فروردین
8
1393

زبانم لال اگر از رسول خداصلوات الله علیه و آله نشنیده باشم !

ابو مسلم مى گوید:
روزى با حسن بصرى و انس بن مالک به در خانه امّ‌سلمه (همسر رسول گرامى ) رفتیم . انس کنار در خانه نشست . من با حسن بصرى وارد منزل شدیم . حسن بصرى سلام کرد و امّ‌سلمه پاسخ داد. بعد پرسید:
– توکیستى فرزندم ؟
گفت :
– من حسن بصرى هستم .
فرمود:
– براى چه آمده اى ؟
گفت :
– آمده ام حدیثى از رسول خداصلوات الله علیه و آله درباره على بن ابى طالبعلیه السلام برایم بگویى .
امّ سلمه فرمود:
– به خدا قسم حدیثى به تو خواهم گفت که آن را با این دو گوشم از پیامبر خدا شنیده ام ، کر شوم اگر دروغ بگویم ! و با این دو چشمم دیدم ، کور شوم اگر ندیده باشم ! و قلبم آن را به خاطر سپرد، خداوند مهرش بزند اگر گواهى ندهد! و زبانم لال شود اگر از رسول خداصلوات الله علیه و آله نشنیده باشم که ایشان به على بن ابى طالبعلیه السلام فرمود:
یا على ! هر کس روز قیامت در پیشگاه خداوند حاضر شود و ولایت تو را انکار کند، در صف مشرکان و بت پرستان قرار مى گیرد.
در این حال ، حسن بصرى گفت :
– الله اکبر! شهادت مى دهم که حقا على بن ابى طالبعلیه السلام سرور من و سرور همه مؤ منان است .
هنگامى که از منزل امّ‌سلمه بیرون آمدیم ، انس بن مالک به او گفت :
– چرا تکبیر گفتى ؟
حسن بصرى حدیث امّ‌سلم را نقل کرد سپس گفت :
من از عظمت مقام علىعلیه السلام تعجب کردم و تکبیر گفتم . در این وقت انس ‍ بن مالک خادم پیغمبرصلوات الله علیه و آله خدا اظهار داشت :
– این حدیث را رسول خداصلوات الله علیه و آله سه یا چهار بار فرموده است

آبان
2
1392

زبانم لال اگر از رسول خدا(ص ) نشنیده باشم!

ابو مسلم مى گوید:
روزى با حسن بصرى و انس بن مالک به در خانه ام ّسلمه (همسر رسول گرامى ) رفتیم . انس کنار در خانه نشست . من با حسن بصرى وارد منزل شدیم.

حسن بصرى سلام کرد و امّسلمه پاسخ داد.

بعد پرسید:- توکیستى فرزندم ؟

گفت :- من حسن بصرى هستم .

فرمود:- براى چه آمده اى ؟

گفت :- آمده ام حدیثى از رسول خدا صلی الله علیه  درباره على بن ابى طالب علیه السلام برایم بگویى.

امّ سلمه فرمود:- به خدا قسم حدیثى به تو خواهم گفت که آن را با این دو گوشم از پیامبر خدا شنیده ام ، کر شوم اگر دروغ بگویم ! و با این دو چشمم دیدم ، کور شوم اگر ندیده باشم ! و قلبم آن را به خاطر سپرد، خداوند مهرش بزند اگر گواهى ندهد! و زبانم لال شود اگر از رسول خدا صلوات الله علیه نشنیده باشم که ایشان به على بن ابى طالب علیه السلام فرمود:یا على ! هر کس روز قیامت در پیشگاه خداوند حاضر شود و ولایت تو را انکار کند، در صف مشرکان و بت پرستان قرار مى گیرد.

در این حال، حسن بصرى گفت :- الله اکبر! شهادت مى دهم که حقا على بن ابى طالب علی السلام سرور من و سرور همه مؤمنان است .هنگامى که از منزل امّ سلمه بیرون آمدیم ، انس بن مالک به او گفت :- چرا تکبیر گفتى ؟

حسن بصرى حدیث امّ سلم را نقل کرد سپس گفت: من از عظمت مقام على علیه السلام تعجب کردم و تکبیر گفتم.

در این وقت انس ‍ بن مالک خادم پیغمبر خدا صلی الله علیه اظهار داشت:  این حدیث را رسول خدا صلوات الله علیه سه یا چهار بار فرموده است.

