بهمن
1
1396

به جای خداوند تصمیم نگیریم

جندب غفاری از حضرت رسول صلی الله علیه و آله نقل کرده که حضرت فرمود

مردی گفت: خداوند فلان شخص را به خاطر گناهانش هیچگاه نمی بخشد.
خداوند به من وحی فرمود: که بگو چه کسی از جانب من می گوید من فلان شخص را نمی بخشم؟

من او را بواسطه سخن این شخص که گفت او را نمی بخشم، بخشیدم و همه گناهان گذشته اش را از نامه اعمالش محو کردم…

نبخشیدن از خصلت های خداوندی نیست که نام خود را غفّار نهاده است!
وقتی درک کردیم که ذات حق تعالی چقدر بر بنده های خود محبت دارد، آنوقت است که سیطره حب خداوند بر تمام خصلت هایش را درک خواهیم کرد  حتی بر غضبش

منبع
احادیث قدسی، ص ۳۱۶ ح ۳۱۵

آذر
12
1396

حدیث روز

قرآن کریم :

اُدْعونى اَسْتَجِبْ لَکُمْ؛

بخوانید مرا، تا پاسخ دهم شما را.
 
سوره غافر، آیه ۶۰
فروردین
17
1392

برتری حرمت مؤمن بر حرمت کعبه

 

خداوند کعبه را محترم شمرده است، و افراد ناپاک حق ندارند بدون غسل و طهارت وارد حرم شوند. کعبه برای همه محل امن و امان است و انسان ولو اینکه قاتل باشد کسی حق تعرض به او را ندارد، اما برای این که افراد از قانون احترام حرم سو استفاده نکنند میتوان بر آب و غذای آنان سخت گرفت تا محبور شوند از حرم خارج گردند و در نتیجه پس از خارج شدن آنان را دستگیر و مجازات نمود.

با توجه به همه سفارشات مذکور در مورد کعبه – که قبله گاه مسلمانان به شمار می‌آید و از احترام خاصی برخوردار است- پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) فرموده: «حرمت مؤمن از حرمت کعبه بالاتر و بیشتر است.»

جابر بن عبدالله انصاری از پیامبر اسلام (ص) نقل می‌کند:

«رسول خدا(ص) به کعبه نظر افکند و فرمود: آفرین بر تو باد ای خانه‌ای که چقدر از عظمت و بزرگی برخورداری و احترام تو چقدر زیاد است! سوگند به خدا! احترام مؤمن نزد خدا از تو بیشتر است؛ زیرا حرمت تو فقط از یک جهت است (که خونریزی در تو حرام است)؛ ولی مؤمن از سه جهت احترام دارد:۱- خون او محترم است. ۲- مال او حرمت دارد. ۳- بدگمانی نسبت به او حرام است.»

در حدیث قدسی ، امام صادق(ع) از قول پروردگار جهانیان نقل چنین می‌کند:« خداوند عزوجل فرمود: کسی که بنده مؤمن مرا خوار شمارد، باید بداند که خداوند با او در جنگ و ستیز است و کسی که بنده مؤمن مرا تعظیم و تکریم کند، بی‌شک از غضب من در امان است.»

 منابع:

  1. بحارالانوار ج۷۲ ص ۱۴۷
  2. عقاب الاعمال صدوق ص ۲۸۴
  3. چهل حدیث شرح نراقی
تیر
31
1391

ثمره روزه در حدیث معراج

در حدیث معراج آمده است که خداوند متعال به پیامبر(ص) فرمود:« ای احمد! آیا می‌دانی که ثمره روزه چیست؟

پیامبر خدا(ص) عرض کرد:«خیر»

خداوند متعال فرمود:« ثمره روزه، کم خوردن و کم گفتن است. ثمره سکوت، حکمت. و ثمره حکمت معرفت، و ثمره معرفت یقین می‌باشد. و هنگامی که بنده‌ای به یقین برسد دیگر ترس سپری کردن روزگار را ندارد و برای او فرقی نمی‌کند که روزگار بر او سخت بگذرد یا آسان و این مقام، مقام صاحبان رضا است. و هر کس رضا به رضای من باشد و مطابق خشنودی من عمل کند سه خصلت به او می‌دهم: شکری که آلوده به نادانی نباشد، ذکری که فراموشی در آن راه نداشته باشد، و دوستی و محبتی که دوستی مرا به دوستی آفرید‌گانم ترجیح می‌دهد. هنگامی که بنده‌ای مرا دوست داشته باشد، من هم او را دوست می‌دارم و دوستی او را در دل بند‌گانم نیز می‌اندازم و چشم دل او را به بزرگی و عظمتم باز می‌کنم و علم آفرید‌گانم را برای او آشکار ساخته و در تاریکی‌های شب و روشنای روز با او به راز و نیاز و مناجات می‌پردازم  تا بدان‌جا که دیگر با مردم سخن نگوید و با آنان نشست و برخاست نکند و سخن خود و فرشتگانم را به سمع او می‌رسانم و راز خودم که آن را از همه مخفی کرده‌ام، بر او نمایان می‌سازم»

