شهریور
19
1396

اعتقادات ۴۳

**** نزول قرآن ****

 

قبلا گفته شد که خدای عالِم و دانا و توانا، گنجی پنهانه که اراده کرده تا ما با شناختن این گنج پنهان و برخوردار شدن از علم و حکمت، از طریق بندگی کردن کسب خیر و رحمت کنیم.

ولی علم خدا بینهایته و جزئی از ذات خداست و چون ما مخلوق و محدود هستیم، نمی تونیم پذیرای همهٔ علم خدا باشیم. لذا خدای مهربون برای اینکه اون بخش از علمی که مورد نیاز ما هست رو در اختیارمون قرار بده، بخشی از علمش رو بصورت خیلی خیلی ساده تر، مختصرتر و قابل فهم تر برای ما، در اختیارمون قرار داده.

خود ما هم شبیه به این کار رو توی زندگیمون خیلی انجام میدیم.

مثلا یه بچهٔ چهار ساله ای میپرسه: هواپیما چه جوری از روی زمین بلند میشه و میره تو آسمون؟ خوب ما اگر بخایم همهٔ تکنولوژی و دانش آیرودینامیکی که موجب حرکت و پریدن هواپیما بشه رو براش توضیح بدیم، اون بچه رو باید حدود ۸ سال تحت تحصیلات دانشگاهی خاصی قرار بدیم تا متوجه همه چیز در مورد نحوهٔ پرواز هواپیما بشه. ولی چون فعلا ظرفیت پذیرش و درک چنین دانشی رو نداره، و از طرفی هم لازمه تا سوالش رو جواب بدیم و موجبات یادگیری و رشدش رو فراهم کنیم، لذا ما کل تکنولوژی و دانش دخیل در امر پرواز هواپیما رو خلاصه کرده و با زبان و بیانی خیلی خیلی ساده و پایینتر از حد تحصیلات دانشگاهی، و فقط در یک جمله، برای اون بچه اینطور توضیح میدیم که: وقتی هواپیما حرکت می کنه، باد میخوره زیر بالهاش و اونو میبره بالا. اون بچه هم مطلب رو میگیره (چون قبلا نیروی باد رو تجربه کرده) و وقتی بخاد بادبادکی رو به پرواز در بیاره، کاری می کنه که باد بخوره زیرش تا بره بالا.

با این مقدمه، میشه گفت که نزول قرآن هم شبیه به همین موضوعه.

قرآن یعنی خواندنی. کتابی از طرف خدای متعال که برای تلاوت و فهم از طرف ما و عمل کردنِ به اون ارسال شده و شاملِ علوم و معارف و حکمتهای خیلی زیاده که فهم هر گوشه ای از این حقایق، نیاز داره به داشتنِ معرفت متناسب با خودش.

اما این قرآن، این جملات و قضایای مطرح شده در قرآن که در اختیار ما قرار گرفته ، همهٔ علم یا شکل اصلیِ اون علم و حکمت الهی نیست. بلکه شبیه به اون مثال قبلی، بیانی خیلی خیلی ساده و خلاصه شده از حقایقی هست که خدا خواسته  در قالب جملات، سرگذشتها، علوم و احکام و غیره در قالب آیات قرآن به ما برسونه.

به این ساده سازی کردن علوم و حقایق و ارائه کردن اونها به شکل قابل فهم تر، نُزول گفته میشه. یعنی پایین آوردن چیزی از جایگاهی رفیع و بالاتر به جایگاهی پایین تر و در دسترس تر و ملموس تر قرار دادن.

      مطالب مرتبط

درباره نویسنده: علي معتمدكيا

فرستادن دیدگاه

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031