شهریور
3
1396

اعتقادات ۲۷

و اما دستهٔ آخر. اینها افرادی هستند که نه تنها اهل حق و اَعمال و اعتقادات صحیحی نبودند، بلکه بخاطر اعتقادات باطل و پیروی کامل از شیطان و هوای نفس اماره به سوء، با تمام قوا در برابر خداوند و اهل حق هم می ایستادند و با اونها مخاصمه و دشمنی می کردند. یعنی معاند با اهل حق بودند و در عمل راه خدا رو سد می کردند. چنین افرادی در پیشگاه خدا، از بدترینِ مخلوقات محسوب میشند.

إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا وَصَدُّوا عَن سَبِیلِ اللَّهِ قَدْ ضَلُّوا ضَلَالًا بَعِیدًا (النساء، ۱۶۷). ﻣﺴﻠﻤﺎ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﻛﺎﻓﺮ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ [ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ] ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﺯﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ، ﻳﻘﻴﻨﺎ ﺑﻪ ﮔﻤﺮﺍﻫﻰ ﺩﻭﺭ ﻭ ﺩﺭﺍﺯﻯ ﺩﭼﺎﺭ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ.

اینها درست نقطهٔ مقابلِ دسته اول هستند. با خصمانه رفتار کردنِ توی دنیا، دیگه جایی برای بخشش موقع حساب و کتاب در قیامت برای خودشون باقی نگذاشتند. یعنی توی همین دنیا تکلیف خودشونو مشخص کردند که از رانده شده های درگاه رحمت خدا هستند. لذا از همین جا برات جهنم براشون صادر شده و چون هنوز قیامت برپا نشده تا جهنم پذیرای اونها باشه، لذا جاشون توی جهنم برزخیه. یعنی به محض مردن، عذاب اونها شروع میشه.
جهنم برزخی یه سرزمینی هست توی یمن بنام برهوت (حَضَرِمُوت). از نظر مُلکی، برهوت یه سرزمین گرم و خشک و بی آب و علفه که به نوعی غیر قابل زندگی کردنه. اما از نظر ملکوتی، برهوت یه جای گرم و سوزان با شرایط خیلی سخت برای ارواح دشمنان خداست که شبیه به شرایط جهنمه.
بعنوان نمونه، در مورد برهوت، مرحوم مجلسى به نقل از شیخ کلینى در بحار الانوار از حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) آورده است که فرمودند:
پشت یمن بیابانى است که به آن وادى حضرموت مى گویند، در این بیابان از جانداران به جز مارهاى سیاه و جغد، موجود زنده دیگرى یافت نمى شود. سپس فرمودند: در این بیابان چاهى است که به آن بلهوت مى گویند، این بیابان محل سکونت ارواح مشرکین است ، آنها به آن چاه رفت و آمد مى کنند و از آب آن چاه که مانند چرک و خون است مى آشامند.

شهریور
3
1396

حدیث روز

تلخی حق و شیرینی باطل

امام علی علیه السلام:

 اِصبِر عَلى مَرارَهِ الحَقِّ وَ إیّاکَ أن تَنخَدِعَ لِحَلاوَهِ الباطِلِ؛؛

بر تلخىِ حق، شکیبا باش و زنهار از اینکه به شیرینى باطل فریب خورى..

غرر الحکم: ح ۲۴۷۲ / گزیده غررالحکم و دررالکلم، ص۳۲

 

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

شهریور ۱۳۹۶
ش ی د س چ پ ج
« مرداد   مهر »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031