اسفند
19
1396

آیات قرآن درباره حضرت زهرا علیهاالسلام

چه آیه هایی از قرآن درباره حضرت زهرا سلام الله علیها است؟

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها یکی از پنج نور پاکی است که آیات فراوانی درباره آنها نازل شده و یا در تفسیر قرآن، به آنها تأویل می‌شود.

در این زمینه ما فقط به چند آیه مشهور اشاره می کنم:


۱️⃣- سوره کوثر


«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ * إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ * فَصَلّ‏ِ لِرَبِّکَ وَ انحَرْ * إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَر [کوثر/۱تا ۳] به نام خداوند بخشنده مهربان * ما به تو کوثر خیر و برکت فراوان‏ عطا کردیم! * پس براى پروردگارت نماز بخوان و قربانى کن! *  و بدان دشمن تو قطعاً بریده‏نسل و بی‏عقب است


این سوره حضرت فاطمه (س) را کوثر معرفی می کند.


۲️⃣- آیه تطهیر اهل بیت علیهم السلام


«إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً [احزاب/۳۳] اى اهل بیت، خدا مى ‏خواهد پلیدى را از شما دور کند و شما را پاک دارد»


حضرت علىّ علیه السّلام به جماعتی فرمود: اى مردم، آیا تصدیق مى‏ کنید که خداوند پس از نزول آیه:

 «إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً» 

من و فاطمه و دو پسرم حسن و حسین را جمع نموده و بر ما کسا و شمدى فدکى کشیده و فرمود بار خدایا اینان اهل بیت و گوشت تن منند، آزار و ناراحتى و زحمت اینان موجب زحمت و آزار و اذیّت من است پس رجس و آلودگى را از وجود اینان زائل نموده و آنان را تطهیر فرماى امّ سلمه با شنیدن این کلمات نزدیک کساء آمده و عرض کرد من نیز از اهل کساء مى‏ باشم‏ فرمود تو بر خیرى، ولى این آیه فقط در شأن من و برادرم علىّ و دخترم فاطمه و دو فرزندم، و نه تن دیگر از فرزندان حسین نازل شده است، و کسى را در آن اشتراکى نیست. جماعت با شنیدن این سخن یکپارچه گفتند: گواهى مى ‏دهیم که امّ سلمه این مطلب را براى ما نقل نموده


۳️⃣-آیه مودت و اهل بیت علیهم السلام


«قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبى‏ شوری/۲۳ بگو بر این رسالت مزدى از شما، جز دوست داشتن خویشاوندان، نمى ‏خواهم


ابن عباس می گوید: « وقتی این آیه نازل شد، به رسول خدا عرض کردم این کسانی که مودت و محبت آنها واجب شده کیستند؟ » رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود علی و فاطمه و حسن و حسین  تفسیر نور الثقلین، ج‏۴ ص ۵۷۲


۴️⃣- سوره انسان


در این سوره داستان انفاق خانواده حضرت علی (ع) بیان شده و قرآن از این عمل تجلیل کرده است:


«وَ یُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلىَ‏ حُبِّهِ مِسْکِینًا وَ یَتِیمًا وَ أَسِیرًا * إِنمَّا نُطْعِمُکمُ‏ْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنکمُ‏ْ جَزَاءً وَ لَا شُکُورًا [انسان/۹-۸] و غذاى خود را با اینکه به آن علاقه و نیاز دارند، به «مسکین» و «یتیم» و «اسیر» مى‏ دهند! * و مى ‏گویند ما شما را بخاطر خدا اطعام مى ‏کنیم، و هیچ پاداش و سپاسى از شما نمى ‏خواهیم


در این سوره مبارکه، خداوند برای اهل بیت، نعمت‌ها و رحمت‌ها و بهشت‌هایی را وعده می‌دهد که نه گوشی شنیده و نه چشمی دیده است. از لطایف این سوره این است که انواع نعمت‌های بهشتی در آن بیان شده ولی برای رعایت حرمت فاطمه علیهاسلام از نعمت حورالعین سخنی به میان نیامده است.


۵️⃣- آیه مباهله


«فَمَنْ حَاجَّکَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکاذِبینَ 

[آل عمران/۶۱] از آن پس که به آگاهى رسیده‏اى، هر کس که درباره او با تو مجادله کند، بگو: بیایید تا حاضر آوریم، ما فرزندان خود را و شما فرزندان خود را، ما زنان خود را و شما زنان خود را، ما برادران خود را و شما برادران خود را. آن گاه دعا و تضرع کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان بفرستیم.»


