فروردین
7
1402

عاقبت دنیا

امام باقر علیه السلام

إنَّ الدُّنیا لا تَذهَبُ حَتّى‏ یَبعَثَ اللَّهُ عَزَّ وجَلَّ رَجُلاً مِنّا أهلَ البَیتِ، یَعمَلُ بِکِتابِ اللَّهِ، لا یَرى‏ فیکُم مُنکَراً إلّا أنکَرَهُ .

دنیا از میان نمى‌‏رود تا آن که خداى علیهم السلام مردى از ما اهل بیت را برانگیزد که به کتاب خدا عمل مى‌‏کند، [و هیچ‏] کار زشتى را میان شما نمى‌‏بیند، جز آن که انکارش مى‌‏کند».

الکافى : ج ۸ ص ۳۹۶ ح ۵۹۷

مرداد
7
1399

صلوات خاصه امام باقر علیه السلام

 

?اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ بَاقِرِ الْعِلْمِ وَ إِمَامِ الْهُدَى وَ قَائِدِ أَهْلِ التَّقْوَى وَ الْمُنْتَجَبِ مِنْ عِبَادِکَ اللَّهُمَّ وَ کَمَا جَعَلْتَهُ عَلَما لِعِبَادِکَ وَ مَنَارا لِبِلادِکَ وَ مُسْتَوْدَعا لِحِکْمَتِکَ وَ مُتَرْجِما لِوَحْیِکَ وَ أَمَرْتَ بِطَاعَتِهِ وَ حَذَّرْتَ مِنْ مَعْصِیَتِهِ فَصَلِّ عَلَیْهِ یَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ ذُرِّیَّهِ أَنْبِیَائِکَ وَ أَصْفِیَائِکَ وَ رُسُلِکَ وَ أُمَنَائِکَ یَا رَبَّ الْعَالَمِینَ .

?خدایا درود فرست بر محمّد بن على،شکافنده دانش و پیشواى هدایت و رهبر اهل تقوا و برگزیده از بندگانت. خدایا چنان‏ که او را قرار دادى براى بندگانت نشانه و براى کشورهایت مشعل نور و محلّ سپردن حکمتت‏ و تفسیرگرت و حى‏ات و به فرمان بردن از او فرمان دادى و از نافرمانى ‏اش برحذر داشتى، پس بر او درود فرست، اى پروردگار برترین درودى که بر یکى از فرزندان پیامبرانت و برگزیدگانت و رسولانت و امین هایت فرستادى، اى پروردگار جهانیان‏

تیر
1
1397

انتظار در کلام امام باقر (علیه السلام)

این انتظار چه مقامی است که امام باقر(علیه السلام) می فرماید یکی از ارکان دین اسلام و یکی از شاخه های اعتقاد من پسر فاطمه(سلام الله علیها) منتظر بودن برای صاحب الزمان(عج الله تعالی فرجه الشریف) است؟

در کتاب شریف کافی آمده است که شخصی آمد نزد امام باقر(علیه السلام) و عرض کرد: من راهم دور است و به این راحتی نمی توانم به محضر شما مشرف شوم و شما را زیارت کنم. حالا که بعد از مدتها خدمتتان رسیدم سوالی دارم؛ آقا جان عملی را یاد بدهید که کل دین در این عمل خلاصه شده باشد و وقتی این عمل را داشتم همه دین و مذهب تشیع را داشته باشم. عملی را به من یاد بدهید که بتوانم به وسیله آن مخالفین شیعه را جذب دینم کنم، عملی که خودتان به آن عقیده دارید.

امام باقر(علیه السلام) می فرمایند:” شهادت بده به وحدانیت خدا و محبت به علی بن ابیطالب(علیه السلام) و فرزندان ایشان و برائت بجوی از دشمنان امیرالمومنین(علیه السلام) و فرزندان ایشان و منتظر حضرت قائم(عج الله تعالی فرجه الشریف) باش”

در این موارد در واقع امام باقر(علیه السلام) دین خدا را معرفی کردند.

