بهمن
24
1399

ذکر روزهای هفته

اذکار روزانه، ذکرهایی هستند که باعث یادآوری به ما در جهت خودشناسی و خداشناسی می‌شوند، این اذکار با توجه به کوتاه بودندارای معانی انسان‌سازی هستند که بهتر است ذکرهای هر روز هفته، روزی ۱۰۰ مرتبه خوانده شود.

 

شنبه: یا رَبَّ الْعالَمین: ای پروردگار جهانیان

ذکر روز شنبه به اسم رسول خدا (ص) است. روایت شده که در این روز زیارت حضرت رسول الله (ص) خوانده شود که خواندنش موجب بی‌نیازی می‌شود.

 

یکشنبه: یا ذَالْجَلالِ وَالْاِکْرام؛ ای صاحب جلال و بزرگواری

ذکر روز یکشنبه به اسم امیرالمومنین علیه‌السلام و حضرت زهرا (س) است. روایت شده که در این روز زیارت حضرت امیرالمؤمنین (ع) و زیارت حضرت زهرا (س) خوانده شود که خواندن آن موجب فتح و نصرت می‌شود.

 

دوشنبه: یا قاضِیَ الْحاجات؛ ای برآورنده حاجت‌ها

ذکر روز دوشنبه به اسم امام حسن و امام حسین علیهما السلام است. روایت شده در این روز زیارت آن دو بزرگوار خوانده شود که خواندن آن موجب کثرت مال می‌شود.

 

سه‌شنبه: یا اَرْحَمَ الرّاحِمین؛  ای مهربان‌ترین مهربانان

ذکر روز سه‌شنبه به اسم علی‌ بن‌ الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد علیهم السلام است. روایت شده در این روز زیارت سه امام خوانده شود که خواندن آن موجب روا شدن حاجات می‌شود.

 

چهارشنبه: یا حَیُّ یا قَیّوم؛ ای زنده، ای پاینده

ذکر روز چهارشنبه به اسم موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد علیهم ‌السلام است. روایت شده در این روز زیارت چهار امام خوانده شود که خواندن آن موجب عزت دائمی می‌شود.

 

پنجشنبه: لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ الْمُبین؛ نیست خدایی جز الله فرمانروای حق و آشکار

ذکر روز پنجشنبه به اسم امام حسن عسکری (ع) است. روایت شده در این روز زیارت امام حسن عسکری (ع) خوانده شود که خواندن آن موجب رزق و روزی می‌شود.

 

جمعه: اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ؛ خدایا بر محمد و آل محمد درود فرست و در فرج ایشان (حضرت مهدی) تعجیل فرما

ذکر روز جمعه موجب عزیز شدن می شود؛ روایت شده که در این روز زیارت امام زمان (عج) خوانده شود.

 

مهر
22
1399

دعای مطالعه

دعای مطالعه

اللّٰهُمَّ أَخْرِجْنِی مِنْ ظُلُماتِ الْوَهْمِ، وَأَکرِمْنِی بِنُورِ الْفَهْمِ . اللّٰهُمَّ افْتَحْ عَلَیْنا أَبْوابَ رَحْمَتِکَ، وَانْشُرْ عَلَیْنا خَزائِنَ عُلُومِکَ، بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.

خدایا، مرا بیرون آور از تاریکی‌های وهم و به نور فهم گرامی‌ام بدار، خدایا درهای رحمتت را به روی ما بگشا و خزانه‌های علومت را بر ما باز کن، به مهربانی‌ات ای مهربان‌ترین مهربانان.
مفاتیح الجنان – شیخ عباس قمی
مرداد
7
1399

صلوات خاصه امام باقر علیه السلام

 

?اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ بَاقِرِ الْعِلْمِ وَ إِمَامِ الْهُدَى وَ قَائِدِ أَهْلِ التَّقْوَى وَ الْمُنْتَجَبِ مِنْ عِبَادِکَ اللَّهُمَّ وَ کَمَا جَعَلْتَهُ عَلَما لِعِبَادِکَ وَ مَنَارا لِبِلادِکَ وَ مُسْتَوْدَعا لِحِکْمَتِکَ وَ مُتَرْجِما لِوَحْیِکَ وَ أَمَرْتَ بِطَاعَتِهِ وَ حَذَّرْتَ مِنْ مَعْصِیَتِهِ فَصَلِّ عَلَیْهِ یَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ ذُرِّیَّهِ أَنْبِیَائِکَ وَ أَصْفِیَائِکَ وَ رُسُلِکَ وَ أُمَنَائِکَ یَا رَبَّ الْعَالَمِینَ .