شکی نیست که مصداق مباهله کنندگان مسلمان، پنج تن بودند. و اسقف نجران با دیدن پنج تن (علیهم السلام) گفت ای گروه نصاری، من افرادی را می بینم که اگر از خدا بخواهند کوهی را از جا بکند، خدا آن را می‌کند. با اینها مباهله نکنید که هلاک خواهید شد و تا روز قیامت یک نصرانی روی زمین باقی نخواهد ماند


?? پی نوشت

 الطرائف فی معرفه مذاهب الطوائف ج‏۱ ص ۴۲

الإحتجاج على أهل اللجاج ج‏۱ ص 

اسفند
19
1396

سیره خانه دارى حضرت فاطمه سلام الله علیها چگونه بود؟ (قسمت سوم)

❓سیره خانه دارى #حضرت_فاطمه_سلام_الله_علیها چگونه بود؟
(قسمت سوم)

? شوهر دارى

فضاى درونى خانه، بیش از آن که به فراهم آوردن امور مادى و ظاهرى نیاز داشته باشد، به آرامش روحى و آسایش روانى حاکم بر خانه نیازمند است. حضرت فاطمه زمینه تحقق این امر مهم را نیز فراهم آورد و با همه کارهاى گوناگون خانه و دشوارى بر دوش کشیدن نگاهدارى و تربیت چهار فرزند، هیچ گاه از همسر بزرگوار خویش و کودکان معصومش غفلت نورزید. او هیچ گاه چیزى از امام على علیه السلام نطلبید که در توان ایشان نباشد.

☘️یا أبَا الحَسَنِ ، إنّی لَأَستَحی مِن إلهی أن اُکَلِّفَکَ ما لا تَقدِرُ»
▫️یا ابا الحسن ! من از خدایم شرم دارم که تو را به کارى وادار سازم که نمى‏توانى.
و هیچ گاه با ایشان به ستیز و کشمکش نپرداخت.
?برخى روایات تاریخى نیز از اشعارى سخن گفته اند که میان ایشان و امام على علیه السلام تبادل شده اند.
? امام على علیه السلام ایشان را «نِعمَ العَونُ ؛ بهترین یاور» خوانده است و در جایى دیگر فرموده است:

? ولا أغضَبَتنی ولا عَصَت لی أمراً، ولَقَد کُنتُ أنظُرُ إلَیها فَتَنکَشِفُ عَنِّی الهُمومُ وَالأَحزانُ.

▫️او، مرا عصبانى نساخت و در کارى، از من نافرمانى نکرد. هنگامى که به او مى نگریستم، غم ها و اندوه ها از من برطرف مى شدند.

?این همدلى و رضایت باطنى تا آخرین لحظه هاى حیات فاطمه علیهاالسلام وجود داشته و امام على علیه السلام به هنگام خاکسپارى همسرش دردمندانه چنین گفته است:

?اللّهُمَّ إنّی راضٍ عَنِ ابنَهِ نَبِیِّکَ.

▫️بار خدایا ! من از دختر پیامبرت راضى هستم.

? حکمت نامه فاطمی ، ص ۲۹۸ ..

اسفند
19
1396

سیره خانه دارى حضرت فاطمه سلام الله علیها چگونه بود؟ (قسمت دوم)

? آشپزى و تهیه غذا

یکى دیگر از کارهایى که حضرت فاطمه سلام الله علیها به عهده گرفت، تهیه نان در خانه بود.
آرد کردن گندم ذخیره شده در انبار خانه با یک دستاس کوچک خانگى . دستاسى که با نیروى دست مى چرخید. کارى طاقت فرسا که تاول هایى نمایان بر دست هاى فاطمه مى نشاند و امام على علیه السلام و پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله را به هنگام حضورشان در خانه و کنار حضرت فاطمه علیهاالسلام، به کمک او کشاند. …….

☀️در واقع، حضرت فاطمه علیهاالسلام کار یک نانوا را در خانه خود انجام مى داد. مسلّم این تنها غذایى نبوده که حضرت فاطمه علیهاالسلام براى شوى و فرزندان خردسالش تهیه مى کرده است. گزارش کمک امام على علیه السلام به حضرت فاطمه علیهاالسلام در پاک کردن عدس و صدر روایتى که زمینه تشریع تسبیحات حضرت فاطمه علیهاالسلام را بیان کرده، براى اثبات این امر کافى است.
روشن است که پختن غذا، نیازمند فعالیت هاى متعددى است که از افروختن آتش تا شستشوى ظرفها را در بر مى گیرد.