این انتظار چه مقامی است که امام باقر(علیه السلام) می فرماید یکی از ارکان دین اسلام و یکی از شاخه های اعتقاد من پسر فاطمه(سلام الله علیها) منتظر بودن برای صاحب الزمان(عج الله تعالی فرجه الشریف) است؟

ما باید وجودمان در زمان غیبت فقط برای امام زمانمان باشد . همه ما بلدیم و تا به حال بارها گفته ایم: “یا لیتنا کنا معک و نفوز فوزا عظیما ” خب ما باید این را عملی کنیم.

? سخنرانی حجت الاسلام خدادادیان در هیئت آل کساء – خرداد۹۳

خرداد
1
1397

امام باقر (علیه السلام)

 امام معصومی که هم از ناحیه پدر و هم از ناحیه مادر ، فرزند حضرت زهرا (سلام الله علیها) است.

امام حسن (علیه السلام) دختری به نام فاطمه داشتند، و امام حسین (علیه السلام) پسری به نام علی، ازدواج اینها خیلی شبیه به ازدواج امام علی (علیه السلام) و حضرت فاطمه (سلام الله علیها) است.
حاصل ازدواج آنها متولد شدن امام باقر (علیه السلام) است، پس امام باقر (علیه السلام) هم از طرف مادر فرزند حضرت زهرا (سلام الله علیها) است و هم از طرف پدر به همین دلیل در زیارت نامه های فرزندان امام باقر و از امام باقر به بعد می توانید بگویید ” السلام علی ابن الحسن و الحسین” امامان ما از امام باقر (علیه السلام) به بعد هم فرزند امام حسن (علیه السلام) هستند و هم فرزند امام حسین (علیه السلام)

? سخنرانی حاج مهدی توکلی در هیئت ریحانه النبی (س) – فروردین ۹۴

اسفند
19
1396

سیره خانه دارى حضرت فاطمه سلام الله علیها چگونه بود؟ (قسمت اول)

زندگى مردم در عصر پیدایش اسلام بسیار ساده با امکانات محدود بود.
این وضعیت براى مسلمانان بویژه مهاجران، دشوارتر نیز بود. جنگ هاى تحمیلى پیاپى و ترک خانه و کاشانه، دلاورانى مانند امام علی علیه السلام را گاه ناگزیر از حضور در میدان رزم و گاه وادار به کارهایى سخت و کم اجرت مانند آبیارى کشتزارها مى کرد.
حضرت فاطمه علیهاالسلام در چنین تنگناهایى و در حالى که نوجوانى بیش نبود، اداره داخلى خانه و خانواده را به عهده گرفت؛ نوجوانى مادر از دست داده و بدون هیچ یار و یاور کمک کارى.

سیاهه گزارش شده از جهیزیه حضرت فاطمه علیهاالسلام نیز نشان مى دهد که وسایل و تجهیزات زندگى ایشان بس اندک و محدود بوده و این به معناى لزوم کار و تلاش بیشتر در درون این خانه بى آلایش بوده است.

✅ ۱- مدیریت امور داخلى خانه :

حضرت فاطمه علیهاالسلام به همسرش تعهد داد که کارهاى خانه را به عهده بگیرد و رُفت و روب و نظافت و به سامان کردن خانه را به انجام رساند.

امام باقر علیه السلام : على علیه‏ السلام و فاطمه علیهاالسلام براى داورى در باره تقسیم کارهاى خود، نزد رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله رفتند. که پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله، کارهاى قبل از درِ [خانه] را به عهده فاطمه و کارهاى بیرون از در [خانه] را به عهده على گذاشت.
فاطمه علیهاالسلام فرمود: «فقط خدا مى‏داند که چه قدر خوشحال شدم ! از اینکه رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله مرا از بر عهده گرفتن مسئولیت‏هاى مردان، معاف ساخت».

? حکمت‏نامه فاطمى ص ۲۵۵

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031