?خدایا درود فرست بر محمّد بن على،شکافنده دانش و پیشواى هدایت و رهبر اهل تقوا و برگزیده از بندگانت. خدایا چنان‏ که او را قرار دادى براى بندگانت نشانه و براى کشورهایت مشعل نور و محلّ سپردن حکمتت‏ و تفسیرگرت و حى‏ات و به فرمان بردن از او فرمان دادى و از نافرمانى ‏اش برحذر داشتى، پس بر او درود فرست، اى پروردگار برترین درودى که بر یکى از فرزندان پیامبرانت و برگزیدگانت و رسولانت و امین هایت فرستادى، اى پروردگار جهانیان‏

اردیبهشت
27
1398

تسبیحات حضرت زهرا (س)

?اهمیت
امام باقر ع فرمودند: درمیان ستایش‌ها، بهتر از تسبیحات حضرت زهرا علیها السلام نیست، و اگر مى‌بود، رسول خدا به فاطمه علیها السلام تعلیم مى‌داد.
? وسائل الشیعه ج۴

? فضیلت
امام؛صادق ع فرمودند: تسبیحات فاطمه زهرا (س) در هر روز پس از هر نماز نزد من محبوب تر از هزار رکعت نماز در هر روز است.
? کافى،ج۳،ص۳۴۳

? کیفیت
امام:صادق ع فرمودند: هر کس بعد از نماز واجب، پیش از آنکه پاهاى خود را جفت کند (قبل از به هم خوردن حالت جلوس تشهد و سلام) تسبیح فاطمه زهرا (س) بگوید، خداوند او را مى آمرزد.
?وسائل الشیعه،ج۴،ص۱۰۲۲

? آمرزش‌و دورکننده شیطان
امام باقر ع فرمودند: هر کس تسبیحات زهرا (س) را بگوید،سپس طلبِ آمرزش کند،آمرزیده مى‌شود. این تسبیحات،صد بار گفته مى‌شود؛امّا درمیزان [اعمال]،هزار به شمار مى‌آید و شیطان را مى‌راند و خداى مهربان را خشنود مى‌سازد.

?منتخب نهج الذکر/ص۵۶۲

اسفند
18
1397

لا إله إلّا اللّه یعنی؟

«لا إله إلّا اللّه» یعنی پایان دادن حکومت هوای نفس در وجود؛ یعنی پاک کردن تمام رذایل اخلاقی از صفحه نفس؛ یعنی آراسته شدن به حسنات اخلاقی، یعنی خلوص و پاکی؛ یعنی بصیرت و بینایی؛ یعنی هم چون انبیا با تمام طاغوت‌ها تا ریشه کن کردن آنان مبارزه کردن؛ یعنی ریشه تمام گناهان را از سرزمین وجود خویش درآوردن و به جای آن نهال عمل صالح کاشتن.

«لا إله إلّا اللّه» یعنی از تمام مکتب‌ها بریدن و به مکتب انبیا و امامان علیهم السلام پیوستن؛ یعنی فهم قرآن و عمل به تمام دستورها و قوانین الهی؛ یعنی آراسته شدن به صلاح و سداد و عفّت و تقوا.

«لا إله إلّا اللّه» یعنی همه روز خود را به پاکی سر بردن و شب خود را به پاکی و طهارت و عبادت به روز آوردن؛ یعنی در مقابل حوادثی که بر مسلمانان می‌رود بی‌تفاوت نماند، یعنی حلّ مشکلات عباد خدا برای رضای خدا

این همه ثواب، فقط به گفتار تنهای زبان نیست و ارجحیّت آن بر آسمان‌های هفتگانه و زمین در گفتن تنهای آن خلاصه نمی‌شود، بلکه این ارجحیّت در تجلّی حقیقت «لا إله إلّا اللّه» در هستی و عمل و اخلاق انسان است.

پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
هر کس در ماه رجب، هزار مرتبه «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» بگوید، خداوند برای وی هزار حسنه نوشته، و هزار شهر در بهشت بنا می کند.

?وسائل الشیعه، ج۱۰، ص۴۸۴

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031