?آشپزى و طبخ غذا، وظیفه حقوقى زن و از جمله حضرت فاطمه علیهاالسلام نبود، اما از کارهاى درون خانه به شمار مى آمد و این به معناى التزام به انجام آن بود. این تعهد شایسته بر پایه توافق اولیه و تقسیم کارى بود که در آغاز زندگى مشترکشان با امام على علیه السلام و به راهنمایى پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله صورت گرفت و حضرت فاطمه آن را شادمانه پذیرفته بود.

?حضرت فاطمه علیهاالسلام حتى در سال هاى پایانى زندگى که خدمتکار وفادارى به نام فضّه داشت، بخشى از کارها را خود انجام مى داد تا فضّه نیز به دیگر کارهایش، از جمله عبادت، برسد. امرى که نشان دهنده و تأیید کننده فراوانى کارهاى خانه در آن روزگار است.

? فاطمه علیهاالسلام ـ هنگامى که سلمان دید که آن حضرت جو آرد مى‏کند و دسته آسیاب خون آلود است، با ناراحتى گفت: اى دختر رسول خدا، دستان شما از آسیاب کردن جو زخمى شده ولى فضّه [کنیز شما] ایستاده است [و کارى نمى‏کند] ـ: محبوبم رسول خدا به من سفارش کرد که یک روز کار براى خدمتکار باشد و یک روز براى من. دیروز روز خدمت او بود و امروز، روز کار من است.

? حکمت نامه فاطمی ، ص ۲۹۸ به بعد

اسفند
19
1396

سیره خانه دارى حضرت فاطمه سلام الله علیها چگونه بود؟ (قسمت اول)

زندگى مردم در عصر پیدایش اسلام بسیار ساده با امکانات محدود بود.
این وضعیت براى مسلمانان بویژه مهاجران، دشوارتر نیز بود. جنگ هاى تحمیلى پیاپى و ترک خانه و کاشانه، دلاورانى مانند امام علی علیه السلام را گاه ناگزیر از حضور در میدان رزم و گاه وادار به کارهایى سخت و کم اجرت مانند آبیارى کشتزارها مى کرد.
حضرت فاطمه علیهاالسلام در چنین تنگناهایى و در حالى که نوجوانى بیش نبود، اداره داخلى خانه و خانواده را به عهده گرفت؛ نوجوانى مادر از دست داده و بدون هیچ یار و یاور کمک کارى.

سیاهه گزارش شده از جهیزیه حضرت فاطمه علیهاالسلام نیز نشان مى دهد که وسایل و تجهیزات زندگى ایشان بس اندک و محدود بوده و این به معناى لزوم کار و تلاش بیشتر در درون این خانه بى آلایش بوده است.

✅ ۱- مدیریت امور داخلى خانه :

حضرت فاطمه علیهاالسلام به همسرش تعهد داد که کارهاى خانه را به عهده بگیرد و رُفت و روب و نظافت و به سامان کردن خانه را به انجام رساند.

امام باقر علیه السلام : على علیه‏ السلام و فاطمه علیهاالسلام براى داورى در باره تقسیم کارهاى خود، نزد رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله رفتند. که پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله، کارهاى قبل از درِ [خانه] را به عهده فاطمه و کارهاى بیرون از در [خانه] را به عهده على گذاشت.
فاطمه علیهاالسلام فرمود: «فقط خدا مى‏داند که چه قدر خوشحال شدم ! از اینکه رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله مرا از بر عهده گرفتن مسئولیت‏هاى مردان، معاف ساخت».

? حکمت‏نامه فاطمى ص ۲۵۵

اسفند
19
1396

حدیث روز

پیامبر اکرم ص : المُؤمِنُ یُؤجَرُ فی کُلِّ شَیءٍ ، حَتّى فِی اللُّقمَهِ یَرفَعُها إلى فِی امرَأَتِهِ .

▫️«به مؤمن ، براى هر چیزى ، پاداش داده مى شود ، حتّى براى لقمه اى که در دهان همسرش مى گذارد .»

? مسند ابن حنبل : ج ۱ ص ۳۶۶ ح ۱۴۸۷

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اسفند ۱۳۹۶
ش ی د س چ پ ج
« بهمن   فروردین »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930