شهریور
11
1392

بزرگواری حضرت محمد صلوات الله علیه

از اَنَس بن مالک روایت است:

من ده سال رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را خدمت کردم، پس اُفّ به من نگفت هرگز و نفرمود کاری را که کرده بودم، چرا کردی؟ و کاری را که نکرده بودم، چرا نکردی؟
و از برای آن حضرت شربتی بود که افطار می کرد بر آن و شربتی بود برای سحرش و بسا بود که آن شربت شیری بود و بسا بود که شربت آن حضرت نانی بود که در آب آمیخته شده بود.

پس شبی شربت آن جناب را مهیّا کردم؛ آن بزرگوار دیر کرد، گمان کردم که بعضی از صحابه آن حضرت را دعوت کرده، پس من شربت آن حضرت را خوردم؛ پس یک ساعت بعد از عشا آن حضرت تشریف آورد.

از برخی همراهان آن جناب پرسیدم که آیا پیغمبر صلوات الله علیه در جایی افطار کرده یا کسی آن جناب را دعوت کرده؟

گفت: نه

پس آن شب را به روز آوردم از کثرت غم، به مرتبه ای که غیر از خدا نداند، از جهت آنکه آن حضرت آن شربت را طلب کند و نیابد و گرسنه به روز آورد و همان طور شد، آن جناب داخل صبح شد در حالتی که روزه گرفته بود و تا به حال از من از امر آن شربت سؤال نکرد و یادی از آن ننمود.

منتهی الآمال جلد ۱ صفحه ۴۴

مهر
3
1391

نماز روز یکشنبه

انس بن مالک می‌گوید:

روزی رسول خدا(ص) وارد بر ماه شد و فرمودند اگر می‌خواهید توبه‌تان قبول و گناهانتان آمرزیده شود و با ایمان بمیرید و قبرتان گشاده و نورانی گردد و والدین‌تان از شما راضی و مغفرت شامل والدین و ذریه‌تان گردد و روزی‌تان زیاد شود و ملک الموت در وقت مردن با شما مدارا کند و به آسانی جان دهید روز یکشنبه ماه ذی القعده که از ماه‌های حرام است و این ماه به اجابت دعا معروف است غسل نموده وضو بگیرید و چهار رکعت (دو تا دو رکعت) نماز بخوانید. در هر رکعت پس از حمد سه بار قل هو الله احد و هر کدام از دو سوره معوذتین( فلق و ناس )  را یک بار- بخوانید، سپس هفتاد بار استغفار کنید و آن را به « لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم» ختم کنید.آن گاه بگویید:

«یا عزیزُ یا غفار، اِغفِر لی ذُنوبی و ذُنوبَ جَمیعِ المُومنینَ و المُومِنات، فَاِنّه لا یَغفِرُ الذُّنوبَ الّا اَنت»

سپس فرمود: هر بنده ای از امت من این عمل را انجام دهد، از آسان به او ندا می شود: «ای بنده ی خدا، عمل خود از نو آغاز کن؛ زیرا توبه ی تو پذیرفته و گناه تو آمرزیده شد.» و فرشته ای از زیر عرش به او خطاب می کند: «ای بنده خجسته باد بر تو و فرزندان تو!» و فرشته ای دیگر ندا می کند: «ای بنده، دشمنان تو در روز قیامت از تو راضی خواهند گردید.»

و فرشته ای دیگر ندا می کند: «ای بنده، تو مومن از دنیا می روی و دین تو از تو گرفته نمی شود و قبر تو گشوده و نورانی می شود.»

و فرشته ای دیگر ندا می کند: «ای بنده، پدر و مادر تو از تو راضی خواهند گردید، اگر چه از تو ناخشنود باشند و پدر و مادر و فرزندان تو آمرزیده شدند و روزی تو در دنیا و آخرت گشوده و فراوان خواهد بود.»

و جبرئیل علیه السلام ندا می کند: «من همراه با فرشته ی مرگ می آیم و به او سفارش می کنم که با تو به نرمی رفتار کند و اثر مرگ حتی خراشی در تو ایجاد نخواهد کرد و فقط روح تو به آرامی از بدنت خارج خواهد شد.»

عرض کردیم: ای رسول خدا، اگر بنده ای این عمل را در غیر این ماه انجام دهد، چه اثری خواهد داشت؟ فرمود: «همانند آن چه توصیف کردم برای او خواهد بود و این سخنان را جبرئیل علیه السلام آنگاه که خداوند مرا به آسمامن (معراج) بر، به من آموخت.»

 

منیع: کتاب المراقبات میرزا جوادآقا ملکی تبریزی

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031