّحُکَ وَ أُمَجِّدُکَ وَ أَحْمَدُکَ وَ أُهَلِّلُکَ وَ أُکَبِّرُکَ بِعَدَدِ ما أُدِیرُ بِهِ سَبْحَتی»(۱)

رسول خدا صل الله علیه و آله هر صبح و شام می‌فرمود: خداوندا صبح و شام کردم در حالی که تسبیح و تمجید و ستایش و تهلیل و تکبیر تو را می‌گویم به تعداد کرداندن تسبیحم.

و سپس تسبیح خود را می‌گرداند. هر کس این کار را انجام دهد برای او اجر تسبیح نوشته می‌شود و نیز برای او مایه فرج و گشایش است.

۱- بحارالانوار ج۴۵ ص ۲۰۰

در محضر آیت الله بهجت نکته ۶۱۱

اردیبهشت
12
1393

اگر می‌دانستی کافر بودی!

مرحوم سید بحرالعلوم به آقا سید جواد جبل عاملی رحمه الله صاحب مفتاح الکرامه فرمود: در همسایگی شما اهل علمی زندگی می‌کند که اهل جبل عامل و هم شهری شما است، ولی مدتی است که در خانه‌اش غذا پیدا نمی‌شود.

سید رحمه الله گفت: بله ولی من اطلاع نداشتم که ایشان در مضیقه است. سید بحرالعلوم رحمه الله گفت: اگر مطلع بودی و رسیدگی نمی‌کردی کافر بودی،ناراحتی من از این است که چرا از حال همسایه‌ات بی‌خبری! ولی اکنون سفارش می‌دهم یک سینی طعام از اندرون خانه می‌آورند و کیسه‌ای هم کنار آن می‌گذارم و به دست خادم می‌دهم، شما آن همسایه را به بیرونی خود دعوت کنید و با ایشان شام بخورید. سید رحمه الله همین کار را کرد گفت: با هم نشستیم و غذا را صرف کردیم. سید بحرالعلوم رحمه الله شصت اشرفی در کیسه گذاشته بود آن را هم به آن آقا رساندم.

حاجی نوری قدس سره می‌گوید: آن شیخ را در زمان پیری اش دیدم که می‌گفت تا آن زمان غذایی به خوبی و خوشمزگی آن ندیده و نچشیده بودم!

در محضر ایت الله العظمی بهجت نکته ۶۰۲

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031