مهر
10
1399

آیا ما هم از اغوا شوندگانیم؟!

 در سوره مبارکه حجر می‌خوانیم که خداوند متعال انسان را با گلی سیاه و بدبو ساخت و از روح ملکوتی خودش بر آن دمید تا حضرت آدم علیه السلام متولد شد ولی ابلیس حاضر به سجده بر ایشان نشد و از خداوند به دلیل عبادت‌ها طولانی و مخلصانه تا پایان زندگی بشر مهلت خواست و خدا تا وقتی معلوم مهلت داد.

ابلیس در اینجا گردنکشی می‌کنه و می‌گه:

قَالَ رَبِّ بِمَا أَغْوَیْتَنِی لَأُزَیِّنَنَّ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ وَلَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ 

ﮔﻔﺖ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺁﻧﻜﻪ ﻣﺮﺍ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﺳﺎﺧﺘﻲ ﻣﻦ [ﻫﻢ ﮔﻨﺎﻫﺎﻧﺸﺎﻥ ﺭﺍ] ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﺮﺍﻳﺸﺎﻥ ﻣﻲ ﺁﺭﺍﻳﻢ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﺳﺎﺧﺖ (۳۹)

در این آیه ابلیس دشمنی خودش با انسان رو نشون میده و با گفتن

إِلَّا عِبَادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ

ﻣﮕﺮ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺧﺎﻟﺺ ﺗﻮ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ (۴۰)

بندگان خالص خدا را مستثنی میکنه، چون ابلیس هم خوب می‌دونه انسان اشرف مخلوقاته و اگر انسان قدر خودش بدونه هیچ وقت تن به گناه نمیده حتی اگر ظاهر اون گناه به دست ابلیس و شیطونک‌ها آراسته بشه.

در اینجاست که خدا می‌فرمایند مسیر راحت و درست مسیر مستقیم هست، مگر کسانی که راه مستقیم رو گم کنند:

قَالَ هَٰذَا صِرَاطٌ عَلَیَّ مُسْتَقِیمٌ

ﻓﺮﻣﻮﺩ ﺍﻳﻦ ﺭﺍﻫﻲ ﺍﺳﺖ ﺭﺍﺳﺖ [ﻛﻪ] ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻣﻦ [ﻣﻨﺘﻬﻲ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ] (۴۱)

إِنَّ عِبَادِی لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطَانٌ إِلَّا مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْغَاوِینَ

ﺩﺭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﻦ ﺗﺴﻠﻄﻲ ﻧﻴﺴﺖ ﻣﮕﺮ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺍﺯ ﮔﻤﺮﺍﻫﺎﻥ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻛﻨﻨﺪ (۴۲)

که در اینصورت راهی جز ورود به جهنم ندارند:

وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمَوْعِدُهُمْ أَجْمَعِینَ

ﻭ ﻗﻄﻌﺎ ﻭﻋﺪﻩ ﮔﺎﻩ ﻫﻤﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﻭﺯﺥ ﺍﺳﺖ (۴۳)

لَهَا سَبْعَهُ أَبْوَابٍ لِّکُلِّ بَابٍ مِّنْهُمْ جُزْءٌ مَّقْسُومٌ

[ﺩﻭﺯﺧﻲ] ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻥ ﻫﻔﺖ ﺩﺭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﻫﺮ ﺩﺭﻱ ﺑﺨﺸﻲ ﻣﻌﻴﻦ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ [ﻭﺍﺭﺩ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ] (۴۴)

ای کاش قدر خودمون رو بدونیم و از گمراهان نباشیم که از بنده های خدا بشیم که در اون صورت شیطان را بر ما تسلطی نیست.

