11
1398
علّت اصلی ورود به جهنّم چیست؟
?علّت اصلی ورود به جهنّم، تبعیّت از شیطان است. امّا این پیروی اجباری نیست و انسان مخلص از وسوسههای شیطان خود را حفظ میکند.
✍️قرآن کریم میفرماید:
اِنَّ عِبَادیِ لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطَانٌ اِلاَّ مَنِ اتَّبْعَکَ مِنَ الْغَاویِنَ»
هرگز تو را بر بندگان با اخلاص من غلبه نخواهد بود و اقتدار تو بر افراد نادان و گمراهی است که پیرو تو میشوند.
?سوره حجر، آیه ۴۲
11
1398
سقیفه و غدیر – سوال صد و دوازدهم (بخش چهارم)
آیا نمونه ای در اخبار و روایات وجود دارد که نشان دهد علی علیه السلام آگاه به باطن امور و علم غیب باشند؟
پاسخ (بخش چهارم)
از جمله اخبار به غیب آنحضرت، خبر دادن از قتل خود و معرفی نمودن عبدالرحمن بن ملجم مرادی به اینکه او قاتل من است. در حالیکه آن ملعون ظاهرا به انحصرت اظهار علاقه می نمود. چنانچه ابن اثیر در صفحه ۲۵ جلد چهارم اسد الغابه و دیگران نقل نموده اند که وقتی در حضور اصحاب خدمت آنحضرت شرفیاب شد زبان به مدح آنحضرت گشود و گفت:
انت المهیمن و المهذب ذوالندی
و ابن الضراغم فی الطراز الاول
الله خصک یا وصی محمد
و حباک فضلافی الکتاب المنزل…
جمیع اصحاب از طلافت لسان و کثرت علاقه او به آنحضرت تعجب نمودند ولی حضرت در جواب فرمودند:
انا انصحک منی بالو داد
مکاشفه و انت من الاعادی
و نیز ابن حجر در صفحه ۸۲ صواعق گوید حضرت در جواب او فرمود:
ارید حیاته و یرید قتلی
غد برک من خلیل من مرادی
یعنی من تو را نصحیت می کنم که از دوستان علنی و برملاء من باشی حال آنکه تو از دشمنان من هستی و عجب آنکه من حیات و زندگی او را می خواهم و او مرگ و کشته شدن من را طالب است.
ابن ملجم عرض کرد گویا اسم من را شنیده اید و از نام من بدتان آمده است. امام فرمود نه چنین نیست بلکه واضح و آشکار میدانم که تو قاتل منی و بهمین زودی این محاسن سفید مرا به خون سرم خضاب مینمائی.
عرض کرد اگر چنین است امر کن من را به قتل برسانند و نیز اصحاب همین تقاضا را نمودند.
حضرت فرمود این امری است محال یعنی نشدنی چراکه دین من اجازه نمی دهد قصاص قبل از جنایت کنم!
آری علی علیه السلام یگانه راد مردی بود که پا از دایره شرع و دیانت بیرون نگذارد در عین آنکه قاتل خود را معرفی نمود ولی چون بر حسب ظاهر هنوز جنایتی از او بعمل نیامده بود قصاص نکرد و این خود دلیلی دیگری است بر اینکه آنحضرت عالم به غیب بود.
اگر هیچ دلیل دیگری بر اثبات خلافت بلافصل امیرالمؤمنین علیه السلام بر دیگران نبود، اعلمیت و افضلیت آنحضرت برای حق تقدم ایشان کافی بود. چراکه روی قاعده عقل و منطق هیچ جاهلی بر عالم حق تقدم ندارد و لذا می بینیم ابن ابی الحدید در صفحه ۴ جلد اول شرح نهج البلاغه صریحا اقرار می کند که:
علی علیه السلام بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله افضل و احق و اولی به امر خلافت از جمیع مسلمانان بوده است.
11
1398
حدیث روز
خاندان
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
سُئِلَ رَسولُ اللّهِ صلى الله علیه و آله : أیُّ المُؤمِنینَ أکمَلُ إیمانا ؟ قالَ : أحسَنُهُم خُلُقا مَعَ أهلِهِ .
ـ به نقل از اَنَس ـ :از پیامبر خدا صلى الله علیه و آله سؤال شد : کدام مؤمن ، ایمانش کامل تر است؟ فرمود : «آن که با خانواده اش ، خوش اخلاق تر باشد» .
تنبیه الغافلین : ص ۵۱۶ ح ۸۱۶ وراجع : کنز العمّال : ج ۳ ص ۶۶۵ ح ۸۴۰۱ .
آخرین دیدگاه
نوشته های تازه
- منتظر ظهور ولی عصر فروردین ۱۱, ۱۳۹۸
- خداوند متعال، قرآن را مثل حبل و طنابِ مستحکم به زمین آویخت فروردین ۱۱, ۱۳۹۸
- غربت امام حسن علیه السلام میان یارانشان فروردین ۱۱, ۱۳۹۸
- سجده شکر فروردین ۱۱, ۱۳۹۸
- مسابقه رنگ آمیزی به مناسبت میلاد حضرت ولی عصر فروردین ۱۱, ۱۳۹۸