اسفند
15
1397

سقیفه و غدیر – سوال نود و پنجم

اینطور نیست!
منظور عمر آن بود که مردم را به پیروی از سنت، در کمی مهر وادار کند. اگرچه در شرع، قرار دادن مهر بسیار، جایز است اما ترک آن به جهت رعایت حال مردمان فقیر و بیچاره اولی است.

✍️ پاسخ:

این عذری است غیرقابل قبول که خود عمر هم چنین چیزی در نظر نداشته والا اظهار عجز و اقرار بخطاء نمی نمود که بگوید تمام شما از عمر فقیه تر هستید حتی زنان در حجله ها! بلکه در جواب آن زن همین بیان شما را می نمود!
علاوه بر این هر عاقلی میداند که در امر سنت مرتکب فعل حرام نباید شد. زیرا گرفتن مال اختصاصی زنی را که به حکم قرآن بعنوان مهر مالک شده و داخل بیت المال نمودن آن، ابداً مشروع نیست!
و از همه مهمتر اجرا نمودن حد، برای چنین عملی که گناهی نکرده و مرتکب جرمی نشده عمل بیجائی در فقه اسلامی است.
این یک نمونه ای بود که نشان می دهد عمر حتی در تحلیل امور اولیه فقهی نیز عاجز بوده است. البته علاوه بر این می توان، به نمونه های زیادی از کتب خودتان اشاره نمود و در صورت لزوم خدمتتان عرض خواهم کرد.
حال خودتان قضاوت کنید که علماء شما، چطور از بی اطلاعی عموم اهل تسنن، سوء استفاده می کنند.

      مطالب مرتبط

درباره نویسنده: علي معتمدكيا

فرستادن دیدگاه

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031