خداوند در ادامه فرمود:« من عقل و خرد چنین بنده‌ای را در دریای معرفت و شناخت خود غوطه‌ور می‌سازم و میزان درک و فهم او را بالا می‌برم و مرگ و سختی‌ها و ترس آن را بر او آسان می‌کنم تا اینکه وارد بهشت شود، و هنگامی که عزرائیل پیش او بیاید، به او بگوید: آفرین بر تو خوشا به حالت! خوشا به حالت! زیرا که خداوند مشتاق توست»

سپس خداوند فرمود:« من به بنده‌ام می‌گویم این بهشت من است در آن آرام بگیر و در مجاورت و همسایگی من سکنی گزین»

روح این شخص عرض می‌کند:« خداوندا! ای معبود من! تو خودت را به من شناساندی و من به وسیله این شناخت، از تمامی خلق تو بی‌نیاز شدم، قسم به عزت و جلالت که اگر رضای تو در این باشد که مرا قطعه قطعه کنند و به بدترین و فجیع‌ترین شکل، هفتاد بار مرا بکشند، باز رضا و خشنودی تو برای من دوست‌داشتنی تر است.»

تا بدان‌جا که خداوند عزوجل فرمود:« سوگند به عزت و جلالم من بین خودم و تو، در هیچ‌ زمانی مانع قرار نمی‌دهم تا هر وقت که بخواهی، بتوانی پیش من بیایی، و من این‌گونه با دوستانم رفتار می‌کنم…»

خرداد
9
1391

ریسمان وصال

حدیث قدسى :

جَعَلتُ هذَا الشَّهرَ (رَجَبَ) حَبلاً بَینی و بَینَ عِبادی فَمَنِ اعتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إلَی‏؛

ماه رجب را ریسمانى میان خود و بندگانم قرار داده‏‌ام؛ هر کس به آن چنگ زند، به وصال من رسد.

 

با خواندن دعاهای وارده در ماه رجب که در مفاتیح الجنان آمده است و با اذکار زیر به این ریسمان چنگ زده و به وصال الهی برسید.

از حضرت رسول(ص) نقل است که رجب ماه استغفار امت من است پس بسیار بگویید اَسْتَغْفِرُالله وَ أَسْئَلُهُ التَّوبَهَ

برای روزه ماه رجب فضیلت بسیار وارد شده است و روایت شده که اگر شخص قادر بر آن نباشد هر روز صد مرتبه این تسبیحات را بخواند تا ثواب روزه آن را دریابد: سُبحَانَ الْإِلٰهِ الْجَلیل سُبحانَ مَنْ لا یَنْبَغِی التَّسْبیحُ اِلّا لَه سُبحانَ الأَعَزِّ الاکْرَم سُبحانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ هُوَ لَهُ اَهْلٌ

از حضرت رسول(ص) نقل است هر کس در ماه رجب صد مرتبه بگوید اَسْتَغْفِرُاللهَ الّذی لا اِلٰهَ اِلّا هُوَ وَحْدَهُ لا شَریکَ لَه وَ اَتُوبُ اِلَیه و آن را به صدقه ختم کند خداوند او را مورد رحمت و مغفرت قرار می‌دهد و اگر چهارصد مرتبه بگوید اجر صد شهید دارد.

و همچنین هزار مرتبه لا الٰهَ اِلَّا الله ثواب صدر هزار حسنه و صد شهر در بهشت دارد

هفتاد مرتبه در وقت صبح و هفتاد مرتبه در وقت پسین بگوید اَسْتَغْفِرُالله وَ أَسْئَلُهُ التَّوبَهَ و چون تمام شد دست‌ها را بلند کرده بگوید اللّهُمّ اغْفِرْلی وَ تُبْ عَلَیّ اگر در ماه رجب بمیرد آتش جهنم او را مس نکند.

در جمیع این ماه هزار مرتبه بگوید اَسْتَغْفِرُالله ذَالجَلالِ وَ الإکْرامِ مِن جَمیعِ الذُّنُوب وَ الٰاثٰامِ

در جمعه ماه رجب صد مرتبه سوره توحید «قُل هُو الله احد»

ادعیه و اعمال و نمازهای ماه رجب محدود به موارد ذکر شده نیست جهت دستیابی به شرح ثواب این اذکار و اعمال و نماز‌های وارده برای این ماه به مفاتیح الجنان مراجعه کنید.

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031