اسفند
18
1397

لا إله إلّا اللّه یعنی؟

«لا إله إلّا اللّه» یعنی پایان دادن حکومت هوای نفس در وجود؛ یعنی پاک کردن تمام رذایل اخلاقی از صفحه نفس؛ یعنی آراسته شدن به حسنات اخلاقی، یعنی خلوص و پاکی؛ یعنی بصیرت و بینایی؛ یعنی هم چون انبیا با تمام طاغوت‌ها تا ریشه کن کردن آنان مبارزه کردن؛ یعنی ریشه تمام گناهان را از سرزمین وجود خویش درآوردن و به جای آن نهال عمل صالح کاشتن.

«لا إله إلّا اللّه» یعنی از تمام مکتب‌ها بریدن و به مکتب انبیا و امامان علیهم السلام پیوستن؛ یعنی فهم قرآن و عمل به تمام دستورها و قوانین الهی؛ یعنی آراسته شدن به صلاح و سداد و عفّت و تقوا.

«لا إله إلّا اللّه» یعنی همه روز خود را به پاکی سر بردن و شب خود را به پاکی و طهارت و عبادت به روز آوردن؛ یعنی در مقابل حوادثی که بر مسلمانان می‌رود بی‌تفاوت نماند، یعنی حلّ مشکلات عباد خدا برای رضای خدا

این همه ثواب، فقط به گفتار تنهای زبان نیست و ارجحیّت آن بر آسمان‌های هفتگانه و زمین در گفتن تنهای آن خلاصه نمی‌شود، بلکه این ارجحیّت در تجلّی حقیقت «لا إله إلّا اللّه» در هستی و عمل و اخلاق انسان است.

پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
هر کس در ماه رجب، هزار مرتبه «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» بگوید، خداوند برای وی هزار حسنه نوشته، و هزار شهر در بهشت بنا می کند.

?وسائل الشیعه، ج۱۰، ص۴۸۴

شهریور
15
1392

فضیلت تسبیحات اربعه

به سند معتبر از امام حسن علیه السلام نقل شده است که: «جمعی از یهود به خدمت حضرت رسول صل الله علیه و آله آمدند و اعلم ایشان در مورد مسائلی صحبت نمود، چون جواب شنیدند مسلمان شدند از جمله آن سوال‌ها این بود که: محمد (صل الله علیه و آله)  ! مرا خبر بده از کلماتی که حق تعالی آنها را برای حضرت ابراهیم علیه السلام اختیار نمود هنگامی که خانه کعبه را بنا کرد حضرت فرمود: سبحان الله؛ الحمدلله؛ لا اله الا الله و الله اکبر.

 یهودی پرسید: اگر کسی این کلمات را بگوید چه ثوابی دارد؟ حضرت فرمود: چون بنده‌ای سبحان الله بگوید آنچه زیر عرش است با او تسبیح می‌گویند، پس به گوینده تسبیح ده برابر ثواب تسبیح آنها عطا می‌کنند. چون الحمدلله بگوید حق تعالی نعیم دنیا را به او کرامت می‌فرماید و وی را به نعیم آخرت وصل می‌کند. این کلمه‌ای است که چون اهل بهشت داخل بهشت می‌شوند این کلمه را می‌گویند و سخنانی که در دنیا می‌گفتند همه منقطع می‌شود به غیر این سخن.

 و اما لا اله الا الله پس بهشت جزای آن است چنان که حق تعالی می‌فرماید:« هَلْ جَزاءَ الإِحسانَ إلّا الإحسَان» یعنی نیست جزای لااله الا الله مگر بهشت.

یهودی گفت: راست می‌گویی ای محمد (صل الله علیه و آله)  !(۱)

 به سند معتبر دیگر از حضرت رسول (صل الله علیه و آله)   نقل شده است که:« هر کس سبحان الله بگوید حق تعالی برای او درختی در بهشت غرس می‌نماید. کسی که الحمدلله بگوید درختی برای او می‌کارد کسی که لا اله الا الله بگوید درختی برای او می‌کارد، کسی که الله اکبر بگوید درختی برای او غرس می‌نماید. شخصی از قریش به حضرت عرض کرد: ما در بهشت درخت بسیار داریم؟ حضرت فرمود:بلی!  ولیکن بپرهیزید از اینکه آتشی بفرستید که آن درختان را بسوزاند زیرا حق تعالی می فرماید: ای گروه مؤمنان! از خدا و رسول اطاعت نمایید و عمل‌های خود را باطل مکنید. »(۲)

به سند معتبر از امام رضا علیه السلام نقل شده است که: «حق تعالی بر خود واجب کرده است که هر مومنی صد مرتبه الله اکبر صد مرتبه الحمدلله صد مرتبه سبحان الله صد مرتبه لا اله الا الله بگوید و صد مرتبه صلوات بر محمد و آل محمد بفرستد سپس بگوید اللهم زَوّجْنی مِن الحور العین البته حق تعالی حوریه‌یی در بهشت به او کرامت می‌فرماید و این پانصد کلمه مهر آن حوریه می‌باشد پس از این جهت حق تعالی به حضرت رسول (صل الله علیه و آله)   وحی فرمود که مهر زنان مومن را پانصد درهم سنت گرداند.»(۳)

۱. بحارالانوار ۹۳/۱۶۶-۱۶۷ ح۱

۲. همان ۹۳/ ۱۶۸ ح۳

۳. همان ۹۳/ ۱۷۰ ح ۱۰

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031