اسفند
18
1397

لا إله إلّا اللّه یعنی؟

«لا إله إلّا اللّه» یعنی پایان دادن حکومت هوای نفس در وجود؛ یعنی پاک کردن تمام رذایل اخلاقی از صفحه نفس؛ یعنی آراسته شدن به حسنات اخلاقی، یعنی خلوص و پاکی؛ یعنی بصیرت و بینایی؛ یعنی هم چون انبیا با تمام طاغوت‌ها تا ریشه کن کردن آنان مبارزه کردن؛ یعنی ریشه تمام گناهان را از سرزمین وجود خویش درآوردن و به جای آن نهال عمل صالح کاشتن.

«لا إله إلّا اللّه» یعنی از تمام مکتب‌ها بریدن و به مکتب انبیا و امامان علیهم السلام پیوستن؛ یعنی فهم قرآن و عمل به تمام دستورها و قوانین الهی؛ یعنی آراسته شدن به صلاح و سداد و عفّت و تقوا.

«لا إله إلّا اللّه» یعنی همه روز خود را به پاکی سر بردن و شب خود را به پاکی و طهارت و عبادت به روز آوردن؛ یعنی در مقابل حوادثی که بر مسلمانان می‌رود بی‌تفاوت نماند، یعنی حلّ مشکلات عباد خدا برای رضای خدا

این همه ثواب، فقط به گفتار تنهای زبان نیست و ارجحیّت آن بر آسمان‌های هفتگانه و زمین در گفتن تنهای آن خلاصه نمی‌شود، بلکه این ارجحیّت در تجلّی حقیقت «لا إله إلّا اللّه» در هستی و عمل و اخلاق انسان است.

پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
هر کس در ماه رجب، هزار مرتبه «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» بگوید، خداوند برای وی هزار حسنه نوشته، و هزار شهر در بهشت بنا می کند.

?وسائل الشیعه، ج۱۰، ص۴۸۴

دی
2
1392

ثواب تهلیل

از حضرت رسول صل الله علیه و آله نقل شده است که حق تعالی به حضرت موسی علیه السلام خطاب فرمود: «اگر آسمان‌ها و ساکنان آنها و زمین‌های هفتگانه در یک کفه ترازو باشد و  لا اله الا الله در کفه دیگر، این کلمه بر آنها زیادتی می‌کند.» به سند معتبر از امام محمد باقر علیه السلام نقل شده است که حضرت رسول صل الله علیه و آله فرمود تلقین کنید محتضرها را در وقت جان کندن لا اله الا الله زیرا گناهان را خراب می‌کند و در هم می‌شکند. صحابه گفتند یا رسول الله کسی که در صحت بگوید چگونه است؟ حضرت فرمود: این بیشتر باعث درهم شکستن و برطرف شدن گناهان می‌شود.

لا اله الاه الله مونس مؤمن است در حال حیات هنگام مرگ و در زمان مبعوث شدن. جبرئیل به من گفت: ای محمد! در قیامت جمعی را خواهی دید که رو سفید از قبرها مبعوث می‌شوند و با صدای بلند می‌گویند: لا اله الا الله، الله اکبر. و جمعی رو سیاه مبعوث می‌شوند و فریاد می‌کنند: یا ویلاه! یا ثبوراه!

به سند دیگر از حضرت رسول صل الله علیه و آله نقل شده است که :« قیمت بهشت لا اله الا الله است.» به سند دیگر از آن حضرت نقل شده است:« هر که لا اله الا الله بگوید در بهشت برای او درختی از یاقوت سرخ می‌کارند، که ریشه‌اش در مشک سفید باشد و میوه‌اش از عسل شیرین‌تر از برف سفیدتر و از مشک خوشبو‌تر. در آن درخت میوه‌ای است به طریق پستان دختران باکره که چون شکافته شود هفتاد حله از میان آن بیرون می‌آید.»

از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام نقل شده است:«هر بنده مسلمانی که لا اله الا الله بگوید البته آن کلمه بالا می‌رود و هر سقفی را می‌شکافد و به هر گناهی از گناهان که برسد محو می‌نماید، چون بحسنات او رسید قرار می‌گیرد»

به سند معتبر از امام محمد باقر علیه السلام نقل شده است:« هیچ عملی ثوابش عظیم تر از شهادت لا اله الا الله نیست» به سند معتبر از حضرت رسول صل الله علیه و آله نقل شده است که «بهترین عبادت‌ها گفتن لا اله الا الله است.»

حضرت رسول صل الله علیه و آله فرمود: آیا شما را خبر دهم به بهترین اعمالتان که بیشتر از دینار و درهم موجب رفع درجات شما می‌گردد و نزد خداوند مقبول‌تر می‌باشد و برای شما بهتر از این می‌باشد که با دشمنان ملاقات کنید و بکشید و کشته شوید؟ گفتند: بلی! فرمود: بسیار یاد خدا کنید»

منبع: بحارالانوار ج ۹۳

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031