مرداد
6
1399

مراتب و درجات کمک کردن به دیگران

 

✍ در تحلیلی از کاربرد مواسات در احادیث اهل بیت علیهم السلام این چنین به دست می‌آید که کمک کردن به دیگران، سه مرتبه و درجه دارد:

۱⃣ مرتبه اول؛ کمک کردن به نیازمندان از اضافه بر نیاز خود؛ این نوع از کمک کردن، با توجّه به چگونگى آن به «انفاق»، «اهدا»، «صدقه» و «سخا» و امثال آن تعبیر شده است؛

۲⃣ مرتبه دوم؛ ناظر به وضعی است که وُسع و توانایی ما فقط کفاف نیازهای خود‌مان را می دهد. مع الوصف با نیازمندان در مشکلاتشان شریک می شویم؛ به این بخشش و همدلی و غمخواری «مواسات» گفته می‌شود.

۳⃣ مرتبه سوم؛ واگذار کردن همه ‌ی آنچه خودمان به آن نیازمندیم و بدان محتاجیم به دیگران؛ این بالاترین مرتبه‌ی کمک کردن به دیگران و از بالاترین ارزش‌هاى اخلاقى است که به آن «ایثار» می‌گویند.

✅ ارزش اخلاقی تمام این مراتب و درجات، ریشه در اعتقادات دینى و اصالت و شرافت خانوادگى دارد. بدون اعتقاد به دین، روح خودخواهى و منفعت طلبى انسان، مانع از مواسات و بالاتر از آن، مانع از ایثار مى گردد.

 

سخنرانی های آن‌لاین حجت‌الاسلام عزیزی

فروردین
14
1398

سقیفه و غدیر – بخش پایانی

مجموعه ای که تحت عنوان سقیفه و غدیر ملاحظه فرمودید پاسخ به شبهه هایی بود که منکرین خلافت بلافصل امیرالمؤمنین علیه السلام در کتب معنبر خود و در فضای مجازی در بین اهل سنت و حتی شیعیان مطرح می کنند تا جلوی گسترش مذهبِ شیعه را گرفته و حتی باعث سست شدن اعتقادات شیعیان بشوند.
چنانچه مجموعه ۱۱۲ پرسش و پاسخ ارائه شده را به دقت ملاحظه کرده باشید به روشنی متوجه شده اید که واقعا دست اهل سنت خالی است طبل توخالی ای هستند که با تکیه بر زور، خرج سکه های طلا و تحریک افراد جاه طلب، جهل و بی اطلاعی پیروان خود و از همه مهمتر کم کاری ما شیعیان توانسته اند از ۲۸ صفر سال ۱۱ هجری بر مسند حکومت های ظاهری دنیا تکیه بزنند و تشکیل حکومت الهی جهانی را که قرار بود توسط امام معصوم پایه گذاری شود به تعویق بیندازند.
اما از آنجاییکه خواست خدا بر حاکمیت حق و برقراری حکومت جهانی است ان شاءالله بزودی پایه های حکومت های ظلم و جور آنها بدست قطب عالم امکان حضرت بقیه الله الاعظم، امام زمان روحی و ارواحنا فداء فرو خواهد ریخت.
امیدواریم مجموعه ارائه شده که برگرفته از سخنرانی های استاد و دانشمند گرامی حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای محمد حسن گنجی فرد و همچنین کتب معتبری همچون شب های پیشاور و المراجعات می باشد، مورد رضای خدای متعال و خشنودی مولایمان امام زمان روحی و ارواحنا فداه قرار گرفته باشد .

فروردین
12
1398

سقیفه و غدیر – سوال صد و دوازدهم (بخش پنجم)

آیا نمونه ای در اخبار و روایات وجود دارد که نشان دهد علی علیه السلام آگاه به باطن امور و علم غیب بوده اند؟

پاسخ (بخش پنجم)

