اسفند
18
1397

لا إله إلّا اللّه یعنی؟

«لا إله إلّا اللّه» یعنی پایان دادن حکومت هوای نفس در وجود؛ یعنی پاک کردن تمام رذایل اخلاقی از صفحه نفس؛ یعنی آراسته شدن به حسنات اخلاقی، یعنی خلوص و پاکی؛ یعنی بصیرت و بینایی؛ یعنی هم چون انبیا با تمام طاغوت‌ها تا ریشه کن کردن آنان مبارزه کردن؛ یعنی ریشه تمام گناهان را از سرزمین وجود خویش درآوردن و به جای آن نهال عمل صالح کاشتن.

«لا إله إلّا اللّه» یعنی از تمام مکتب‌ها بریدن و به مکتب انبیا و امامان علیهم السلام پیوستن؛ یعنی فهم قرآن و عمل به تمام دستورها و قوانین الهی؛ یعنی آراسته شدن به صلاح و سداد و عفّت و تقوا.

«لا إله إلّا اللّه» یعنی همه روز خود را به پاکی سر بردن و شب خود را به پاکی و طهارت و عبادت به روز آوردن؛ یعنی در مقابل حوادثی که بر مسلمانان می‌رود بی‌تفاوت نماند، یعنی حلّ مشکلات عباد خدا برای رضای خدا

این همه ثواب، فقط به گفتار تنهای زبان نیست و ارجحیّت آن بر آسمان‌های هفتگانه و زمین در گفتن تنهای آن خلاصه نمی‌شود، بلکه این ارجحیّت در تجلّی حقیقت «لا إله إلّا اللّه» در هستی و عمل و اخلاق انسان است.

پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
هر کس در ماه رجب، هزار مرتبه «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» بگوید، خداوند برای وی هزار حسنه نوشته، و هزار شهر در بهشت بنا می کند.

?وسائل الشیعه، ج۱۰، ص۴۸۴

خرداد
14
1393

پاداش آنکه گواهی به «لا اله الا الله» از او پذیرفته آید

ابو سعید خدری گوید: روزی پیامبر خدا صل الله علیه و آله نشسته بودند و چند نفر از یاران ایشان که علی بن ابی طالب علیه السلام نیز در میان آنان بود در محضر پیامبر صل الله علیه و آله جمع شده بودند. در آن هنگام پیامبر صل الله علیه و آله فرمود: هر که «لا إله الّا الله» گوید داخل بهشت شود. دو نفر از یاران حضرت گفتند: پس ما «لا إله الّا الله» می‌گوییم.

پیامبر خدا صل الله علیه و آله فرمود: جز این نباشد که «لا إله الّا الله»  از این شخص (و اشاره به امام علی علیه السلام فرمود) و از پیروانش که پروردگار ما از آنان پیمان گرفته است پذیرفته شود.

 آن دو دوباره گفتند: ما نیز «لا إله الّا الله»  می‌گوییم. پس پیامبر خدا صل الله علیه و آله دستش را بر سر علی علیه السلام گذاشت و فرمود: نشانه پیروی از علی بن ابی طالب علیه السلام این باشد که پیمان او را زیر پا نگذارید و در جایگاه او ننشینید و گفتار او را دروغ نشمارید.

ثواب الاعمال و عقاب الاعمال شیخ صدوق ص۲۹

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031