از جمله روزهایی که پرده از علم آنحضرت برداشته شد و امت فهمیدند که آنحضرت عالم به مغیبات هستند اخبار صحیح و مشهور روز ولادت با سعادت ریحانه رسول خدا حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام بوده است.
در آن روز مردم وارد می شدند و به رسول خدا صلی الله علیه و آله تهنیت می گفتند.
شخصی از میان جمعیت عرض کرد:
پدر و مادرم فدای تو یا رسول الله امروز از علی امر عجیبی مشاهده کردیم. فرمود چه دیدید؟ عرض کرد: چون ما برای تهنیت آمدیم ما را از ورود بر شما منع نمود به عذر اینکه، یکصد و بیست هزار ملک از آسمان جهت تبریک و تهنیت نازل شده اند و حضور رسول خدا صلی الله علیه و آله می باشند.
ما تعجب نمودیم که علی از کجا شماره نمود و چگونه با خبر شد؟
حضرت تبسمی نمود و به علی علیه السلام فرمود از کجا دانستی آنقدر مَلک در نزد من آمده اند؟ عرض کرد:
پدر و مادرم فدای تو یا رسول الله، ملائکه ای که بر شما نازل و سلام می نمودند، هر یک به لغتی با شما حرف می زدند. من شماره کردم و دیدم به یکصد و بیست هزار لغت با شما حرف زدند‌‌. لذا فهمیدم یکصد و بیست هزار مَلک خدمت شما آمده اند.
حضرت فرموند :
“زادک الله علماً و حلماً یا ابالحسن” خداوند علم و حلم تو را زیاد کند یا ابالحسن، آنگاه رو به امت نموده و فرمود:
انا مدینه العلم وعلی بابها ….
من شهر علم هستم و علی دروازه آن است. برای خدا خبری و آیتی بزرگتر از علی نیست. اوست امام خلق و بهترین مردم، امین خدا و نگهدار علم او، اوست اهل ذکری که خدا فرموده سوال کنید از اهل ذکر، اگر شما علم ندارید من خزانه علم هستم و علی کلید آن خزانه است. هر کس خزانه را می خواهد پس باید کلید را بیابد.

اگر انصاف دهید و قدری از عادت خارج شوید و قضاوت عادلانه نمائید تصدیق می نمائید که چنین شخصیت بزرگی که جامع جمیع علوم انبیاء و اسرار غیوب و مرآت کامل انبیاء و واجد جمیع صفات حمیده و اخلاق پسندیده و صاحب مقام عدالت و تقوی و عصمت بوده و رسول اکرم صلی الله علیه و آله هم امر فرموده به در خانه او بروید و اطاعت او را اطاعت خود و مخالفتش را هم مخالفت خود قرار داده و از حیث زهد و تقوی و نژاد برجسته خلق و اعلای از همه بوده به قسمی که رسول اکرم صلی الله علیه و آله او را امام المتقین و سیدالمسلمین خوانده و همانطوری که به تفضیل قبلا اشاره نمودیم اولی و احق به مقام خلافت و امامت بوده است.
اگر شما در میان تمام صحابه و اقارب رسول خدا صلی الله علیه و آله فردی را معرفی نمودید که به فضائل و کمالات و صفات ظاهر و باطن برابری با آنحضرت نماید ما تسلیم می شویم و اگر چنین فردی را نتوانستید معرفی نمایید حقاً باید تسلیم شوید و چشم از خلق پوشیده و با حق پیوند نمایید.

فروردین
11
1398

علّت اصلی ورود به جهنّم چیست؟

?علّت اصلی ورود به جهنّم، تبعیّت از شیطان است. امّا این پیروی اجباری نیست و انسان مخلص از وسوسه‌های شیطان خود را حفظ می‌کند.

✍️قرآن کریم می‌فرماید:


اِنَّ عِبَادیِ لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطَانٌ اِلاَّ مَنِ اتَّبْعَکَ مِنَ الْغَاویِنَ»

هرگز تو را بر بندگان با اخلاص من غلبه نخواهد بود و اقتدار تو بر افراد نادان و گمراهی است که پیرو تو می‌شوند.

?سوره‌ حجر، آیه‌ ۴۲

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031